کد خبر: ۲۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰

بارندگی در مناطق جنوب کشور

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز از وقوع بارشهای مناسبی در استان فارس و مناطق جنوبی کشور برای روزهای آینده خبر داد.

محمد جعفر ناظم السادات در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه به وضعیت بارندگی جنوب کشور و استان فارس اظهار داشت: بر اساس مدلها انتظار می رود در آینده شاهد بارشهای مناسبی در این مناطق خواهیم بود.

وی ادامه داد: زمانیکه وضعیت لانینیا آرام باشد برای منطقه جنوبی کشور پیش بینی بارش وسیع می شود.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس مدلها برای هفته گذشته بارشهای مناسبی در پیش بینی شده بود اما اینگونه نشد، بیان کرد: با توجه به وضعیت بارشهای سال زراعی در استان فارس پیش بینی می شود میانگین بارندگی در سال زراعی جاری کمتر از میانگین باشد.

ناظم السادات گفت: میانگین بارندگی در شیرار هر ساله بین 330 تا 340 میلیمتر بوده اما برای سال جاری میانگین بارندگی در شیراز نیز با کاهش روبه رو خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارندگیها در استان فارس اما کاهش شدید بارندگی را پیش بینی نمی کنیم و امیدواریم که تا پایان سال زراعی میانگین بارندگیها به نرمال نزدیک شود.

وی ادامه داد: نوسانهای سامانه همرفتی در اقیانوس هند بارشهای جنوب را به وجود می آورد و برعکس آن در مناطق شمالی کشور شاهد بارشهای کمی خواهیم بود.

ناظم السادات گفت: بر اساس یافته های تحقیقاتی در مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز زمانیکه بارشهای همرفتی بر روی کشور اندونزی و کشورهای پیرامون آن یا به گونه ای در جنوب شرقی آسیا متمرکز باشد بارندگی در ایران به ویژه نقاط جنوب کشور بسیار کمتر از حد نرمال است

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه پیش بینی کاری دشوار است، گفت: برای رسیدن به پیش بینی دقیق در مراکز دانشگاهی نیاز به پشتیبانی سازمانهای اجرایی مانند وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و ... نیاز است.

وی تصریح کرد: در صورت حمایت از مراکز دانشگاهی پیش بینی وضعیت آب و هوا می توان اقدامات مناسبی را انجام داد.

نظرات بینندگان