کد خبر: ۳۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

شهرداری وظایف خود را در بافت فرسوده انجام داده است

شهردار شیراز گفت: شهرداری به طور کامل تعهدات خود را در بافت فرسوده این شهر انجام داده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، علیرضا پاک فطرت بعدازظهر امروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر شیراز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مورد بافت‌های فرسوده شهر قانون وجود دارد که براساس آن دولت و شهرداری‌ها موظف هستند سالی 10 درصد از این بافت‌ها را اصلاح کنند.

وی افزود: شهرداری شیراز وظیفه خود را کامل انجام داده و حتی بیش از 10 درصد مصوبات را نیز تا به حال اجرا کرده است.

مدیر ارشد شهری شیراز اضافه کرد: آمار و ارقام و هزینه‌هایی که شهرداری در این زمینه انجام داده است در سازمان بافت‌های فرسوده وجود دارد.

وی تصریح کرد: شهرداری برای برطرف کردن این معضل مصوبات فراوانی به شورای شهر آورده است و تصویب کرده و تخفیف‌های متعددی نیز برای نوسازی و اخذ پروانه در بافت فرسوده قائل شده است.

پاک فطرت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دولت در پرداخت اعتبارات سهم خود مشکل دارد اما در مورد وظایف ما، شهرداری وظیفه دارد عوارض ساختمانی نوسازی را دریافت نکند که نمی‌گیرد؛ همچنین شهرداری در بحث پارکینگ و قوانین مربوطه در بافت فرسوده استثنا قائل شده و گذرها را در این مناطق اصلاح کرده است.

وی ادامه داد: کمک و سهم دولت اگر چه در قانون برنامه پنجم لحاظ شده است اما دستورالعمل اجرایی آن که چگونگی کمک را به طور شفاف مشخص کرده باشد، وجود ندارد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در بحث ارتفاع نیز می‌توان در بافت فرسوده به ساخت و سازها رونق بخشید چنانکه در بافت فرسوده شیراز ارتفاع مصوب 7.5 متر است که این ارتفاع عامل تشویقی برای مردم محسوب نمی‌شود تا ملک خود را بازسازی کنند.

وی افزود: باید با کمک شورای شهر در بافت فرسوده اجازه داد مردم در بازسازی واحد خود یک طبقه بالاتر بروند و ارتفاع 10.5 متر مجاز باشد تا توجیه اقتصادی بازسازی بیشتر شده و مردم به این کار مایل شوند.

در همین زمینه عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: در شهر شیراز یک‌هزار و 700 هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که 30 درصد جمعیت شهری شیراز در آن سکونت دارند.

احمدرضا نقیب‌زاده افزود: زلزله چند روز گذشته با 3.8 ریشتر قدرت، هشداری بود به تمام مسئولان که به وضعیت بافت فرسوده شیراز توجه بیشتری کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: اگر زلزله‌ای با شدت بیشتر اتفاق بیافتد در بافت فرسوده شیراز با بحران جدی مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: تنها 380 هکتار از این بافت فرسوده به عنوان مساحت بافت فرهنگی تاریخی ثبت شده و بر اساس توافق‌های انجام شده بسیاری از محدودیت‌های قبل برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده از بین رفته است.

نقیب‌زاده گفت: آنچنان که مسئولان گفته‌اند مقاوم‌سازی 100 هزار واحد روستایی در شیراز رقم امیدوار کننده‌ای برای مقابله با عواقب زلزله است اما آنچه در آذربایجان رخ داد بار دیگر هشداری بود که مسئولان تمام استان‌ها در این زمینه آمادگی بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان