کد خبر: ۲۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

افتتاح بزرگترين آزمايشگاه كانال آب خاورميانه در شیراز

بزرگترين آزمايشگاه كانال آب خاورميانه با نام كوثر در ششمين روز از دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي، با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، در شيراز، افتتاح شد و به‌بهره‌برداري رسيد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح عصر روز دوشنبه پس از آيين افتتاح اين كانال آب در جمع خبرنگاران در شيراز گفت: اين آزمايشگاه توسط دانشگاه صنعتي مالك اشتر وابسته به وزارت دفاع، طراحي و ساخته شده است.

سردار سرتيپ احمد وحيدي افزود: آزمايشگاه كانال آب كوثر داراي ارابه كششي با سرعت 30 متر بر ثانيه، 140 متر طول، 7 متر عرض، 5/3 عمق بوده و جزو 5 آزمايشگاه برتر جهان است.

سردار وحيدي اضافه كرد: اين آزمايشگاه داراي سامانه‌هاي موج‌ساز، شبيه‌ساز موج و ابزار دقيق جهت اندازه‌گيري و ثبت مشخصات موج، ضرايب هيدرو ديناميكي و ثبت رفتار و قدرت مانور شناورهاي مدل است.

وزير دفاع گفت: در اين آزمايشگاه انواع اندازه‌گيري‌ها شامل؛ اندازه‌گيري مقاومت در آب آرام و مواج، اندازه‌گيري ضرايب هيدرو ديناميكي و ايروديناميكي براي شناورهاي سطحي، زير‌سطحي و اثرسطحي داراي بالشتك هوايي، سازه‌هاي فراساحلي و پروانه‌ها انجام مي‌گيرد.

وي، ديد مستقيم و امكان تصويربرداري مدل‌هاي سطحي و زيرسطحي از طريق پنجره‌هاي زير آب را از ديگر قابليت‌هاي آزمايشگاه كانال آب كوثر برشمرد.

سردار وحيدي گفت: اين آزمايشگاه با مشخصاتي كه دارد مي‌تواند تمامي مجموعه شناورهاي دريايي را تا افق 1404 پوشش داده و براي ارتقا ظرفيت آن برنامه‌هاي تكميلي را به‌اجرا گذارد.

وزير دفاع با تشكر از دانشمندان، متخصصان و نخبگان دانشگاه صنعتي مالك اشتر شيراز كه در طراحي و ساخت اين آزمايشگاه منحصربه‌فرد در كشور تلاش كرده‌اند، خاطرنشان كرد: آزمايشگاه كانال آب كوثر علاوه بر اينكه نيازهاي صنايع دفاعي در اين حوزه را تامين مي‌كند، آماده ارايه خدمات به كليه مراكز علمي، آزمايشگاهي و پژوهشي است.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تصريح كرد: اين سامانه نياز كشور را در انجام مجموعه آزمايش‌هاي مقاومت، رانش و پايداري به‌طور كامل برطرف ساخته و گام بلند ديگري در مسير قطع وابستگي و سرعت بخشيدن به خودكفايي كشور به‌شمار مي‌رود.

نظرات بینندگان