کد خبر: ۲۵۸۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

بيمار مبتلا به سنگ كليه بدون نياز به انجام عمل باز درمان شد

براي نخستين‌بار با روشي جديد با انجام عمل جراحي PCNL در بيمارستان گلستان اهواز، 60 سنگ كوچك از درون كليه يك بيمار 35 ساله خارج شد.

دكتر موسي‌پور، متخصص اورولوژي و جراح اين عمل  منطقه خوزستان درباره اين عمل جراحي گفت: پيش از اين براي درمان عارضه سنگ كليه از عمل جراحي باز استفاده مي‌شد، ولي با پيشرفت‌هايي كه در اين بخش حاصل شده، اكنون از روشي جديد به نام PCNL براي درمان بيماران استفاده مي‌شود.

 

وي افزود: در اين روش با ايجاد يك سوراخ در بدن بيمار، لوله‌اي به درون كليه وارد مي‌شود و با استفاده از دستگاه نفروسكوپ اين عمل انجام مي‌شود. در اين روش سنگ‌هاي موجود در كليه‌ از طريق مانيتور مشاهده و بدون نياز به عمل جراحي باز، از درون كليه خارج مي‌شوند.

 

موسي‌پور تصريح كرد: در روش قديمي درمان، بيماران بايد به پشت بر روي تخت بخوابند و با توجه به اين‌كه بيشتر بيماران مسن هستند، بيهوشي براي آن‌ها خطرناك است. همچنين زماني كه بيمار به پشت بر روي تخت مي‌خوابد ممكن است با مشكل تنفسي مواجه شود. در روش جديد نيازي به بيهوشي كامل نيست و از بي‌حسي كمري استفاده مي‌شود، در نتيجه مي‌توان به راحتي بيماران مسن را با استفاده از اين روش درمان كرد.

 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز با بيان اين‌كه سرعت خارج كردن سنگ كليه با استفاده از اين روش بسيار بيشتر از روش قديمي است، خاطرنشان كرد: عمل جراحي PCNL براي نخستين بار است كه در استان خوزستان انجام مي‌شود و در تهران هم به صورت محدود از اين روش استفاده شده است. با توجه به مزاياي اين روش نسبت به روش قديمي درمان سنگ كليه اميدواريم كه در آينده ميزان استفاده از آن در استان و كشور افزايش يابد.

 

وي ادامه داد: فردي كه امروز با روش جديد مورد عمل جراحي قرار گرفته 35 ساله است و به دليل ابتلا به سنگ كليه تاكنون دو بار عمل شده است كه يك‌بار آن به صورت عمل باز بوده است. در اين عمل 60 سنگ كوچك موجود در كليه اين فرد با استفاده از اين روش جديد از درون كليه بيمار خارج شد.

 

انتهاي پيام‌/20

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
0
دوستان سلام

دمتون گرم (ایول A vall )

تا دیر نشده ، من هم برم که سنگ کلیه اسیرم کرده