کد خبر: ۲۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰

چرا مردم در نگاه گروه های سیاسی ما جایی ندارند؟

پیش بسوی مجلس آرمانی با انتخاب اصلح(6)
از قدیم‌ الایام دغدغه ذهنی بسیاری از عدالتخواهان و پیروان حضرت روح الله (ره) و سربازان امام خامنه‌ای این بوده که چرا مردم در نگاه گروه‌ها و نخبکان سیاسی جایی ندارند. درست عکس جایگاهی که آنها در نگاه رهبران انقلاب اسلامی داشته و دارند. منظور از نخبگان و گروه‌های سیاسی کسانی نیست که انقلاب را قبول ندارند و یا دلباخته غربند، بلکه انهایی که به اصطلاح در دایره اصولگرایی قرار می گیرند و همه نیز به انقلاب و ولایت فقیه نیز پایبند زبانی و عملی،‌ ان هم بالاتر از حد متوسط هستند.

حتی بزرگانی که سالها برای مبارزه با انحراف زمان گذاشته و عمر صرف کرده‌اند و یا کسانی که به دلسوز بودن مشهورند و کسی در انقلابی بودن آن‌ها شکی ندارد. برای فهم این ادعا می‌توان به مواضع گروه‌های اصولگرا نگریست. مردم و دغدغه زندگی مردم مساله اصلی نیست. مساله آنها ائتلاف و وحدت و مبارزه با فتنه و مبارزه با ساکتین فتنه است.

اما چرا اینگونه است؟

بدون شک عدم توجه ناشی از عدم درک جایگاه مردم است. اما چرا جایگاه مردم را به درستی درک نکرده‌اند؟

اگر از کسی بپرسی حضرت روح الله در دنیا به دنبال چه هدفی بود و یا امام خامنه ای چه هدفی را دنبال می‌کند، ‌بدون شک پاسخ خواهید شنید که آنها به دنبال حذف نظام استکبار یا همان نظام سلطه بوده و هستند. دوگانه مستضعفین و مستکبرین و دوگانه سلطه‌گر و سلطه ستیز ناشی از همین نگاه است. تشکیل جبهه مستضعفین جهانی، بسیج جهانی مستضعفین و شکل‌گیری جبهه ضد نظام سلطه نیز راهبردهای هریک برای محو استکبار جهانی است. امام خامنه ای در سال گذشته در جمع دانشگاه‌هیان فرمودند:« جمهوری اسلامی داعیه محو نظام سلطه را دارد» و این نشان دهنده افق نگاه ایشان است.

همین افق نگاه است که سبب می‌شود نقش و جایگاه مردم به خوبی درک شود. در مقابله با نظام استکبار تکیه‌گاهی جز مردم وجود نخواهد داشت. (در ابعاد مادی)‌ برای آنکه بتوان با نظام سلطه مقابله نمود،‌ پشتیبانی مردم، حضور آنها در صحنه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی لازم است. غیر از این راهبرد، هیچ راهبردی به سرانجام نخواهد رسید. این دقیقا همان نکته‌ای است که گروه‌ها و نخبگان سیاسی جامعه ما هنوز فهم نکرده‌اند. به عبارت دیگر هیچ کدام از ایشان دغدغه مبارزه با نظام سلطه و استکبار را ندارند. نهایت شناسایی دشمنشان ساکتین فتنهٰ ویا کسانی است که می‌خواهند قدرت را از آنها بربایند.

بله نتیجه این کوتاه بینی می‌شود ندیدن جایگاه و نقش مردم و تنها مردم را به چشم رای دیدن. به نظر مشکل ما از آنجا ناشی می‌شود که نخبگان ما باور ندارند که برای محو نظام سلطه باید برنامه ریزی کنند. اگر نگاه این باشد،‌آنوقت مردم ارزش حقیقی پیدا می‌کنند، آن وقت است که بیداری اسلامی نیز مساله و دغدغه آنها خواهد شد، ان وقت است که به دنبال دعواهای زرگری و بچه‌گانه نخواهند رفت و ان وقت است که آرمان‌های انقلاب اسلامی در دسترس خواهد بود.(مسعودبراتی)

نظرات بینندگان