کد خبر: ۲۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

آتش‌بیاران معرکه سوریه چه کسانی هستند

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه در تلاش برای کم کردن از نگرانی کشورهای جهان، تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو در فکر تبدیل کردن سوریه به یک لیبی دیگر و دخالت نظامی در این کشور نیستند.

اما آنچه مشخص است و در هفته‌های گذشته رسانه‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند تلاش برای راه‌انداختن یک جنگ گسترده داخلی در سوریه است. به‌عنوان نمونه روزنامه تایمز چاپ لندن هفته گذشته در گزارشی براساس اسناد و مدارک به دست آمده از توافق پنهان عربستان و قطر برای مسلح کردن مخالفان این کشور و تأمین هزینه‌های لازم در این زمینه خبر داد. در این گزارش آمده است که مقام‌های این دو کشور به مخالفان سوریه پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قول داده‌اند که تسلیحات لازم برای آنها را تأمین می‌کنند و مقام‌های ترکیه هم بر هر نوع کمک خود در این زمینه تأکید کرده‌اند. در گزارش تایمز تأکید شده است که ترکیه نقش مهمی را دراین تفاهم سه جانبه میان عربستان، قطر و مخالفان نظام سوریه ایفا کرده و قرار است با نقشه‌ای مشکل اصلی مخالفان مسلح در قاچاق سلاح به سوریه را حل کند.

در زمان درگیری‌های لیبی گزارش‌های مختلفی از نقش گسترده قطر در ورود تسلیحات به این کشور وجود داشت و اکنون مقام‌های قطری سعی دارند همین نقش را درباره سوریه بازی کنند. مقام‌های ناتو در زمان دخالت نظامی در لیبی از «مسئولیت برای حفظ جان غیرنظامیان» حرف زدند و اکنون این رؤیا را دارند که همین مسئله را برای سوریه هم پیاده کنند. قبل از آغاز حمله نظامی به لیبی گزارش‌های مختلفی از حضور نیروهای نظامی غرب ازجمله نیروهای ویژه انگلیس برای مسلح کردن و آموزش مخالفان این کشور منتشر شده بود. اکنون هم گزارش‌های مختلفی نشان می‌دهد که نیروهای انگلیس، آمریکا، ترکیه و فرانسه در حال آموزش مخالفان سوریه در کمپ‌های ویژه هستند؛ کمپ‌هایی که عربستان سعودی و قطر هزینه‌های آن را تأمین می‌کنند.

روزنامه السفیر لبنان چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که افسران آمریکایی به همراه نیروهای ناتو در حال آموزش عناصر مخالف سوریه در اردوگاه‌هایی در خاک ترکیه هستند. خبرنگار روزنامه گاردین هم که با قاچاقچیان سلاح برای مخالفان سوریه همراه شده بود مرز ترکیه را مهم‌ترین راه ورود تسلیحات به این کشور خوانده است. فیلیپ جرالدی، افسر بازنشسته سازمان سیا هم در مقاله‌ای تأکید کرده که هواپیماهای بدون علامت ناتو نیروهای وابسته به شورای ملی انتقالی لیبی و سلاح‌ها را به پایگاه‌هایی در نزدیک شهر اسکندرون در مرز ترکیه با سوریه منتقل می‌کنند. وی تأکید کرده است که نیروهای ویژه ارتش‌های فرانسه و انگلیس از شورشیان مسلح سوریه پشتیبانی می‌کنند و آنها را آموزش می‌دهند و نیروهای ویژه ارتش آمریکا و سازمان سیا هم تجهیزات ارتباطاتی و اطلاعات را در اختیار مخالفان می‌گذارند.

نشریه آسیا تایمز هم چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که ناتو ماه‌هاست مرکز فرماندهی و کنترل خود در منطقه هاتای در جنوب ترکیه را راه‌اندازی کرده است. همچنین سیبل ادموندز مامور سابق اف‌بی‌آی در گزارشی از حضور صدها نیروی نظامی آمریکا و کشورهای دیگر ناتو در منطقه مرزی اردن با سوریه خبر داده است. این مقام سابق اف‌بی‌آی با اشاره به منابع محلی خود از رفت‌وآمد این نظامیان میان پایگاه هوایی ملک حسین در المفرق و یک منطقه روستایی در نزدیک مرز سوریه خبر داده است.

تمامی این موارد نشان می‌دهد که ناتو رؤیای یک جنگ دیگر در سوریه را در سر دارد؛ جنگی که از هم‌اکنون عربستان و قطر اعلام کرده‌اند با سخاوتمندی حاضر هستند هزینه‌های آن را هم تأمین کنند. بردن سوریه به سوی یک جنگ داخلی و ریختن هیزم در آتش درگیری‌های این کشور مهم‌ترین قدم برای دخالت نظامی در سوریه به حساب می‌آید.

 محمد کرباسی

منبع : همشهری  آنلان 18/11/1390

برچسب ها: سوریه ، دخالت ، ناارامی ، ناتو
نظرات بینندگان