کد خبر: ۲۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۰

از اداره گاوداري تا اختلاس 3000 ميلياردي و بانك آريا

به عقيده كارشناسان فساد مالي معروف به 3000 ميليارد توماني و تاسيس بانك آريا، نتيجه عدم رعايت ضوابط بانكي و عدم نظارت كافي بر گشايش اعتبارات ارزي و اعطاي تسهيلات بانكي بوده است.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر بانک آریا نام بانکی است که در اواخر سال ۱۳۸۹ اقدام به پذیره نویسی نمود اما در مرداد ۱۳۹۰ روند ارائه مجوز به آن توسط بانک مرکزی متوقف گردید. مالک اصلی این بانک با نام مه آفرید امیر خسروی، به همراه گروهي ديگر در شهریور ۱۳۹۰ متهم به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی شدند.

مهم‌ترین اقدامی که این گروه اختلاس‌کننده انجام داده بود، تشکیل بانکی به نام آریا بود که به نوعی تخلفاتشان در پوشش این بانک صورت می‌گرفت که در طول زمان نیز نیاز مالی‌شان را تأمین می‌کرد.
 
ابتدای فعالیت «مه آفرید امیرخسروی» با اداره کردن گاوداری به همراه برادرانش در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده‌است. وی که تا سال ۱۳۷۲ نیز در خدمت سربازی بوده، این واحد دامداری را با استفاده از طرحهای زود بازده بنیانگذاری کرده بود.

یكی از عجایب و اقدامات بی‌سابقه در نظام بانكی كشور، راه‌اندازی بانك خصوصی با دارایی یك بانك دولتی خصوصی شده است، چنانكه برای احداث این بانك، تسهیلاتی از سوی بانك صادرات به شركت سرمایه‌گذاری «امیرمنصور» و شركت «مه‌آفرید» ـ كه متعلق به فردی به نام «امير خسروي» است ـ واگذار می‌شود؛ تسهیلاتی كه در تاریخ بانكداری كشور، بی‌سابقه بوده است!
 
به عقيده كارشناسان فساد مالي معروف به 3000 ميليارد توماني و تاسيس بانك آريا، نتيجه عدم رعايت ضوابط بانكي و عدم نظارت كافي بر گشايش اعتبارات ارزي و اعطاي تسهيلات بانكي بوده است.
 
سوءاستفاده‌گران در گروه امير منصور آريا به منظور ايجاد پوشش براي فساد مالي خود و پول‌شويي غير قابل رديابي، تاسيس بانك آريا را در برنامه خود قرار دادند.
 
تخلفات بانك در شرف تاسيس ‌آريا به موقع توسط سازمان بازرسي كل كشور كشف و مجوز آن از سوي بانك مركزي لغو شد.

البته قبل از آن نيز سازمان بازرسي در بررسي تسهيلات كلان بانك ملي و سپس در پرونده بيمه سوءاستفاده‌هاي كلان گروه امير منصور آريا را به مسئولان ذيربط تذكر داده بود.
 
گزارش ذيل كه توسط يه منبع مطلع تهيه شده به چگونگي تاسيس بانك آريا و شيوه‌هاي گروه مختلف امير منوصر آريا در اين باره اشاره كرده است.

تاسيس شركت توسعه سرمايه‌گذاري امير منصور آريا
 
شركت توسعه سرمايه‌گذاري امير منصور آريا در سال 85 به صورت سهامي خاص تاسيس شد فعاليت شركت طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از سرمايه گذاري در خريد، مشاركت، اداره، تاسيس، ايجاد، توسعه، تكميل، فروش، واگذاري و اجاره كارخانه‌ها و واحدها وشركت‌هاي توليدي و خدماتي در داخل و خارج از كشور.

لازم به ذكر است كه تخلفات تعدادي از شركت هاي گروه امير منصور آريا در بررسي تسهيلات كلان بانك ملي توسط سازمان بازرسي كل كشور دو سال قبل به مسئولان ذي ربط تذكر داده شده بود.

گروه امير منصور آريا براي پول شويي غير قابل رديابي، تاسيس بانك آريا را در برنامه خود داشتند.
 
تسهيلات و تعهدات
 
شركت توسعه سرمايه‌گذاري امير منصور آريا به عنوان شركت مادر، سهام‌دار عمده ساير شركت هاي زيرمجموعه بوده و نام آنها اقدام به اخذ تسهيلات كرده است.
 
طبق اعلام بانك مركزي برخي شركت‌هاي زيرمجموعه گروه سرمايه‌گذاري امير منصور آريا (نظير: گروه صنعتي فولاد‌ ايران، آب معدني داماش، تجارت گستران منصور، آهن و فولاد لوشان، صنايع غذايي نمونه منصور گيلان، شفاف شيمي پلاست، صنايع غذايي درياچه گهر لرستان و مهندسي خدمات كشاورزي ميثاق گيلان) در بهمن 89 جمعا 5730 ميليارد ريال مانده تسهيلات و تعهدات داشته‌اند كه از اين مبلغ 3.660 ميليارد ريال نزد شعبه مركزي بانك ملي و 2070 ميليارد ريال مربوط به ساير بانك‌ها مي‌باشد.
 
بانك آريا

آقايان مه‌آفريد و مهرگان اميرخسروي كه از سهام‌داران عمده شركت توسعه سرمايه‌گذاري امير منصور آريا و شركت هاي زيرمجموعه مي‌باشند، در تير ماه 88 تاسيس بانك آريا را درخواست كرده‌اند.
 
تصويب اساسنامه پيشنهادي بانك آريا
 
اساسنامه پيشنهادي بانك آريا (سهامي عام) با سرمايه 2000 ميليارد ريال در 56 ماده و 23 تبصره در تاريخ 21/2/89 به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيد و حساب شماره 26132 به نام بانك آريا (در شرف تاسيس) نزد اداره معاملات ريالي بانك مركزي به منظور وديعه حداقل 50 درصد مبلغ سرمايه پيشنهادي افتتاح شد.
حدود 40 درصد از 45 درصد سهام عرضه شده در بانك ملت توسط 21 نفر از افراد امير منصور آريا خريداري شد.
 
مجوز تاسيس بانك آريا
 
مديريت كل مقررات و مجوزهاي بانكي بانك مركزي طي نامه مورخ 30/6/89 به هيئت موسس بانك آريا اجازه داد تا بانك مورد درخواست را با سرمايه 2000 ميليارد ريال تاسيس كند و لازم دانست بانك‌آريا پس از تاسيس سرمايه خود را حداكثر تا پايان سال به مبلغ 4000 ميليارد ريال افزايش دهد.
 
حذف موسسين بدهكار به سيستم بانكي
 
نماينده هيئت موسس طي نامه مورخ 15/9/89، نسبت به حذف نام دو نفر از سهام‌داران اصلي به عنوان بدهكاران به سيستم بانكي (آقايان مه‌آفريد و مهرگان اميرخسروي) اقدام كرد و با انصراف آقايان «ع ا» و «م خ»، آقايان «ب ب»، «م ك»، «ع ش» و «ب ب» را به عنوان جايگزين در هيئت موسس معرفي كرد.
 
عرضه سهام بانك آريا در فرابورس و بانك ملت
 
گزارش ها نشان مي‌دهد از 50 درصد عرضه عمومي سهام بانك آريا، 5 درصد از طريق فرابورس ايران با تعداد 2362 نفر و 45 درصد از طريق شعب بانك ملت با تعداد 337 نفر بوده است.
 
الف)5 درصد پذيره نويسان از طريق فرابوس:
 
2 درصد بيمه البرز، 25/1 درصد خدمات بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير، 25/0 درصد سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي نفت، 5/1 درصد ساير سهام‌داران

براساس اطلاعات بانك مركزي شركت‌هاي زيرمجموعه اميرمنصور آريا به بانك‌هاي كشور 5730 ميليارد ريال مانده تسهيلات و تعهدات داشته‌اند.

ليكن بررسي‌ها بيانگر آن است كه ميزان بدهي واقعي گروه به مراتب بسيار بيشتر از رقم فوق مي‌باشد.

ب)45 درصد عرضه عمومي سهام از طريق بانك ملت
 
9/0 درصد سهام داران جزء با تعداد 311 نفر، 1/44 درصد سهام‌داران عمده با تعداد 26 نفر.

بررسي پرفراژها نشان داد برگه‌هاي خريد برخلاف مقررات قبل از شروع ساعات كار اداري بانك ملت شعبه هجرت پر شده است و بسياري از متقاضيان خريد نتوانستند سهام بانك آريا را حتي در اولين ساعات پذيره نويسي خريداري كنند.

چگونگي پرداخت‌ها در پذيره نويسي
 
از (1000) ميليارد ريال سهام خريداري شده در پذيره نويسي، مبلغ 985/810 ميليون ريال آن به نام افرادي خريداري شده كه آدرس اغلب آنها شركت اميرمنصور آريا بوده است.

لازم به ذكر است؛ مبلغ 50 ميليارد ريال از 200 ميليارد ريال واريزي به حساب آقاي « د »، توسط آقاي « ج ك» از حساب شماره 0105622951005 شركت اميرمنصور آريا نزد بانك ملي شعبه عباس آباد تامين شده است.

چگونگي تامين وجوه سهام موسسين بانك آريا
 
اسناد موجود همچنين نشان‌ مي‌دهد وجوه مربوط به سهام موسسين بانك آريا نيز از شركت سرمايه گذاري اميرمنصور آريا تامين و با پوشش واريز به حساب‌هاي گوناگون سرانجام به حساب بانك آريا نزد بانك مركزي واريز شده است.

تذكرات سازمان بازرسي

سازمان بازرسي كل كشور تخلفات تامين وجوه تاسيس بانك آريا را در حالي كشف كرد كه در سال‌هاي 86 تا 88 نيز در بررسي معوقات بانكي متوجه سوء استفاده گروه اميرمنصور آريا شده و موضوع را همان زمان به مديريت بانك ملي به عنوان تسهيلات دهنده منعكس كرده بود.

همچنين سازمان بازرسي در سال 89 نيز در بررسي پرونده بيمه به سود ارتباط بين مديران سابق بانك ملي با گروه اميرمنصور آريا برخورد كرد و مشخص شد وجوهي از محل تسهيلات دريافتي گروه مذكور به حساب برخي كاركنان بانك ملي منتقل و سپس تبديل به اوراق مشاركت شده است و بالاخره سازمان بازرسي نحوه تاسيس بانك آريا را مغاير با قوانين و مقررات تشخيص داد و مراتب را در تاريخ 1/4/90 به رئيس كل بانك مركزي منعكس و لغو مجوز بانك آريا را درخواست كرد.

و در نهايت؛ توقف مجوز تاسيس بانك آريا
 
به دنبال تذكرات و اعلام سازمان بازرسي مبني بر تخلف آشكار گروه اميرمنصور آريا، رئيس كل بانك مركزي طي نامه‌اي در مورخ 26/5/90 در پاسخ به موارد ابلاغي مورخ 1/4/90 سازمان را مورد تاييد قرار داد و اعلام كرد: بانك مركزي تمام بانك‌هاي كشور را ملزم نموده است حداكثر ظرف مدت يك ماه نسبت به تسويه كليه مطالبات خود از گروه اميرمنصور آريا اقدام كنند.

رئيس كل بانك مركزي با تاييد تذكر سازمان بازرسي مبني بر تامين بخش عمده سرمايه بانك آريا از محل منابع شركت سرمايه گذاري اميرمنصور آريا، دستور توقف مجوز تاسيس بانك آريا را صادر كرده است.

اعطاي اعتبارات ارزي به اين گروه همچنان ادامه يافت تا اينكه دو ماه بعد موضوع فساد مالي در استفاده از اعتبارات اسناد ريالي نيز كشف و اين تخلف به پرونده قطور گروه اميرمنصور آريا اضافه شد.
پایان خبر/ص
نظرات بینندگان