کد خبر: ۲۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

تصویری متفاوت از شهید آیت الله محلاتی

شهید آیت الله محلاتی از جمله روحانیون و مسئولانی بودند که به صورت مداوم در جبهه حضوری فعال داشتند و با رهنمود های خود باعث افزایش قوای روحی و تاکتیکی رزمندگان اسلام می شد.

مجاهد نستوه، عالم وارسته، شهید فضل الله محلاتی ، در سال 1309 در شهرستان محلات، در خانواده‌ای کشاورز و متدین به دنیا آمد.

پس از تحصیلات مکتبی، در سال 1344 وارد حوزه علمیه قم شد تا از بحر، بی‌کران بزرگان آن دیار در جوار دخت موسی بن جعفر علیه السلام در آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها جرعه بنوشد . بزرگانی نظیر آیه الله بروجردی، آیت الله خوانساری و دیگر نخبگان عرصه فقه و فقاهت، و از همه مهمتر تلمّذ در محضر آیت الله خمینی . او که از سالهای حضور در محلات، با پیر خمین همدم بود و از نور وجودش بهره‌مند بود، در قم نیز چون پروانه برگرد شمعش فیض می‌برد . با شهید مصطفی خمینی هم سال بودند و یاری دیرینه، و از این طریق رابطه ایشان با بیت امام صمیمی ‌تر گشت.

در دل‌ِخطر میرفت و به خاطر آرمان و هدفش از هیچ زیان شخصی، باک نداشت. در نهضت ملی نفت، همکاری نزدیکی با آیه الله کاشانی داشت.

در طول مبارزات حاج آقا روح الله خمینی همواره می‌کوشیدند تا ایده و مرام وی ، را به علمای دیگر ارائه دهد و آنها را با مسیر مبارزه آشنا سازد. از دوستان شهید نقل است که هر وقت شهید محلاتی را در شهرهای مختلف و در کنار علما می‌دیدند، معلوم بود که اعلامیه‌ای در راه است و انقلاب جهش نوینی را خواهد کرد.

فعالیت‌های شهید محلاتی ، تا سال 1342 ادامه داشت و در این بین بارها به‌دست دژخیمان رژیم ‌شاهی به زندان افتاد. به طوری که روزها حبس در سلول‌های وحشتناک ساواک، وضعیت بدنی‌اش را بسیار وخیم کرد و پس از بازگشت چند روزی ادامه داشت، شهید محلاتی همزمان با اوج مبارزات و فعالیت‌های، از درس و بحث غافل نبود و تا سال 1339 تحصیلات خویش را در قم ادامه داد. مقدّمات و مطوّل را خدمت آیت الله مطهّری ، آیت الله صدوقی، مشکینی خواند و سطح، را در محضر فرزانگانی چون آیت الله حائری سلطانی و حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی گذراند. در پس از سال 1339 نیز در تهران در بحث آیات معظّم خوانساری، آملی و آشتیانی شرکت می‌جسته و در فقه و اصول از شاگردان مبرّز امام بود و نمایندگی ایشان و آیه الله بروجردی را داشت. بسیاری از تقریرات و دست نوشته‌های وی، در هجوم ساواک به منزلش از بین رفته و هم اکنون دست نوشت‌هایی به صورت پراکنده باقی مانده است. مباحث اجتهاد و تقلید، کتاب طهارت، صلوة و مباحث استصحاب، نوشته‌های این یار برجسته امام بود

استاد شهید، در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم محلات وارد مجلس شد و یکی از اعضاء مؤثر کمیسیون دفاع بود. مسئولیت‌های مختلف شهید، نشان از روح فعّال و خستگی ناپذیر این یار دیرین امام داشت.

شهید محلاتی پس از عمری تلاش بی‌وقفه، در راه اعتلای اسلام و انقلاب، پس از سال‌ها کشیدن آه حسرت در فراق هزاران یار دلپاک که در کشاکش مبارزات سی ساله خود، در یکم اسفند، سال 1364 آن گاه که با جمعی از نمایندگان مجلس و دیگر بزرگان عازم جبهه‌های نبرد بودند تا با حضور خود در آن میادین نورانی باعث قوت قلب رزمندگان گردند، در هواپیمای آسمان برفراز اهواز، مورد اصابت دو فروند جنگنده بمب افکن عراقی قرار گرفت و به همراه چهل تن از بهترین یاران امام امت، ققنوس وار در آتش عشقش پرپر گشت و ملت را همان قدر در سوگ خون نشانید که دشمنان را در شنیدن خبر شهادتش شاد کرد.

یادش گرامی باد! 

انتهای پیام/

{$old_album_25553}
نظرات بینندگان