دکتر فلاحت پیشه - بی شک بنده ودیگر مسافرین در جلسه جمع بندی مصوبات سفر استانی مقام معظم رهبری وهیئت دولت به کرمانشاه، خاطرات وشرایط خاص این رویداد را فراموش نخواهیم کرد. بعد از گزارش آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور، رهبر معظم انقلاب سخنرانی جدی ای را ایراد فرمودند که بخش عمده آن توام با بغض بود.

روز قبل ایشان «کرمانشاه» را سینه ستبر ایران زمین خوانده بودند که متواضعانه محرومیت ها را تحمل کرده است. اما جانانه مقاومت کرده و هنوز وفادار مانده است. این پهلوان نه تنها نمی‌میرد، بلکه با خروش خود در استقبال از رهبر بزرگ خون ایرانیان را به جوش آورد و بر یاس دشمنان افزود و با افزودن برگ دیگری به تاریخ پایداری خود، روحیه پهلوانی را در فرهنگ سیاسی کشور جان تازه ای بخشید. صفت نیکی که بدون استثناء در همه سخنرانی ها و بیانات رهبر انقلاب تکرار گردید.

بغض های روز آخر، ناشی از روحیه قدر شناسی ایشان بود. می گفت: ما مدیون آن شیر زنی هستیم که گفت؛ با دیدن رهبرم، احساس می‌کنم که دو فرزندم شهید نشده اند، فرمود: اگر در حق این مردم کوتاهی کنیم فردای قیامت نمی توانیم پاسخگو باشیم. فریاد زد که بدنم به لرزه افتاد وقتی فهمیدم که در خانواده ای شش جوان بیکار زندگی می کنند. و گلایه کرد که شما حق ندارید که با اختلافات و ضعف های خود مانع خدمت شایسته به مردم شوید و تاکید فرمود به جای راه رفتن در میدان، باید دوید، چون با فعالیت روزمره و معمولی، نمی توان عقب ماندگی های استان را جبران کرد و سرانجام اینکه در چند فراز از بیانات خود همه را با این سئوال خطاب کرد که آیا می توانیم از طرف شما به مردم قول دهیم؟ آیا از همین فردا کار را بطور جدی شروع خواهید کرد؟ و در مرحله حرف متوقف نخواهید شد؟و…(نقل به مضمون)

زمانی که در تدارک انجام وظیفه در میزبانی سفر مقام معظم رهبری بودیم، از طرف مجمع نمایندگان استان مامور شدم که متن تشکر از ایشان و دعوت مردم به استقبال را تدوین نمایم. در انتهای آن متن برخی از مشکلات و مطالبات مردم را نیز آورده بودم. متاسفانه هنگام قرائت متن از شبکه استانی فهمیدم آن قسمت را برداشته اند. زمانی که جویا شدم گفتند که در این سفر نباید این موارد مطرح شود. اما در پایان سفر آنچه برای من و دیگر مردم استان مشهود بود این بود که حضرت آقا بیش از همه ما مسئولان میانی مشغله مطالبات و مشکلات مردم و طرح آن را دارند.

پس از جلسه با آقایان دکتر صالحی، حسینی، نجار،غضنفری، دانشجو و خلیلیان وزرای امور خارجه، اقتصاد، کشور ،صنایع و بازرگانی ،علوم وکشاورزی و همچنین رحیمی،عزیزی و میر تاج الدینی معاونین رئیس جمهور و چند تن دیگر از اعضای دولت مذاکراتی داشتم. بالاتفاق می فرمودند که تا کنون اینگونه آقا را در حالت بغض و تاکید توأمان ندیده بودیم. آنها که روز قبل از تهران آمده بودند، می گفتند البته این امر بی تأثیر از رابطه درونی چند روز میهمانی ایشان در جمع کرمانشاهی ها نیست. صحنه هایی که حتی مردم ومسئولان پایتخت را نیز به هیجان واداشته است.

در استان کرمانشاه‌ تنوع بی بدیلی از شرایط اقلیمی وجمعیت شناختی وجود دارد. چهار شرایط آب وهوایی و جغرافیایی متفاوت همراه با همزیستی مسالمت آمیز مردمان شیعه، سنی و اهل حق و تعدد ایلی وزبانی، این استان را به منطقه ای منحصر به فرد تبدیل کرده است. از ابتدای انقلاب وبا توطئه‌های تجزیه طلبی تا دیروز قبل از سفر، با اقدامات ایذایی وتروریستی، دشمنان تلاش می کردند که سیاست های مشغله سازی خود را علیه کشور در چنین شرایط اقلیمی وجمعیت شناختی سامان دهند، اما این سفر، حضور وخاصه نطق های راهبردی ودقیق مقام معظم رهبری، هر آنچه را دشمنان برای ایران ضعف می دانستند، به نقاط قوتی پایدار تبدیل کرد.

مردمان شیعه و اهل سنت با شعار های وحدت گرا همه جا حضور داشتند و در میان مردمان اهل حق نیز این تکلیف زمزمه شد که زن ومرد و کودک نباید کسی در خانه بماند وانصافاً حتی تا مرزی ترین روستا های استان کسی در خانه نماند چه آنهایی که افتخار میزبانی شخص مقام عظمای ولایت را داشتند و چه کسانی که پذیرای نمایندگان ویژه ایشان بودند. لذا برکات سفر ایشان به استان کرمانشاه محدود نشد. در شرایطی که افول مشروعیت سرمایه‌داری در غرب، ‌سیاستمداران آن دیار را مجبور کرده بود برای مقابله با موج جدید شورش ها به شرایط فوق العاده روی آورند آنچه در کرمانشاه گذشت، مولفه‌های امنیتی وسیاسی ایران را دردنیا و منطقه تقویت نمود.

حتی کشورهایی که به روال گذشته در توطئه های سازمان سیا برای انحراف تحولات خاورمیانه سهیم شده بودند، در اوج زوال مشروعیت نظام سیاسی خود جلوه هایی دیگر از نظام مردمسالاری دینی ایرانیان را مشاهده کردند. این چند روز به عنوان سنجه ای از شاخص های ثبات سیاسی، حتی تحلیلگران مغرض مخالف جمهوری اسلامی ‌را به اعترافات تازه ای وا داشت.

در زمینه توسعه وعمران نیز، صد ها میلیارد تومان در قالب ۱۴۰مصوبه ، اعتبار تسهیلات جهت توسعه زیر ساخت های استان مورد تصویب قرار گرفت. قرار شد با ۶۰۰ میلیارد تومان تزریق اعتبار خواست همیشگی مردم در اتصال راه آهن ایران به عراق از مسیر کرمانشاه، اسلام آبادغرب -خسروی تحقق یابد و عنایت ویژه ای به گسترش مبادلات مرزی با عراق صورت گیرد. یک ردیف ویژه ۳۰۰میلیاردی برای جبران عقب ماندگی های استان در بودجه گنجانده شده و هزار میلیارد تومان نیز جهت جذب سرمایه گذاری و اشتغال هزینه شود.

از این محل ۲۸ واحد صنعتی بزرگ در استان تعریف خواهد شد. گازرسانی به روستاها، عمران شهر ها وروستاهای مناطق جنگی وبهسازی دیگر شهر ها و روستاها ، طرح های آموزشی و بهداشتی و فرهنگی و مساجد و خاصه کشاورزی از جمله مواردی بود که طبق دستور مقام معظم رهبری باید با جهش در توسعه مواجه شوند. قرار شد کارگروه ویژه ای از معاونت اول تا وزرای موثر در امور عمران واشتغال مصوبات سفر را اجرایی نمایند. این گروه حتماً می دانند که با عنایت خاص رهبری ، باید بطور مستمر به ایشان گزارش دهند.

رهبر معظم انقلاب همچنین در دیدار با نمایندگان استان تاکید کردند که در پیگیری اجرای مصوبات جدی باشید. واقعیت این است که در خلال این سفر به مواردی برخوردیم که حتی مبین مظلومیت ایشان نیز بود. در یکی از موارد زمانی‌ که اینجانب موضوع دوم اجرای مصوبه سفر استانی دولت در انتقال کارخانه قند اسلام آبادغرب به منطقه ویژه وافزایش ۷ برابری ظرفیت آن را مطرح کردم، فهمیدم که آقایان حتی حاضر نشده اند مصوبه را خدمت ایشان تقدیم کنند و تنها به ما پاسخ می دادند که این کار نیازمند موافقت مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهی کل قوا است، چون کارخانه متعلق به اتکا وزیر مجموعه وزارت دفاع است. ایشان در جلسه هیئت دولت خطاب به وزیر دفاع فرمودند که طرح انجام این کار باید دو سه ماهه آماده شود.

اوج بغض میهمان عزیز ما در جلسه دولت زمانی بود که فرمود «آقایان من از ناحیه مردم این استان نگران نیستم بلکه نگرانی من از وظیفه است. دیدید که آنها چه کردند آنها تا چه حد استقبال و میهمان‌نوازی کردند. اگر شما به وظیفه خود عمل نکنید باید در قیامت پاسخگو باشید. البته انتظار ایشان هم در حد مقدورات و مردم کرمانشاه نیز چیزی فراتر از مقدورات نمی خواهند.

اکنون که سفر پایان یافته است به عنوان احدی از نمایندگان مردم شریف استان کرمانشاه گواهی می دهم که هم رهبر عزیزمان وهم مردمان استان مقاوم کرمانشاه در این رویداد تاریخی به وظیفه خود عمل کردند و آنچه ماند وظیفه ما مدیران ومسئولان میانی است که باید بکوشیم تا شرمنده آن مردم واین رهبر نشویم.

ایشان باحضور خود بار دیگر تاریخ حماسه پهلوانان غرب کشور را تذکر دادند ومردم نیز انتظاری فراتر از مقدورات ندارند وبعد از سنگ تمام رهبرشان برای حل مشکلات آنها، اکنون توپ را در زمین مسئولان می بینند. نباید از آنهایی باشیم که به نام رهبری توقع ایجادنماییم و خود در برآورده سازی توقعات سهل انگاری کنیم. وصف شادی مردم از این روز میهمانی را باید از ایثارگران وجانبازان وخانواده های شهیدی شنید که گفتند:

گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی

منبع: روزنامه رسالت