کد خبر: ۱۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۰

دور جدیدی از اعتراضات انگلیس آغاز خواهند شد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با بررسی معضلات موجود در دولت انگلیس نوشت که دانشجویان و دانش‌آموزان این کشور با باور مبارزه با حرص و طمع حاکم بر ساختار سیاسی دور جدیدی از اعتراضات را آغاز خواهند کرد.

به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، 18 ماه پیش محافل سیاسی انگلیس، برای تشکیل اولین دولت ائتلافی در این کشور به جشن و شادمانی پرداختند اما اتحاد میان لیبرال‌دموکرات‌ها و حزب محافظه‌کار اکنون با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است.
 
بر اساس این گزارش،نیروهای سیاسی در انگلس پس از بحران سیاسی و اجتماعی که به واسطه تظاهرات‌های دانش آموزی و دانشجویی رخ داد به پایان دولت کامرون رای دادند. دولتی که با مشکلات زیادی از جمله استعفای وزرای کابینه‌ رو به رو است. در همین حال اشغال لندن توسط معترضان نشان داد که چگونه مخالفت عمومی در  انگلیس می‌تواند خانه به خانه مردم را بر ضد دولت بسیج کند.

در همین حال، میزان خشونت در میان معترضان همگان را شوکه کرد. هیچ کس در این کشور انتظار چنین حجمی از اعتراض را نداشت. در واقع طرح‌های ریاضتی دولت و حرص و طمع شرکت‌های بزرگ منجر به ایجاد موج گسترده‌ای از اعتراضات شد که به سرعت در حال رشد هستند.
 
تظاهرات دانش آموزان در تاریخ 9 نوامبر گذشته هزینه های بسیاری را به دولت تحمیل کرد در همین حال طرح دولت برای افزایش شهریه‌ها همانند کبریتی بود که در انباری از کاه به آتش کشیده شد و مخالفت‌های عمومی در انگلستان به واسطه آن شکل تازه‌ای به خود گرفت.
 
 همچنین چشم پوشی از هزینه‌های جبران از دیگر مشکلاتی است که کامرون و کلگ با آن رو به رو هستند. لندن با این اقدامات نشان داد که با اولین گام غلط، دومینویی را که از تغییرات امن و قابل اتکا برای خود چیده است از میان خواهد برد و چیزی برای دفاع باقی نمی‌ماند. در همین حال هزینه‌های کمک درسی و حمایت‌های آموزشی دولتی که در دولت‌های دست چپی مانند "تونی بلر" نخست وزیر پیشین انگلیس مورد توجه ویژه‌ای قرار داشت اکنون کنار گذاشته شده‌اند و همه اینها به این معنی است که نسل تازه انگلیس بدون چشم اندازی روشن پا به عرصه می‌گذارد.
 
*چیزی تغییر نکرده است
 
دولت فربه‌تر نشده اما فعالیت‌های او برای ایجاد شغل و استفاده از نسل جوانی که چشم به راه کار هستند نیز بی اثر مانده است. روسای دانشگاه‌ها در انگلستان نیز اکنون به صورت بسیار محافظه‌کارانه اعتراضات خود را نسبت به اقدامات دولت اعلام می‌کنند. دولت کامرون با وجود چنین اعتراضات و بحران‌ها امید اندکی به پیروزی در انتخابات‌های آینده دارد. دانشگاه‌ها همچنین حاضر به اجرای برخی از طرح‌های دولتی نیستند که این مهم چالش دیگری را پیش روی دولت کامرون قرار می‌دهد. 

گاردین نوشت که  9 نوامبر  امسال نیز همانند سال گذشته نیروهای دانش آموزی و دانشجو قصد دارند به خیابان‌های لندن بیایند با این اقدام آنها نه تنها دولت بلکه روسای دانشگاه‌ها را نیز تحت فشار شدیدی قرار می‌دهند. برنامه‌های دولت برای برچیدن بقایای دولت رفاه تاچری تا کنون موفق نبوده است و انتصابات جدید بر اساس طرح‌های مبتنی بر بازار آزاد در دستور کار دولت قرار داشته است و کامرون تلاش می‌کند تا چالش‌های پیش روی دولتش را با اقداماتی این چنین کم کند.
 
انتهای پیام/20

نظرات بینندگان