کد خبر: ۲۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

اوباما: دیپلماسی را به جنگ با ایران ترجیح می‌دهیم

چند روز بعد از بالا گرفتن تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران، باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که اسرائیل هنوز تصمیم نگرفته که درباره برنامه اتمی ایران چگونه واکنش نشان دهد.

رئیس‌جمهوری امریکا در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی امریکا که تنها شش دقیقه بود، همچنین گفت که ایران تمایل و قابلیتی برای حمله به امریکا ندارد.

این گونه به نظر می‌رسد که سخنان اوباما، پاسخی باشد به حرف‌های چند روز پیش کلاپر از مسئولان امنیتی امریکا که در گزارش خود به کنگره مدعی تلاش ایران برای حمله به خاک امریکا شده بود.

از سوی دیگرادعای اوباما به پایین بودن ظرفیت‌های ایران و تحت فشار بودن تهران زیر بار تحریم‌های اقتصادی غرب و اتحادیه اروپا در شرایطی گزارش می‌شود که یوزی روبین بنیانگذار برنامه دفاع موشکی بالستیکی رژیم صهیونیستی هشدار داده است که برنامه موشکی ایران به طور فزاینده‌ای در حال استقلال و خودکفایی است و این امر توانایی جامعه بین‌الملل را برای ایجاد محدودیت در قابلیت‌های موشکی ایران کاهش می‌دهد.

خبرنگار ان‌بی‌سی امریکا در ادامه صراحتا از اوباما پرسید که آیا اسرائیل برنامه‌ای برای حمله به ایران دارد یا نه، جواب اوباما این بود: فکر نمی‌کنم که اسرائیل هنوز تصمیم گرفته باشد که چه باید بکند.

 

اشراف اطلاعاتی داریم!

اوباما در این مصاحبه از پاسخ دادن به این سؤال طفره رفت که اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، آیا پیش از آن به امریکا اطلاع می‌دهد یا نه. رئیس‌جمهور امریکا در عوض به گفتن این جمله بسنده کرد که اولویت او امنیت امریکا و اسرائیل است. وی همچنین از افزایش رایزنی‌های اطلاعاتی اسرائیل و امریکا خبر داد و آن را در طول تاریخ بی‌سابقه دانست. اوباما همچنین مدعی اشراف اطلاعاتی امریکا بر ایران شد. وی گفت که اسرائیل نیز مانند امریکا معتقد است که ایران باید از برنامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای خود دست بردارد.

اوباما همچنین مدعی شد که ایران فشار را بر خود احساس می‌کند، اما هنوز گامی دیپلماتیک برنداشته که نشان دهد این کشور به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است و نه دست یابی به سلاح هسته‌ای.

 

راه‌های دیپلماتیک

اوباما در ادامه بدون اشاره به تهدیدات اخیر مقامات امریکا علیه ایران، گفت که هدف امریکا این است که پرونده هسته‌ای ایران از روش‌های دیپلماتیک حل شود. باراک اوباما همچنین گفت که نمی‌خواهد شاهد جنگ‌های بیشتری در منطقه خلیج فارس باشد. وی صراحتا گفت: هر گونه تحرک نظامی دیگری در خلیج فارس مخرب است و تاثیر زیادی بر ما می‌گذارد. این گونه اقدامات می‌تواند تأثیر عمیقی بر بهای نفت داشته باشد. وی با وجود این ادعا بازهم تأکید کرد که همه گزینه‌ها روی میز است. همه گزینه‌ها اصطلاحی است که امریکایی‌ها برای احتمال حمله نظامی استفاده می‌کنند.

پیش از این، یکی از خبرنگاران واشنگتن پست از قول لئون پانه تا، وزیر دفاع امریکا، نوشته بود که احتمال حمله اسرائیل به ایران در بهار آینده وجود دارد. مقام‌های اسرائیلی‌ نیز در موضع‌گیری هایی در این رابطه مدعی شده بودند که توانایی حمله به تمام مراکز هسته‌ای ایران را دارند.

 

اسرائیل ما را به  دردسر می‌اندازد

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا حمله یک‌جانبه رژیم صهیونیستی به ایران را برای امنیت ملی امریکا دردسر ساز خواند.

‌مایک راجرز، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا به شبکه خبری سی. ان. ان گفت: اگر اسرائیل به حمله یک‌جانبه دست بزند، مشکلی واقعی برای امنیت ملی امریکا خواهد بود. راجرز افزود که تنش اخیر میان امریکا و رژیم صهیونیستی باعث از بین رفتن اعتماد در برخورد با ایران شده است.

وی گفت: اسرائیل اندکی به امریکا بی‌اعتماد شده است و فکر می‌کنم این باعث اندکی اختلاف شده است. این نماینده جمهوریخواه گفت که معتقد است تحریم‌ها در حال تاثیرگذاری بر ایران هستند.

 

تداوم تلاش‌های ضدایرانی رژیم صهیونیستی

با وجود مخالفت‌های جدی امریکایی‌ها با ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی، رسانه‌های غربی از رایزنی‌های دیپلماتیک دیپلمات‌های اسرائیل علیه ایران خبر دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داد: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که نتانیاهو ماه آینده میلادی برای سخنرانی در نشست سالانه لابی حامی اسرائیل (آیپک) در واشنگتن به امریکا سفر می‌کند. در بیانیه دفتر نتانیاهو اشاره‌ای نشده است که آیا وی قرار است با باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا دیدار کند یا خیر. اما منابع سیاسی اسرائیلی (صهیونیستی) گفتند که احتمالا این مذاکرات با توجه به تشدید فرضیه‌ها درباره احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، برگزار خواهد شد.

در عین حال بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز قرار است هفته آینده برای گفت‌وگو با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا به واشنگتن سفر کند.

یک منبع وزارت امور خارجه سوریه به خبرگزاری آلمان گفت که انتظار می‌رود لیبرمن به میزبانان خود بگوید که جامعه بین‌المللی نباید فقط به تحریم سوریه بپردازد بلکه باید برای سرنگونی دولت اقدام کند و هم‌چنین نباید فقط به تحریم‌ ایران رضایت دهد. در عین حال بر اساس گزارش رادیو صدای امریکا تنش‌های رو به رشد میان اسرائیل و ایران در دستور کار نشست هفتگی کابینه اسرائیل در بیت‌المقدس قرار داشت.

نتانیاهو در جلسه کابینه‌اش ادعا کرد که تنها راه اطمینان حاصل کردن از بقای اسرائیل در منطقه که در آن مقامات ایران از نابودی اسرائیل حرف می‌زنند تداوم توسعه توان نظامی اسرائیل است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، موشه یعالون، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در خصوص حمله به ایران ادعا کرد که اگر ایران هسته‌ای شود پایان نظم جهانی خواهد بود. این چیزی است که باید به آن فکر کنیم و نباید به این فکر کنیم که در صورت اقدام چه رخ خواهد داد.

فاجعه می‌شود

در سطح منطقه کم نیستند کشورهایی که هرگونه ماجراجویی علیه ایران را خطری بزرگ می‌دانند. در تازه‌ترین اظهارنظر مقامات کشورهای منطقه، ترکیه و قطر هرگونه ماجراجویی علیه ایران را آغازگر فاجعه‌ای برای منطقه خواندند.

ترکیه و قطر ضمن تأکید بر حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره، هرگونه حمله به ایران را فاجعه‌بار خواندند. خبرگزاری رویترز گزارش داد: احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یک‌شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع مقامات امنیتی و دیپلمات‌ها تأکید کرد که حمله به ایران فاجعه خواهد بود و مسئله‌ هسته‌ای ایران را می‌توان خیلی سریع حل کرد. خالد محمدالعطیه، وزیر امور خارجه قطر نیز گفت: حمله راه‌حل نیست و تشدید تحریم در رابطه با ایران این سناریو را بدتر خواهد کرد. من معتقدم که ما باید گفت‌وگو کنیم.

 

منبع : سایت خبری جوان آنلاین

نظرات بینندگان