کد خبر: ۲۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۰

بزرگترین موقوفه ایران در جهرم استان فارس

بزرگترين موقوفه جديد در سال 90 به عنوان موقوفه قرآني امام علي (ع) درشهر جهرم به مساحت چهار و نيم هکتار و به ارزش 45 ميليارد تومان است

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در نشست خبري صبح ديروز خود به مناسبت هفته وقف، با اشاره به اقدامات کلان و عمده‌اي که در طول يک سال گذشته در بحث موقوفات صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازي سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه و مديريت‌ آن‌ها در اين سال اقدام مهمي در تاريخ سازمان اوقاف بوده که هم اکنون در بيش از 320 نقطه و 50 امامزاده ارتباط با اين سامانه برقرار شده است . به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين علي محمدي با بيان اينکه از زمان ابلاغ فعاليت اين سامانه ديگر اسناد اجاره دستي در سازمان اوقاف صورت نمي‌گيرد، گفت: ‌از 15 رمضان امسال تمام اسناد ادارات از طريق اين سامانه و به صورت مکانيزه وارد سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و بقاع وارد مي‌شود و تاکنون 70 هزار سند اجاره صادر شده و بر اساس اختيارات و وظايف مديران براي آنها قابل رويت است.

نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف با اشاره به اينکه در يک سال گذشته حدود 240 هزار سند اجاره رقبات به روز شده که نسبت به دو سال پيش صددرصد رشد داشته است، افزود: در سطح کشور 15 شهرستان از 100 تا 70 درصد موقوفه هستند که 20 هزار سند اجاره و رقبات آنها تعيين و تکليف شد که نسبت به سه سال گذشته 5 درصد رشد داشته است.

وي افزود: به نتيجه رساندن سه هزار 500 پرونده قضايي در راستاي استيفاي حقوق موقوفات که با توجه به وجود 12 هزار پرونده حقوقي و قضايي ، رشد 40 درصدي در استيفاي حقوق موقوفات را شاهد بوديم. همچنين براي بيش از 10 هزار موقوفه اخذ سند مالکيت صورت گرفت که رشد 35 درصدي نسبت به سال‌هاي گذشته داشت.

وي با بيان اينکه انعقاد تفاهم‌نامه براي اولين بار بين نيروهاي مسلح و همچنين انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ثبت براي استيفاي حقوق موقوفات آثار خوبي به دنبال داشته است، گفت: بيش از دو ميليون هکتار اراضي مورد اختلاف بين سازمان اوقاف و سازمان منابع طبيعي در قالب تفاهم‌نامه حل و فصل شد.

افزايش 5 برابري موقوفات جديد

محمدي خاطر نشان کرد: همچنين سال گذشته بيش از يک هزار مورد وقف جديد در کشور داشتيم که افزايش پنج برابري موقوفات جديد را به نسبت سال‌هاي گذشته داشتيم چرا که هرسال ميانگين موقوفات جديد 200 مورد بوده و سال گذشته به بيش از يک هزار مورد رسيد.

محمدي با تاکيد بر ضرورت انجام وقف‌هاي جديد گفت: هنر اين نيست که به موقوفات گذشته افتخار کنيم هنر اين است که موقوفات عصر جمهوري اسلامي را ايجاد کنيم. چرا که بعد از چندين قرن در ايران اسلامي حاکميت ديني و نظام اسلامي موفق شده و براي جهان اسلام و بشريت الگو شده است. لذا ايجاد موقوفات جديد در عصر جمهوري اسلامي برنامه سازمان اوقاف بوده که بر اساس گزارش‌ها 895 وقف جديد توسط مردم در شش ماه اول سال انجام شده است که ارزش ريالي آن‌ها در حدود 242 ميليارد 500 ميليون تومان است. سرپرست سازمان اوقاف امور خيريه گفت: بيش از 30 هزار هکتار از اراضي اخذ سند و تثبيت مالکيت صورت گرفت و آراء صادره عليه موقوفات از يک سوم به يک ششم کاهش پيدا کرد و در سال 89 و 90 سه هزار راي به نفع موقوفات صادر شد که از اين تعداد دو هزار 300 مورد اجرا شد. همچنين 10 هزار 300 سند موقوفات گرفته شد که هفت برابر سال‌هاي گذشته است. بنابراين از آنجا که يکي از راه‌هاي مبارزه با موقوفه‌خواري اخذ سند قانوني و رسمي براي آن‌ها است يکي از اولويت‌هاي سال 90 سازمان اخذ سند براي موقوفات بوده است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه تاکيد کرد:‌ ما به همه نيات واقفين و تمام تکليف متوليان توجه داريم که در گذشته خيلي کم‌رنگ بوده است لذا براساس فتوا فقها حفظ و بقاء عين موقوفه مقدم بر ساير مسائل است اگر بقاء عين موقوفه و فعال بودن آن از بين برود ديگر درآمدي نخواهد داشت.

وقف با 770 نوع نيت

محمدي با اشاره به اينکه با مطالعه اسناد و وقف نامه‌ها معلوم شد 770 نوع نيت از سوي واقفين در زمان‌هاي مختلف صورت گرفته است، گفت: در ميان موقوفات يک ميليون و 836 هزار فراواني نيت واقف را مي‌بينيم که براي امور مختلف وقف کرده‌اند.

نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: بيش از 55 ميليارد تومان براي عمران و آباداني امامزادگان و بيش از 17 ميليارد تومان براي مرمت، تعمير و نگهداري چهار هزار 100 مسجد هزينه شد. محمدي يادآور شد: در بحث آموزشي بيش از 100 مدرسه علميه و يک هزار و 100 موقوفه، بيش از پنج هزار موقوفه در اختيار آموزش و پرورش و بيش از 150 موقوفه در اختيار وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار دارند همچنين 720 مرکز فرهنگي و قرآني زير نظر سازمان اوقاف و امور خيريه فعاليت مي‌کنند. وي با بيان اينکه در مباحث درماني بيش از 400 درمانگاه، بيمارستان و مرکز بهداشتي موقوفه هستند، درباره بزرگترين و کوچک‌ترين موقوفه از لحاظ ظاهري در کشور گفت: بزرگترين موقوفه جديد در سال 90 به عنوان موقوفه قرآني امام علي (ع) درشهر جهرم به مساحت چهار و نيم هکتار و به ارزش 45 ميليارد تومان است و کوچکترين موقوفه به نام خانم بهرام‌پور 14 ساله، زميني به مبلغ 70 ميليون تومان وقف کرده است.

25 درصد مردم با وقف آشنا هستند

وي خاطر نشان کرد: در ارتباط با وقف‌هاي جديد نيز در حال حاضر اولويت همان موضوعاتي است که مقام معظم رهبري در سخنراني‌ها وعناوين هر سال تاکيد مي‌کنند، بنابراين مباحث اشتغال، ازدواج و توليد علم مي‌تواند از جمله اين اولويت‌ها باشد. وي گفت:‌متاسفانه هنوز وقف در جامعه مهجور مانده است و طبق نظرسنجي انجام گرفته در اقشار مختلف مردم، تنها 25 درصد از وقف آشنايي دارند که نشان دهنده آن است که اين حکم الهي در جامعه ما به ويژه نسل جوان ناشناخته مانده است.

برچسب ها: جهرم ، موقوفه ، بزرگترین ، ایران
نظرات بینندگان