کد خبر: ۱۶۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
بازخوانی شیرازه؛

درختان نماد سرزندگی

در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد و دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر نیز اشتغال داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، روز درخت‌کاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند و این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است که در ایران ۱۵ اسفندماه هر سال است بنام روز درخت‌کاری ثبت شده است. 

اهمیت درختکاری در اسلام
در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد و دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته‌اند.

حضرت علی علیه‌السلام در مدینه باغ‌های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آن‌ها را در راه خدا وقف کرد.


پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم در این باره می‌فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود». نیز در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: "حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، از این عمل نیک خود دست برندارید و این نشانگر تأکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.
 
مطالب یاد شده به‌روشنی وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود خصوصاً جنگل‌ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی به‌عنوان یک وظیفه دینی و ملی مشخص می‌کند.

 

درختان نماد سرزندگی


فواید درختان
درختان از موهبت‌های پرسود الهی هستند که خداوند مهربان در دسترس و اختیار انسان قرار داده است. از گیاهانْ فرآورده‌های دارویی، صنعتی، بهداشتی و آرایشی فراوانی به دست می‌آید.

گیاهان مهم‌ترین و مؤثرترین تولیدکنندگان غذا در خشکی هستند و لوازم معاش و روزی انسان و دیگر موجودات را تأمین می‌کنند.

در واقع منابع حیوانی که ما از گوشت آن‌ها استفاده می‌کنیم نیز از همین گیاهان تغذیه می‌کنند و بقایای شاخ و برگ درختان مواد ارزشمندی به خاک می‌دهد و خاک را غنی می‌سازد و از سوی دیگر درختان مانع فرسایش خاک شده و از برخی بلاهای طبیعی جلوگیری می‌کنند و وجود درختان و پوشش‌های گیاهی در اطراف شهرها و مزارع آن‌ها را از هجوم سیل و توفان حفظ می‌کند.


در واقع درختان و فضای سبز به‌عنوان ریه‌های تنفسی کره زمین، علاوه بر آنکه در چرخه تأمین غذا و داروی موردنیاز انسان‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند پیام‌آور نشاط، زیبایی و شادابی هستند و با ایستادگی در برابر تهدیدهای زیست‌محیطی و انواع آلاینده‌ها، چیزی جز سود و منفعت را برای بشریت به همراه نداشته‌اند.


نگاهی مادی‌گرایانه به طبیعت ارمغانی جز تلاش برای نابودی درختان و تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی و باغات را به همراه نداشته که اکنون خرمی و سرسبزی شهرمان جای خود را به آهن و آجر و ساختمان‌های بلندمرتبه داده و شیراز را با بحران جدی آلودگی هوا مواجه کرده است.


در نتیجه اهمیت روز درختکاری طی سالیان اخیر کاملاً مشخص شده است اما باید درخت‌هایی در این روز کاشته شوند که بتوان بر روی آن سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام داد به این معنا که نمی‌توان هر درختی را برای کاشت انتخاب کرد و برای اینکه درخت رشد خوبی داشته باشد و عمر طولانی داشته باشد باید با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه زندگی بتوان بهترین نوع نهال را برای این روز انتخاب کرد.


سخن پایانی: 
درختان عامل زندگی در این کره خاکی هستند درختان نماد سرزندگی، شادابی و حیات در تمام نقاطی هستند که به آن پا می‌گذاریم و این زیبایان همیشه‌سبز همواره محل زندگی بسیاری از جانداران است و متأسفانه گروهی از انسان‌ها با قطع بی‌رویه درخت‌ها عامل نابودی زندگی زیست‌محیطی و بسیاری از جانداران شده‌اند؛ اما امید به زندگی جانداران و کاشت درخت با وجود افراد دوستدار طبیعت و تاریخ‌های مهمی همچون روز درختکاری هرگز از بین نخواهند رفت. 


وجود درخت باعث پاک‌سازی هوا بخصوص در کلان‌شهرها می‌شود این موجودات مفید آلودگی موجود در هوا را می‌گیرند و اکسیژن را به بدن بی‌جان زمین تزریق می‌کنند و از هر منظری که به درختان نگاه کنید خواهید دید که ذره‌ذره آن‌ها برای ادامه حیات بشیریت واجب و ضروری هستند.


انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان