کد خبر: ۲۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

افشای ارتباط سعودی ها با حادثه ۱۱ سپتامبر

۲ سناتور آمریکایی از نقش دولت عربستان سعودی که از متحدان اصلی آمریکا در منطقه است در حادثه ۱۱ سپتامبر پرده برداشتند.

به گزارش  شیرازه، 10 سال از حادثه 11 سپتامبر می گذرد و در طول این مدت دولتمردان و سازمان های آمریکایی تمام تلاش خود را به انجام رسانده اند تا با اتهام زنی به مسلمانان در این باره چهره اسلام و مسلمانان را تا آنجا که میتوانند مخدوش کنند.
حادثه 11 سپتامبر بهانه ای شد در دست آمریکایی ها تا عرصه را بر مسلمانان تنگ کرده و به راحتی حقوق آنها را در این کشور نقض کنند. دستگیری ها، بازجویی ها، شکنجه ها، جاسوسی ها و هر آنچه به فکر دولتمردان آمریکایی می رسیده علیه مسلمانان در طول این 10 سال انجام شده است اما اکنون خبرهای تازه ای به گوش می رسد از اینکه عربستان سعودی که یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه است در حملات 11 سپتامبر نقش داشته است.
این در حالی است که آمریکایی ها در اداعاه و اتهام زنی های خود هیچ گاه انگشت اشاره را به سوی عربستان دراز نکردند.
سناتور باب گرام، رئیس کمیته تحقیق سنای آمریکا برای حادثه یازده سپتامبر و باب کری ، سناتور پیشین نبراسکا در دادگاه نیویورک قسم یاد کردند که ارتباطی میان دولت عربستان سعودی و حادثه 11 سپتامبر وجود داشته است.
گرام در این باره گفت: من اطمینان دارم که ارتباط مستقیمی میان حمله کنندگان به برج های دوقلو و عربستان سعوذی برقرار بوده است.
به گفته وی تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ماموری از سوی دولت عربستان به نام «عمر البیوم»، پول و دیگر کمک ها را برای دو تن از هواپیما ربایان حادثه یازده سپتامبر به نام های «نواف الحزمی» و «خالد المنهار» فراهم کرده است.
گرام می گوید: وقتی که دو هواپیما ربا به سن دیگو سفر کردند البیومی به افتخار آنها شام داد، در پیدا کردن آپارتمان به آنها کمک کرد و برای اجاره آپارتمان برای آنها پیش پرداخت داد و به حمایت مالی از آنها پرداخت.
همچنین به گفته سناتور کری که مسئول تحقیق جداگانه ای در مورد حادثه 11 سپتامبر است در اظهارات خود با اشاره به نقش دولا عربستان در این حادثه خاطر نشان کرد که هنوز پرسش های بسیاری در مورد نقش نهاد های سعودی در حمله به برج های دوقلو بی پاسخ باقی مانده است.
این اظهارات در حالی مطرح شده است که کمیته تحقیق سنای آمریکا در حادثه یازده سپتامبر تا چندی پیش نتیجه گیری کرده بود که هیچ شواهدی از همکاری دولت عربستان سعودی یا مقامات ارشد عربستان سعودی در حادثه یازده سپتامبر یا تامین بودجه برای تروریست ها وجود ندارد.
بنابر گزارش میدل ایست آنلاین، عربستان سعودی که در حال حاضر یکی از متحدان اصلی منطقه ای آمریکا در مبارزه با تروریسم است ادعا کرده است که گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب 11 سپتامبر مدرکی دال بر اینکه نشان دهد دولت عربستان تامین کننده مالی حمله کنندگان به برج های دوقلو در حادثه 11 سپتامبر بوده ارائه نکرده است.
پیتر برگن تحلیلگر امنیتی در این باره می گوید : غیر منطقی است که باور کنیم دولت عربستان سعودی به القاعده که خواهان پایان دادن از حکومت خاندان سلطنتی آل سعود است، حمایت مالی کند.
برگن همچنین گفت: مقامات عربستان سعودی هیچگاه برای حمله به قویترین متحد خود از تروریست هاحمایت نمی کنند.
اما اگر با نگاه دقیق تری به این مسئله نگاه کنیم در می یابیم که برخی از منافع مشترک میان آمریکا و عربستان می تواند عامل همکاری این دو دولت برای اجرای حادثه نمایشی 11 سپتامبر باشد.
یکی از این انگیزه ها جابجایی قدرت در منطقه خاورمیانه است. آمریکا و عربستان هیچ گاه از قدرت گیری کشورهای مستقل و مسلمان در منطقه مانند ایران و سوریه خشنود نبوده اند بنابراین هموارع به دنبال راهی برای جایگزین کردن قدرت خود در منطقه هستند.
قدرت های استکباری همواره در اندیشه ان هستند تا اقتدار معنوی درون جهان اسلام را از دست از دست شیعیان بگیرند. عربستان که خود نیز کانون پرورش وهابیت است گزینه خوبی برای همکاری در این سناریو با آمریکا می تواند باشد. آمریکایی ها حاضر شدند هزینه سنگین این جابجایی قدرت را تحمل کنند چرا که ثمرات آن را بیش از هزینه‌های آن می دانستند.

پایان پیام/80

نظرات بینندگان