کد خبر: ۲۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

قرارداد آموزش و پرورش با 5 هزار حافظ کل قرآن

مدیرکل قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش از عقد «قرارداد کارمعیّن» این وزارتخانه با 5 هزار حافظ کل قرآن کریم از سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: در دهه سوم خرداد 91، تسهیلات ویژه‌ای به دانش‌آموزان حافظ قرآن اعطا می‌شود.

محمد بنیادی، مشاور قرآنی وزیر و مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات فعالیت آموزش و پرورش در حوزه «مدارس قرآنی» و به موازات آن «طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم» اظهار داشت: مدارس قرآنی که از تابستان سال قبل راه‌اندازی شده‌است، در حال حاضر 10 هزار مورد هستند که در نوبت عصر مدارس و در حوزه روخوانی و روانخوانی فعالیت‌ می‌کنند.

وی افزود: قرار بود این مدارس تا 50 هزار مورد نیز توسعه یابند، اما با توجه به توافقی که با مرکز توسعه فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد در رابطه با کیفیت‌بخشی به این مدارس داشته‌ایم، مقرر شد که فعلاً با تمرکز بر 10 هزار مدرسه قرآن موجود به کیفیت‌بخشی این مدارس بپردازیم و پس از ایجاد شرایط لازم، تعداد این مدارس را توسعه دهیم.

بنیادی در خصوص مفهوم کیفیت‌بخشی مدارس قرآن گفت: در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم، 7 هدف برای مدارس قرآن مصوب شده است که شامل«روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن، مفاهیم، تدبّر و حفظ قرآن کریم» است.

* تعریف 2 مأموریت قرآنی برای آموزش و پرورش/ به دنبال حفظ تخصصی قرآن نیستیم

مدیرکل قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر فعالیت مدارس قرآن، در سطح 120 هزار مدرسه کل کشور که در نوبت صبح فعالیت می‌کنند، مقرر شده است که 20 درصد از دانش‌آموزان علاقمند به حفظ قرآن را براساس یک سازوکار جدید ثبت‌نام کنند تا پس از این، 2 مأموریت قرآنی در سطح آموزش و پرورش انجام شود؛ یکی آموزش عمومی قرآن در 10 مدرسه قرآن و در نوبت عصر و دیگری نهضت ملی حفظ قرآن در 120 هزار مدرسه کل کشور و در نوبت صبح که در این رابطه، گروه‌های «نیم‌جزء، یک جزء، سه جزء، 6 جز، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم» طرحی شده است و تاکنون نیز بیش از 2 میلیون و 600 هزار فرهنگی و دانش‌آموز در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

وی درباره تداخل ساعت آموزش حفظ قرآن با ساعات آموزش رسمی مدارس در نوبت صبح عنوان کرد: تداخلی وجود ندارد؛ چرا که طرح نهضت ملی حفظ قرآن کاملاً آزاد است و دانش‌آموزان علاقمند نیز از طریق سایت www.quran.medu.ir با منابع و محتوای آموزشی آشنا می‌شوند و مدرسان قرآن نیز در ساعت رسمی آموزش قرآن مدرسه، آموزش‌های لازم را به این گروه از دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

بنیادی در عین حال خاطرنشان کرد: در این رابطه حفظ تخصصی قرآن کریم که دربرگیرنده «صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتدا» باشد، مدنظر نیست؛ بلکه حفظ عام قرآن به صورت استمرار و تکرار آیات و تقلید نوارها تحت نظارت شورای قرآنی مدرسه مورد نظر ماست که در صورت تشخیص، می‌توانند ساعاتی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند تا محفوظات خود را ارائه کنند؛ با این روش، درنظر داریم تا در طی 5 سال، حداقل 3 هزار حافظ کل قرآن در آموزش و پرورش تربیت کنیم.

مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا امکان تربیت حافظ کل قرآن در ساعت آموزش رسمی قرآن و در کنار عموم دانش‌آموزان وجود دارد؟» تصریح کرد: تا الان چنین هدفی تحقق پیدا کرده است، اما برای ارتقاء و اعتلای کار جلسات توجیهی نیز برای مدرسان این کلاس‌ها برگزار می‌شود.

* تمرکز اکثر مدرسان موفق قرآنی در آموزش و پرورش 

 

* 5 هزار حافظ کل قرآن در راه هستند

وی در ادامه در رابطه با انتقادات کارشناسان قرآنی نسبت به سطح کیفی مدرسان مدارس قرآن و نهضت ملی حفظ قرآن اظهار داشت: ادعای وزارت آموزش و پرورش براساس آمارها و اطلاعاتی که دیگران به درستی آنها اذعان دارند، این است که حدود 80 درصد مدرسان موفق قرآنی کشور در این وزارتخانه متمرکز شده‌اند و بسیاری از اساتید صاحب‌نام قرآنی و صاحبان رتبه‌های بین‌المللی تحت آموزش‌های همین افراد بوده‌اند.

بنیادی در عین حال افزود: البته درصدی از افراد نیز هستند که نتوانسته‌ایم آنها را به خوبی جذب کنیم که در حال رفع این مشکل هستیم، اما در مدارس تخصصی اساتید متخصص را جذب می‌کنیم و در مدارس قرآن نیز که مأموریت آموزش عمومی قرآن کریم را برعهده دارند، حداقل‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم و البته اگر در آینده دانش‌آموزان بخواهند گام‌های بلندتری را در این مدارس بردارند، قطعاً 12 سطحی را که برای مدارس تخصصی طراحی کرده‌ایم، به آنها ارائه می‌دهیم.

مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: علاوه بر این، از سال تحصیلی آینده 5 هزار مدرس قرآن نیز به صورت «قرارداد کارمُعیّن» در آموزش و پرورش جذب می‌شوند که همه آنها باید «حافظ کل قرآن» و دارای مدارج علمی بالا و مرتبط با علوم قرآنی باشند تا در مدارس قرآن و نهضت ملی حفظ قرآن به کار گرفته شوند؛ همچنین،‌ از سال آینده در دانشگاه ویژه فرهنگیان نیز کلاس‌های آموزش قرآن به طور ویژه برای دانشجویان برگزار می‌شود.

* اعطای "سفر عُمره و هدیه 3 میلیونی" به دانش‌آموزان حافظ کل در خرداد 91  

وی درخصوص تسهیلات اعطایی به افراد موفق در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم گفت: شیوه‌نامه‌ای ارسال شده است که براساس آن، دانش‌آموزان از «50 هزار تومان» برای حفظ «نیم‌ جزء» تا  «3 میلیون تومان و یک سفر عمره مفرده» برای حفظ کل قرآن کریم به عنوان هدیه دریافت می‌کنند.

بنیادی خاطرنشان کرد: وقتی شرایط این افراد احراز شود و 70 درصد حدنصاب مورد نظر را در آزمون‌های مدرسه، منطقه، استان و کشوری به دست بیاورند، در دهه سوم خرداد 91 هدایای آنها اهدا خواهد شد؛ همچنین درنظر داریم تا یک همایش بزرگ قرآنی را با حضور 5 هزار حافظ و قاری قرآن کریم از آموزش و پرورش در حضور مسئولان عالی‌رتبه نظام برگزار کنیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان