کد خبر: ۲۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۰

ترور در قاموس سیاسی غرب

در مفهوم شناسی ترور و تروریسم\'Concept of terror and terrorism\'بعضی از تعاریف مانند اعمال خشونت آمیز غیرقانونی و جنگ به کار برده می شود.

 سابقه سازمان های تروریستی نشان می دهد که آنها تروریسم را برای رسیدن به مقاصد و راهبردهای خود به کار می برند و چون از راهکاری دیگر نتیجه نمی گیرند به خشونت و ترور روی می آوردند.

 وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا بصراحت از مفهوم تروریسم بعنوان\' استفاده محاسبه شده از خشونت های غیرقانونی یا تهدید به خشونت غیرقانونی برای ترساندن (پایمال کردن ترس در نظر گرفته شده) و برای ارعاب دولتها و جوامعی که بدنبال اهداف سیاسی ضدآمریکایی می باشند\' نام می برد.

 در این تعریف، سه کلید واژه\'خشونت،ترس، ارعاب و تهدید\' قربانیان ترور به صورت شفاف بیان می شود و اف بی آی(FBA)نیز تروریسم را عملی غیرقانونی با استفاده از زور و خشونت علیه افراد یا اموال برای مرعوب کردن و یا بزور وادار کردن دولتها،جمعیتهای غیرنظامی و یا هر بخش آن، در جهت پیشبرد اهداف سیاسی یا اجتماعی می داند.

 وزارت امور خارجه آمریکا تعریف تروریسم را\'عملی عمدی با انگیزه سیاسی عاملان خشونت علیه هدفهای غیرمبارز توسط ماموران مخفی برای ایجاد وحشت و تهدید در کشورها\'بیان می کند.

 درهمین راستا،سازمان جاسوسی آمریکا و اسرائیل در جنگ سرد و در دهه های پس ازآن از روش ترور برای ترساندن مردم و تهدید کشورهای مستقل به کار گرفتند و آن را هنوز عملی کاربردی برای ایجاد وحشت در بین مردم می دانند.

 در این راه حتی برخی دانشمندان آزاداندیش جهان که وابسته به شرق یا غرب نبودند،از احتمال ترور خود توسط آمریکا تحت عنوان رسمی\'Background killing intellectuals and the CIA Danmshndan\'با خبر بودند و همین دلیل هر لحظه منتظر ترورشان از سوی جاسوسان آمریکایی و اسرائیلی بسر می بردند.

 سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به\'CIA\'یکی از مخوفترین سازمان های جهانی در زمینه کشتار دانشمندان آزاداندیش و مستقل جهان است.

 بررسی های نشان می دهد سازمان سیا در دوران جنگ سرد و پس از آن،حداقل ۱۵۰ هزار آموزگار، استاد دانشگاه، رهبر اتحادیه کارگری و کشیش و روحانی را یا ربود یا به شکل عجیبی سر به نیست کرد و برخی تخمین ها نیز این رقم را تا ۳۰۰ هزار نفر نیز برآورد می کنند.

 حدود ۳۰هزار عنوان کتاب در ردیف فهرست سیاه سازمان سیا، شامل کتب نویسندگانی می شد که متهم به آزاداندیشی بودند و در این فهرست، اسامی نویسندگان نامداری همچون \'داشیل هامت، لنگستون هیوز، جان رید و هرمن ملویل\'دیده می شد.

 در این بین، استادان بزرگ و اندیشمندان صاحب نامی که با سازمان سیا همکاری کردند از مردن بازماندند و به دستاوردهای بهتری در زمینه های رفاهی و علمی دست یافتند اما کسانی که حاضر به همکاری با سیا نشدند، سر به نیست شدند.

 دیوید گیبس\'در مقاله\'متفکران و جاسوسان: سکوتی که فریاد می زند\'از رسوایی بزرگی سخن می گوید که بدلیل فاش شدن اسناد ارتباط سیا با نهادهای دانشگاهی در دوران جنگ سرد پدید آمده است.

 دراین کتاب،که بعدها به صورت بسیار هوشمندانه نایاب شد، گیبس به رابطه تنگاتنگ سیا با نهادهای علوم اجتماعی ایالات متحده اشاره می کند.

 به تعبیر\'ساندرس\' پژوهشگر و نویسنده سویسی الاصل آمریکا در کتاب \'جنگ سرد فرهنگی\'، سازمان سیا در مقام\'وزارت فرهنگ بلوک غرب\'عمل می کرد، بطور مثال از \' جکسون پولاک\' و نقاشی \' آبستره \'بشدت حمایت می کرد تا با این هدف در عرصه هنر، رئالیسم سوسیالیستی را شکست دهد.

 در\'هالیوود\'، ماموران سیا کارگردانان را ترغیب می کردند که درفیلم های خود سیاه پوستان را هرچه بیشتر نمایش دهند و آنان را آراسته و خوش لباس به تصویر بکشند و از این طریق ایالات متحده آمریکا را جامعه ای آزادو دموکرات نشان دهند که فیلم\'مزرعه حیوانات\'جرج اورل با سرمایه سیا با همین هدف تولید و اکران شد.

 فیلم\'۱۹۸۴\'جورج اروول نیز با بودجه سیا ساخته شد کما اینکه بسیاری از کتب کمپانی\'پراگر\' با بودجه سیا چاپ و در سراسر جهان منتشر می شد.

 کتاب\'طبقه جدید\'میلوان جی لاس با بودجه سیا در شمارگان بالا منتشر و در سراسر جهان به صورت رایگان توزیع شد.

 سازمان سیا، پنجاه هزار نسخه از یکی از کتابهای\'ایروینگ کریستول\' را برای توزیع مجانی در سراسر جهان خریداری کرد و این سازمان مخوف جاسوسی آمریکا در سال ۱۹۵۰ با ۱۰ میلیون دلار بودجه، رادیوی اروپای آزاد را تأسیس کرد.

 مضاف براین، تئوریسن های سازمان سیا، ایده ایجاد کنگره آزادی فرهنگی را مطرح کردند و مهمترین اقدام سیا تأسیس کنگره\' آزادی فرهنگی\' بود که در ژوئن ۱۹۵۰ با حضور بیش از یکصد نویسنده از سراسر جهان در برلین گشایش یافت.

 در این اجلاس،روشنفکران برجسته ای همچون \'آرتور کوستلر، سیدنی هوک، ملوین لاسکی، ایناتسیو سیلونه و جرج اروول\' شرکت کردند که کوستلر در نطق خود اعلام کرد: \'دوستان، آزادی تهاجم خود را آغاز کرده است\'.

 وی،رابطه ای نزدیک با سیا داشت و راهنمایی های او در فعالیتهای سیا در میان روشنفکران بسیار مؤثر بود.

 \'سیدنی هوک\' در ۱۹۴۹ به مقامات امریکایی گفته بود:\'به من صد میلیون دلار و هزار انسان مصمم بدهید، تضمین می کنم که چنان موجی از نا آرامی های دمکراتیک در میان توده ها ، بلکه حتی در میان سربازان امپراتوری استالین، ایجاد کنم که برای مدتی طولانی، تمام دغدغه وی به مسائل داخلی معطوف شود\'.

 از نخستین اقدامات کنگره، صرف پول های کلان برای ایجاد نشریات روشنفکری در پاریس، برلین و لندن بود، که هدف اولیه آنها تقویت چپگرایان غیرکمونیست و مارکسیست های مخالف شوروی بود.

 هدف دوم، مقابله با روحیات ضدآمریکایی در میان روشنفکران اروپای غربی با ارائه تصویری زیبا از ایالات متحده امریکا بعنوان اوج شکوفایی تمدن غرب بود که هدایت کنگره \'آزادی فرهنگی\' را \'مایکل یسلسون\' کارمند واحد جنگ روانی سیا بر عهده گرفت.

 او بعدها به نویسنده ای سرشناس تبدیل شد و دستورها به شکل رمز از واشنگتن به آپارتمان محل زندگی او و همسرش در پاریس انتقال می یافت و این نهاد تا زمان انحلال( ۱۹۷۶) دهها میلیون دلار از سیا دریافت کرد.

 تعدادی از دانشگاه های سرشناس ایالات متحده مانند کلمبیا،استانفورد،نیویورک و هاروارد زیر نفوذ مستقیم سیا بود و بطور مثال بنیاد فارفیلد در دانشگاه کلمبیا، از مهمترین مراکزی بودند که بودجه عملیات فرهنگی سیا از طریق آن به نهادهای فرهنگی انتقال می یافت.

 این بنیاد را یک ثروتمند یهودی به نام \'جولیوس فیلیشمن\' ایجاد کرده بود، ولی درواقع، با بودجه سیا تأمین می شد و هدایت این بنیاد را جک تامپسون، مأمور سیا و استاد دانشگاه کلمبیا، به دست داشت.

 با انتشار کتاب خانم ساندرس و تحقیقات مشابه ای نیز که دراین زمینه صورت گرفت،نام گروهی از سرشناس ترین روشنفکران جهان غرب در فهرست \'شوالیه های جنگ سرد فرهنگی\' ثبت کرد و رسوایی بزرگی در این زمینه رقم خورد.

 آنها متفکرانی بودند که در دوران جنگ سرد، روشنفکران مخالف کمونیسم را در سراسر جهان تغذیه فکری می کردند و پس از فروپاشی کمونیست شوروی جهبه مقابله با استقلال کشورها را به سمت انقلاب اسلامی ایران گسیل داشتند.

 \'توماس کوهن\' کتاب ساختار انقلابهای علمی خود را، که یکی از نامدارترین و با نفوذترین کتابهای قرن بیستم به شمار می رود ، به سفارش \'جیمزبریان کانانت\' رئیس دانشگاه هاروارد، نوشت و آن را به او اهدا کرده است.

 کانانت، شیمیدان برجسته و از طراحان بمب اتمی ایالات متحده بود و با قدرت مندان ثروت و زور کمپانی معروف وال استریت و سرویس اطلاعاتی پیوندهای استوار داشت و نقش سیا در هدایت این فعالیتهای فرهنگی در زمان خود چندان پوشیده نبود.

 به نوشته\'دیوید گیبس\'، متفکران اجتماعی و سیاسی مانند \'رابرت جرویس\'، استاد دانشگاه کلمبیا و رئیس سابق انجمن علوم سیاسی امریکا، \'جوزف نای\' استاد دانشگاه هاروارد،\'برادفورد وسترفیلد\' استاد دانشگاه ییل به شکل کامل بر رابطه خود با سیا واقف بودند.

 همچنین خانم \'ساندرس\' نیز با ادله و اسناد محکم ثابت می کند که برخی از این روشنفکران برجسته، از جمله \'سِر آیزایا برلین\' و \'سِر استفن اسپندر\' و \'آرتور کوستلر\'، از همکاری خود با سیا کاملاً مطلع بودند.

 این ترویج\'فرهنگ آزاد\'همپای سیاست ترور و کشتار روشنفکران دگراندیش، در تمام دوران جنگ سرد جریان داشت.

 اما این قدرت نمایی غرب در عرصه هنر،علوم اجتماعی ،فرهنگی و برای ایجاد زمینه های نافرمانی مدنی در کشورهای مستقل جهان با حلقه رسانه ای رنجیره ای و\' Neetworking\' به شکل گسترده تری رقم خورد.

 دراین بین،آمریکا و پس از آن اسرائیل برای ضربه زدن به توسعه علمی کشورهای مستقل به ترور دانشمندان برای عدم تولید علم یا مهاجرت به سرزمین امریکا اقدام کردند و در این راستا نزدیک به سه تن از دانشمندان ضدآمریکایی ایرلند را به وسلیه بمب گذاری در آزمایشگاه محل کار آنان از بین برد.

 آنان حتی برای مرعوب کردن دانشمندان کشورهای مستقل از هر روش مذبوحانه ای استفاده کردند که در یکی از این حوادث یک دانشمند نروژی را به واسطه بمب گذاری در اسباب بازی فرزندش نابود کردند.

 همزمان با گسترش بیداری اسلامی در بین کشورهای جهان و گسترش حرکتهای ضدغربی در کشورهای آمریکای لاتین،بلوک غرب برای ورود به این حرکتها اقدام به فتنه سازی و ترور کور از سوی عوامل خود در داخل کشورها کرد.

در این راستا،دانشمندان مسلمان و خداجوی جمهوری اسلامی ایران توسط عوامل آمریکایی در کشور ترور شدند و بزرگانی نظیر شهید بهشتی،شهید مطهری،شهید مفتح و هزاران هزار دانشمند دیگر قربانی ترور کور دشمنان ایران شدند.

 این روزها نیز آمریکا و اسرائیل به واسطه ایادی فریب خوردگان خود در داخل ایران در آخرین اقدام کور خود ترور\'مصطفی احمدی روشن\'کردند تا به واسطه آن دل مردم ایران را خالی کند اما یادشان رفته است که انقلاب اسلامی ایران با خون شهدا مقاومتر می شود.

 درچندسال اخیر چهار دانشمند هسته ای ایران از سوی دشمنان انقلاب به شهادت رسیدند اما این شهادتها گواهی بر رفتار تروریستی غرب می باشد که در تاریخ معاصر مسبوق به سابقه است و جهالت جهانی در برابر ترور علم همچنان سکوت را پیشه کرده است.

 منبع : پایگاه هابیلیان

برچسب ها: ترور ، غرب
نظرات بینندگان