کد خبر: ۲۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

چرا آمريكا از سفرايرانيان به لبنان نگران است؟

ایرانیان می توانند از امروز 12 بهمن ماه بدون اخذ ویزا از سفارت لبنان در تهران و به محض ورود به مبادی زمینی، هوایی و حتی دریایی لبنان، با اخذ ویزای رایگان یك ماهه به لبنان سفر كنند، امری كه نگرانی امریكا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش را به دنبال داشته است.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا بر اساس این مصوبه اگر مسافران ایرانی قصد اقامت یك ماهه در لبنان را داشته باشند، نیازی به دریافت روادید از سفارت این كشور در تهران ندارند ولی این بدان معنا نیست كه روادید میان دو كشور مانند آنچه میان سوریه و ایران وجود دارد، لغو شده است.

لبنان مصوبه ای را درخصوص شهروندان ایرانی از امروز اجرا می كند كه پیش از این نسبت به تمامی شهروندان كشورهای عربی و اروپایی به اجرا گذاشته بود؛ یعنی این افراد می توانستند به محض ورود به مبادی ورودی لبنان با اخذ روادید فورا وارد این كشور شوند.

علت این امر را باید در ویژگی های كشور لبنان در جذب تورست و درآمد بالای این كشور از این راه دانست یعنی در واقع لبنان به هر اقدامی دست می زند تا درآمد خود از طریق گردشگری را افزایش دهد و جالب تر از آن اینكه ایرانیان كه رتبه دوم گردشگری در لبنان را به خود اختصاص می دهند، تاكنون از این مصوبه بهره مند نشده و برای ورود به لبنان باید از تهران یا سایر كشورهایی كه لبنان در آنها سفارت دارد، روادید دریافت می كردند.

از سوی دیگر تعداد زیادی از شیعیان لبنان در تمامی روزها و ماههای سال با سفر به مشهد و قم، بخشی از گردشگران ایرانی را تشكیل می دادند كه آنها نیز برای سفر به ایران باید از سفارت كشورمان در بیروت با ترتیبات خاصی روادید دریافت می كردند؛ همین امر باعث شد كه مقامات دو كشور در سفر محمود احمدی نژاد به لبنان و سفر سعد حریری نخست وزیر وقت در آذر ماه سال 89 به تهران در صدد تصویب مصوبه تسهیل سفر اتباع دو كشور برآیند.

در واقع اخذ روادید در مبادی ورودی دو كشور مقدمه ای برای تصویب قانون لغو روادید بود اما سقوط دولت حریری و بالا گرفتن بحران سیاسی در لبنان این تلاش ها را مسكوت گذاشت.

با روی كار آمدن دولت \'نجیب میقاتی\' مجددا این تلاشها آغاز و نهایتا هیات دولت لبنان در اواخر شهریور 90، اخذ روادید در مبادی ورودی دو كشور را به تصویب رساند؛ مصوبه ای كه نگرانی امریكا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش را به دنبال داشت.

\'فادی عبود\' وزیر گردشگری لبنان بعد از این تصمیم در جمع خبرنگاران گفت: گردشگران ایرانی بیشترین سهم گردشگران در لبنان را تشكیل می دهند در نتیجه ما برای تسهیل امور مسافران ایرانی چنین تصمیمی را اتخاذ كردیم.

پس از جنجال گسترده جریان 14 مارس و امریكا بر سر تسهیل ورود ایرانیان به لبنان، رییس جمهوری این كشور با حمایت از این مصوبه دولت میقاتی گفت: روادید مسافران ایرانی به لبنان لغو نشده است بلكه روادید در فرودگاه بیروت به آنها داده می شود، همانطور كه ایران این فرصت را برای مسافران لبنانی فراهم ساخته است.

** عصبانیت هیلاری كلینتون

ماجرا از آنجا آغاز شد كه هیلاری كلینتون وزیر خارجه آمریكا در دیدار با نجیب میقاتی در نیویورك درخصوص اعطای روادید به مسافران ایرانی در مبادی ورودی لبنان كه وی این امر را به اشتباه لغو روادید خوانده بود، اعتراض كرده و خواستار تجدیدنظر در این تصمیم شد.

میقاتی نیز این درخواست وزیر خارجه آمریكا را رد كرد و گفت كه تصمیم دولت لبنان مبنی بر اعطای روادید به مسافران ایرانی در مبادی ورودی لبنان بوده نه لغو كامل روادید و این امر نیز در زمان سعد حریری اتخاذ شده اما دفتر سعد حریری با صدور بیانیه ای ضمن تكذیب سخنان میقاتی مدعی شد كه این تصمیم در دولت سعد حریری اتخاذ نشده بلكه در جلسه هیأت دولت به ریاست میشل سلیمان رییس جمهوری و با حضور میقاتی اتخاذ شده است.

** پاسخ میقاتی به ادعای حریری

دفتر نجیب میقاتی نیز پس از صدور بیانیه دفتر حریری ضمن تكذیب ادعاهای نخست وزیر سابق لبنان اعلام كرد: تصمیم اعطای روادید در مبادی ورودی لبنان به مسافران ایرانی در دولت سعد حریری طبق توافق میان لبنان و ایران صورت گرفت و \'علی شامی\' وزیر خارجه سابق لبنان نیز بعد از این تصمیم به دبیر هیأت دولت اعلام كرد تا این موضوع را برای تصویب در دستور كار هیأت وزیران قرار دهد كه به دلیل تشكیل نشدن جلسه هیأت دولت این كار به تعویق افتاد.

اما در ادامه این تنش لفظی بین این دو مقام لبنانی، دفتر سعد حریری بار دیگر با صدور بیانیه ای اعلام كرد: ما پیش از این به یك توضیح مختصر پیرامون سخنان میقاتی بسنده و اشاره كردیم كه دولت میقاتی طی جلسه ای روادید برای مسافران ایرانی به لبنان را حذف كرده است اما سخنان اخیر میقاتی ثابت كرد كه وی حقیقت را نادیده می گیرد و بدون توجه به واقعیت امر، مكاتبه وزیر خارجه سابق لبنان با دبیرخانه هیأت دولت برای بررسی این امر را دلیل كافی بر اقدام دولت گذشته می داند.

** چرا امریكا نگران است؟

در واقع این نگرانی امریكا دو بعد و دلیل مهم دارد. بعد اول نگرانی امریكا و رژیم صهیونیستی از سفر اتباع ایران به تمامی كشورهایی است كه مرز مشترك با سرزمین های اشغالی دارند؛ شاید به همین دلیل است كه اردن و مصر تاكنون به راحتی با سفر عادی اتباع ایرانی موافقت نمی كردند. سوریه تنها كشوری بود كه به رغم داشتن مرزهای مشترك با سرزمین های اشغالی در بلندی های جولان، ایرانیان می توانستند به راحتی به آن سفر كنند و تبعیت لبنان از سوریه در این راستا برای رژیم صهیونیستی سنگین می نمود.

دلیل دوم قدرت گرفتن شیعیان لبنان و مقاومت ضد صهیونیستی در این كشور به بركت انقلاب اسلامی است. در واقع شیعیان لبنان كه تا قبل از انقلاب ایران در كشورشان كاملا در حاشیه بودند، اكنون به مهمترین طایفه مذهبی - سیاسی در لبنان تبدیل شدند.

خود شیعیان لبنان این قدرت خود را به بركت تاثیر پذیری از انقلاب ایران و تعامل گسترده با ایرانیان می دانند و قطعا تسهیل سفر ایرانیان به لبنان و بالعكس این مراودات فرهنگی را تقویت خواهد كرد و بیش از پیش پایه های حكومت صهیونیستی را به لرزه درخواهد آورد.

شیعیان لبنان در حال حاضر تعطیلات آخر هفته خود را در پاركی به نام پارك ایران در نقطه صفر مرزی با سرزمین های اشغالی می گذرانند و قطعا با گسترش سفر ایرانیان به لبنان و آغاز حركت های فرهنگی مانند راهیان قدس، فضای فرهنگی لبنان به ویژه در بخش های جنوبی متحول خواهد شد.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان