کد خبر: ۲۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۰

ارتباط بارندگی جنوب کشور با بارشهای همرفتی در اقیانوس هند

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: سامانه بارندگی در جنوب کشور به طور گسترده ای به سامانه های بارشهای همرفتی در اقیانوس هند بستگی دارد.

محمد جعفر ناظم السادات در رابطه به وضعیت بارندگی در جنوب کشور و استان فارس افزود: بر اساس یافته های تحقیقاتی در مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز زمانیکه بارشهای همرفتی بر روی کشور اندونزی و کشورهای پیرامون آن یا به گونه ای در جنوب شرقی آسیا متمرکز باشد بارندگی در ایران به ویژه نقاط جنوب کشور بسیار کمتر از حد نرمال است.

وی ادامه داد: در این راستا هنگامی که بارشهای همرفتی استوایی به پهناهای غربی اقیانوس آرام می رسد احتمال افزایش بارش در جنوب ایران افزایش می یابد.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: پیش بینیهای برخی از مدلها، پیش بینی رخداد بارش در هفته آینده در منطقه جنوب کشور را تائید می کند و در این رابطه رخداد بر پایه شماری از مدلها متاسفانه بارش چندانی طی 10 روز آینده در این مناطق پیش بینی نمی شود.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانیها در استان فارس مربوط به آب است، افزود: علاوه بر اینکه شاهد بارشهای خوبی در این استان نیستیم یکی از نگرانیها مربوط به کمبود آب در استان است که در این رابطه باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

ناظم السادات در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون طرح پژوهشی در رابطه با وضعیت آلایندگی شیراز گفت: در مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز پایش ماهواره ای آلایندگی شهر شیراز انجام شده بود و با موفقیت به پایان رسید.

وی در خصوص این طرح پژوهشی بیان کرد: در رابطه با سنجش آلوده بودن هوا در شهر شیراز دو ایستگاه یکی در میدان امام حسین(ع) و دیگری در دروازه کازرون وجود دارد که این دو دستگاه در اکثر مواقع نمی توانند نمایانگر آلایندگی هوا در گستره شهر شیرار باشند.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز افزود: با توجه به اینکه این دو دستگاه سنجش آلودگی در مرکز شهر قرار گرفته اند در بسیاری مواقع میزان آلایندگی در بخشهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی شهر و یا حتی مرکزی دارای تفاوت چشمگیری هستند از این رو پایش آلودگی به صورت زمینی نیاز به تعداد زیادی دستگاه در دارد که هزینه هایی زیادی بر دوش سازمان محیط زیست و شهرداریها تحمیل می شود.

ناظم السادات ادامه داد: علاوه بر این اندازه گیری ماهواره ای این امکان را می دهد که آلایندگی هوا در گستره یک کلانشهر را به راحتی پایش کرده از این رو با توجه به امکاناتی مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز وجود دارد در مدت گذشته به طور آزمایشی آلایندگی در گستره شهر شیراز هر روز اندازه گیری شد.

وی گفت: در راستای اجرای این طرح شهر شیراز به 150 پیکسل یک کیلو مترمربعی تقسیم و میزان آلایندگی در هر پیکسل به صورت روزانه اندازه گیری شد و در اختیار محیط زیست قرار گرفت از این رو به جای دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا 150 ایستگاه در این رابطه فعالیت داشت.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: با اجرای این طرح میزان آلایندگی در هر نقطه شهر شیراز اندازه گیری و اطلاعات به دست آمده به صورت دیجیتالی ثبت و نگهداری شد.

وی با بیان اینکه داده های جمع آوری شده می تواند برای استفاده در اختیار پژوهشگران قرار گیرد، بیان کرد: قرار است با توجه به موقعیتهای به دست آمده کار پایش آلایندگی هوا در کلانشهرهای کشور بر اساس قراردادهایی به مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز واگذار شود که پس از آن با به دست آمدن نتیجه تحقیقات و پایش آلایندگی در کلانشهرهای کشور اطلاعات در اختیار محیط زیست قرار می گیرد.

نظرات بینندگان