کد خبر: ۲۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

العلم سلطان

فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در هر سال شور و نشاط وصف ناپذیری در مردم ایران ایجاد می کند. به موازات شادمانی و جشن و سرور ایرانیان، دشمنان این ملت عبوس تر و خشمگین تر می شوند. تا چند سال پیش بیشتر ناراحتی آنها از این بود که چرا چنین انقلابی رخ داد و شاه کاملاً وابسته به غرب را سرنگون و نظامی برآمده از آموزه های اسلامی، با داعیه استقلال و مقابله با مستکبران و حمایت از مستضعفان را به جای آن مستقر کرد.

نگرانی آنها تا چند سال گذشته در عرصه خارجی و حوزه نفوذ انقلاب اسلامی ایران این بود که گفتمان انقلاب اسلامی با غنا، جذابیت و قدرت برانگیختگی که دارد، می تواند مردم مسلمان سایر کشورهای اسلامی را وادار به قیام کند. با چنین شناختی از انقلاب اسلامی بود که هجمه های گوناگونی را علیه آن سامان دادند تا به گمان خودشان برای حکومت های وابسته به آنها و در واقع برای عرصه منافع خودشان که در داشته ها و سرمایه ملت های دیگر تعریف کرده بودند، مصونیت ایجاد کنند.

ستیز چندساله ایران با استکبار بر این مبنا شکل گرفت و ادامه پیدا کرد. با شهادت وضع موجود تا به امروز پیروز این معرکه ایران است؛ اما چند سالی است که وجود عاملی جدید بر خشم و عصبانیت دشمنان انقلاب اسلامی افزوده است. آن عامل جدید، شکوفا شدن استعدادهای علمی ایران و شتاب گرفتن آن است.

امام خامنه ای(مدظله العالی) در آغاز سال جاری در حرم رضوی درباره ارزش و جایگاه علم فرمودند: «من یک وقتی این روایت را که از معصوم(علیه السلام) است عرض کردم که فرمود «العلم سلطان» یعنی علم و دانش برای یک ملت و برای یک فرد مایه اقتدار است. «من وجده صال و من لم یجده صیل علیه» کسی که این قدرت را پیدا کند دست برتر را دارد و آن کسی که نتواند قدرت علمی را به دست بیاورد زیر دست باقی می ماند و دیگران بر او دست برتر را خواهند داشت.»

از هنگامی که حرکت آرام ایران در عرصه شکوفایی علمی شروع شد و به نتایج اولیه رسید، دشمن احساس خطر کرد و بر بغض و کینه اش افزود. دشمن متوجه شد انقلاب اسلامی را که درصدد بود با محاصره و تحریم و راه اندازی توطئه های مختلف نابود کند، با حضور در عرصه علم و دانش درحال پرکشیدن و به اوج رسیدن است. شاید ورود اولیه به برخی میادین ابتدایی علوم مانند المپیادها و کشف و اختراعات دم دستی چندان مهم به نظر نمی رسید و قابل توجه نبود؛ اما رفته رفته با ورود دانشمندان نوپا و جوان ایرانی به عرصه های مختلف علوم و ارتقای سطح علمی کشور و قرار گرفتن در رتبه های بالای چند علم تراز اول جهان، دشمن متوجه شد که ذهن اندیشه ورز و پژوهشگر خوابانده شده ایرانی در حال بیدار شدن است.

شناخت دشمن از تاریخ و گذشته این مرز و بوم و مردمانش به وی تفهیم کرد چنانچه این ذهن خفته در حال بیدار شدن، کاملاً بیدار شود، قادر است با شتاب هرچه بیشتر دوران به خواب رفتگی را جبران کند و در کمترین زمان به خط مقدم علوم معاصر برسد و در چشم بر هم زدنی تمام رقیبان را پشت سر گذارد. اگر دشمن چنین شناخت و برداشتی را از کشور و مردمی به غیر از ایران و ایرانیان داشت نگران و سراسیمه نمی شد؛ اما بودن این مسئله در ایران به شدت وی را نگران می کند، زیرا می داند دست آموز شدن علم برای ایرانیان در نهایت منجر به آن می شود که در خدمت آرمان های اسلامی قرار گیرد و در مسیری حرکت و به جمعی خدمت کند که اسلام می خواهد و مشخص کرده است.

یقیناً از حالا به بعد جنگ ایران با استکبار، جنگ علمی است و راهی را که دانشمندان ایرانی طی کرده اند گواهی می دهد توان و قدرت ایران در این معرکه بیش از دشمن است و به همین نسبت به پیروزی نزدیک تر. رشد و شکوفایی علم در بستر اسلام، سلاح بی بدیل مومنان در برابر مستکبران است که غلبه قطعی بر آنها را تضمین می کند. ان شاءالله

رضا گرمابدری

منبع : هفته نامه صبح صادق

برچسب ها: علم ، ضرورت
نظرات بینندگان