کد خبر: ۱۶۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
بازخوانی شیرازه؛ 

فطر جشن پاکی دل‌ها است

عید فطر یک جشن مذهبی در بین تمام مسلمانان جهان و نشان‌دهنده پایان ماه رمضان و اتمام مهمانی خداست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، عید فطر یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است و در طول قرن‌ها، بسیاری از سنت‌ها، آئین‌ها و آداب پیرامون این عید بزرگ که همچون عید قربان، عیدی برای بندگان مخلص خداوند است به وجود آمده. این عید، سنت‌ها و مراسم آن همچون دیگر آئین‌های مورد توجه مردم قرار گرفته است.


حضرت علی (ع) فرموده‌اند: عید فطر خوردن غذاهای رنگین و دل خوش کردن به شادی‌های کودکانه نیست این عید، واقعی است برای کسانی که بتوانند و توانسته باشند مغفرت الهی را برای خودشان تحصیل کنند.


عید فطر، عید است برای کسی که روزه، نماز و عبادت او را مورد شکر و سپاس خود قرار دهد، آن روزی که من و شما این توفیق را پیدا کنیم که هیچ معصیتی از ما سر نزند روز عید و شادمانی است.


عید فطر روز صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان و برطرف‌شدن آلودگی‌های که بر خلاف سرشت و فطرت ما است. 


روز عیدی گرفتن از خدا، طلب خیراتی که به برترین بندگانش داده، روز نزدیک شدن دل‌های مسلمانان، تابیدن نور معرفت، توبه و انابه به دل‌های خودمان زیرا سرچشمه خوبی و بدی‌ها است.


فطر شروع زندگی معنوی و روحی مثل فصل بهار برای گیاهان و درختان است و کناره گرفتن از خصلت‌ها، صفات زشت و طی کردن راه مستقیم الهی و پرهیز و دوری از کجی‌ها را نشان می‌دهد.


فطر مظهر اجتماع و اتحاد دل به‌سوی خداست.
پایان یک دوره ریاضت را با امید مغفرت و پاداش الهی سپری کردن یک لذت بی‌نهایت وصف نکردنی دارد و در واقع فطر روز طلب بخشش از درگاه خدا و پایان دادن به هواهای نفسانی با تمرین صبر و بردباری و در نهایت بازگشت به سرشت خویش و پا نهادن به یک دوره جدید زندگی است.


آری فطر قراردادی بین تمام مسلمانان جهان و گسترده شدن فیض و برکات الهی بر مردم و دوری جستن از گناهان و دوست داشتن خوبی‌ها است، روز شکرگزاری از خداوند، روز عبور از گردنه سخت جهاد و مبارزه با موانع رشد، کمال وعید پیروزی بر نفس است.


به گزارش شیرازه، جایزه ارزشمند مؤمنان در این روز بزرگ داده می‌شود مقامی که حتی از بهشت نیز جایگاهش بالاتر بوده و مکانی برای افراد خاص مانند پیامبران و امامان است، لذا واردشدن به رضوان الهی آرزوی هر مؤمن و هر عابدی است .


رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند: عید فطر، عید بازگشت به فطرت انسانی است و از این حیث بالاترین عید مسلمانان است که در سایه صیام و قیام و پیمودن مسیر تقوا به فطرت انسانی خود که همان توحید است باز می‌گردند.


انتهای خبر/224224

برچسب ها: عیدفطر ، بازخوانی ، شیرازه
نظرات بینندگان