کد خبر: ۱۶۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
یادداشت/

دانشجو؛ عنصر متعهد به انقلاب اسلامی و کشور

شانزدهم آذر فرصتی برای تبیین جایگاه دانشجو در پیشبرد اهداف متعالی کشور است و نقش دانشجویان به‌عنوان نیروهای جریان‌ساز عرصه‌های کار و پیشرفت بر کسی پوشیده نیست.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سیدمحی الدین حسینی فعال رسانه در استان فارس  به بهانه روز دانشجو طی یادداشتی می‌نویسد که:
۱۶ آذر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی یکی از روزهای مهم و سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در دهه‌های اخیر بوده است. روزی که بخشی اعظم از تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر کشورمان از این عنوان شکل و معنا به خود گرفته است. از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۸ یعنی از آغاز جنبش و خروش و شکل‌گیری تا اوج جریانات دانشجویی که به تسخیر لانه سیاه و جاسوسی آمریکا انجامید و تا به امروزه دانشجو عنصری بالنده و پویا و تأثیرگذار است با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده و هست.

 تشکل‌های دانشجویی در کل دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی فعال‌اند و دانشجویان پیرو خط امام عنوانی است که در اوایل انقلاب و هنگام تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان نو انقلابی از این عنوان استفاده فراوانی شد. 

دانشجویان ما در طول زمان دستخوش تحولات فراوانی بوده و گاه به بیراهه رفته و گاهی نیز نهیب و هشدار لازم به مسئولان عالی داده تا مبادا در برخی تصمیمات خرد و کلان کشور دچار خطا شوند.

 عنصر دانشجو عنصری حق‌طلب و مطالبه‌گر، آزادی‌خواه و کنشگر است. دانشجویان را تشکلاتی فراوان است و هر تشکل با کارکردها و محبوبیت‌ها، حوزه نفوذ و برنامه‌های از قبل طراحی شده در بخش‌هایی از بدنه دولت و سایر قوا نفوذ و یا تأثیرگذاری لازم را دارد.

 امروزه دانشگاه‌ها امکانات لازم برای رفاه و تعلیم و پژوهش و رشد فکری دانشجویان را فراهم نموده و در صددند تا آنان را راضی نگاه دارند. برخی دانشجویان در کار و در برنامه‌های خود دچار افراط‌وتفریط و برخی از آنان کارها و اقدامات و تلاش‌های سازماندهی شده و امور سیاسی برنامه‌ریزی‌شده‌ای دارند که تفکرات و تعاملات فراوانی از آنها دیده می‌شود. 

در سال‌های اخیر جنبش دانشجویی موردعلاقه و مدنظر رهبری انقلاب اسلامی بوده و هم ایشان فرموده‌اند که: نظام اسلامی از رشد جریان دانشجویی و همه خصوصیاتی که متعلّق به این جریان است، استقبال می‌کند.

 آری جنبش دانشجویی جنبشی تاریخ‌ساز، مطالبه‌گر و پیش‌گام عرصه علمی، اجتماعی و سیاسی است. مطالبه‌گری، پرسش‌گری و پیش‌گام بودن در تحولات تاریخ معاصر برای رسیدن به توسعه واقعی، استکبارستیزی، آزادگی، استعمارستیزی، عدالت‌خواهی و حق‌طلبی از مهم‌ترین شاخصه‌های جنبش دانشجویی در این دهه‌های اخیر به شمار می‌رود. 

دانشجو از یک نگاه مظهر بیداری و دانشگاه نماد آگاهی‌رسانی و مبدأ اثرات و تحولات و زیر بنای سازندگی کشور است.

 شانزده آذرماه نیز در ایران و به‌ویژه در بین دانشگاهیان و قشر تحصیل‌کرده نماد بیداری انسان‌هایی آگاه بر تاریکی‌های زمانه خویش و هوشیار بودن دانشجو و دانشگاه در تمامی تحولات کشور است.

 شانزده آذر روزی است که جوانان وطن در راه آزادی و مبارزه با استبداد و استعمار آمریکایی، انگلیسی در خون خویش غلطیدند و فریاد رسای آزادگی و حق‌طلبی سردادن و برگی زرین بر دفتر تاریخ این مرزوبوم افزودند.

 هویت جنبش‌های دانشجویان انقلابی برگرفته از آرمان‌های بلند امام و رهبری و دلسوزان وطن است. 

جنبش دانشجویی در طول تاریخ معاصر اثبات کرده است که بینشی عمیق نسبت به اوضاع زمانه خود دارد و همواره نسبت به اصلاح امور و در مسیر پیشرفت و تعالی ایران اسلامی گام‌های بلندی برداشته است. نسبت دانشجو و جنبش دانشجویی با انقلاب و آرمان‌های انقلابی و رسیدن به جامعیت دین و دانش نسبتی تاریخی و به هم پیچیده و ماندگار است. نیروی جوانی دانشجویان، کسب علم و دانش همراه با بصیرت و بینش سیاسی و اجتماعی عامل تداوم حیات تازه و جریان سرزندگی در شجره طیبه انقلاب اسلامی و بیداری مردم به‌ویژه جوانان در هر برهه‌ای از تاریخ این انقلاب و مرزوبوم بوده و هست.

 دانشگاه‌های ایران باید سنگرهای مستحکم مبارزه و جهاد علمی باشد و سربازان مستقر در این سنگرها دانشجویان.

 هر جا که دشمن خواسته است فتنه‌ای علیه انقلاب و مردم‌سالاری دینی این نظام و انقلاب روا بدارد، دانشجوی با بصیرت و خداباور و تلاشگر نقشه‌هایش را نقش‌برآب کرده و در کسب قله‌های رفیع علم و دانش و حضور آگاه و خط شکنانه در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و... تحریم‌ها و فتنه‌های دشمنان را خنثی نموده است. 

رشد علمی کشور و دستیابی به پیشرفت‌های اخیر در زمینه‌های مختلف، مرهون تلاش‌های علمی و عملی هزاران دانشجوی نخبه و متعهد و دانشمندان کشورمان در طول تاریخ پرافتخار ایران اسلامی است. بی شک تداوم خط راستین دانشجو و نشاط و پویایی جوانان و دانشجویان دانشگاه‌ها تداوم‌بخش مسیر انقلاب و تحقق آرمان‌های والای آن است. دانشگاه نیز باید شوری جاودانه همراه با شعوری پیوسته داشته باشد تا در توسعه و پیشرفت دانشجوی ایرانی مؤثر و سازنده باشد.

شانزدهم آذر فرصتی برای تبیین جایگاه دانشجو در پیشبرد اهداف متعالی کشور است و نقش دانشجویان به‌عنوان نیروهای جریان‌ساز عرصه‌های کار و پیشرفت بر کسی پوشیده نیست.

 باید بر عموم دانشجویان خصوصاً دانشجویان مؤمن به مبانی نظام و معتقد به اصول اساسی انقلاب درود فرستاد و بر ارواح پاک شهدای عزیز دانشجو و افتخار آفرینانی از دانشجویان که در صحنه‌های مختلف نظام اسلامی پای‌کار وطن آمده‌اند و جان‌عزیزشان را فدای آرمان‌های بلند کشورشان کرده‌اند درود و سلام و فاتحه فرستاد و یاد نیک و نام سترگشان را گرامی داشت.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان