کد خبر: ۱۶۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
یادداشت؛

وظایف دانشگاه از منظر مقام معظم رهبری

قاسم امینی مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: به جد می‌توان گفت بعد از انقلاب اسلامی در ایران است که دانشگاه‌ها هم به لحاظ کمی و تعداد آن افزایش‌یافته و هم به لحاظ محتوایی و رسالتی کیفیت آنان تحول پیدا کرده است و از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، دانشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین نهادی که در عصر جدید مسئولیت آموزش و تعلیم و تربیت و علم‌آموزی برعهده دارد و متولی تربیت نیروی انسانی متخصص است همواره مورد توجه دولتمردان بوده است.

این نهاد مدرن آموزشی در ابتدای ورودش به ایران چه در عهد ناصری در دوره قاجاریه و چه در دوره پهلوی (پدر و پسر) بیشتر نسخه وابستگی به بیگانه یا تقلید گرایی را برای حل مسائل و مشکلات جامعه تجویز می‌نمود و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری علی‌رغم حضور اساتید مختلف ولی عملاً آن نگاه تعالی بخش و تولید گرا و تحول‌گرا وجود نداشت.

به جد می‌توان گفت: بعد از انقلاب اسلامی در ایران است که دانشگاه‌ها هم به لحاظ کمی و تعداد آن افزایش‌یافته و هم به لحاظ محتوایی و رسالتی کیفیت آنان تحول پیدا کرده است و از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی تلقی نیز می‌شود. در زیر به مهم‌ترین وظایف دانشگاه از منظر مقام معظم رهبری پرداخته می‌شود.

 
رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان اخیر شأن با دانشجویان سه وظیفه اصلی برای دانشگاه ترسیم می‌کنند: معظم له می‌فرمایند: 
اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است و دانش. سه وظیفهٔ اصلی دانشگاه دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد.
دانشگاه‌های دنیا عالم تربیت می‌کنند، علم هم تولید می‌کنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه می‌شود؟ 
نتیجه این می‌شود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم می‌شود ابزار دست قدرت‌های صهیونیستی و قدرت‌های استکباری دنیا. 
همهٔ ارکان دانشگاه باید به این سه‌نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این سه جهت باشند. 

 

انتهای خبر/224224

برچسب ها: یادداشت ، وظایف ، دانشگاه
نظرات بینندگان