کد خبر: ۲۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

تعيين شرط تل آويو براي مذاكرات ۱+۵ با ايران

نخست‌وزير رِژيم صهيونيستي در آستانه ديدار با باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا هشدار داد كه اعلام آمادگي ايران براي از سرگيري مذاكرات اتمي يك تله است.

تانياهو كه در ديدار با استفان هاپر، همتاي كانادايي خود صحبت مي‌كرد، گفت: ما هيچ خط قرمزي تعيين نكرده‌ايم، بلكه ما به دنبال اين هستيم تا آزادي اقدام دولت اسرائيل را در مقابل تهديد براي محو شدن از روي نقشه براي خودمان محفوظ بداريم و من فكر مي‌كنم اين چيزي است كه هر دولتي براي خودش محفوظ مي‌دارد.
وي با طرح سه شرط براي مذاكرات ۱+۵ با ايران اظهار داشت: شرط اول اين است كه ايران تأسيسات هسته‌اي زيرزميني در فردوي قم را از كار بيندازد، غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند و تمام مواد غني‌سازي شده فراتر از نياز براي ايزوتوپ‌هاي پزشكي و توليد برق را از بين ببرد.
نخست وزير رژيم صهيونيستي در توضيح بيشتر كلمه مواد گفت: وقتي مي‌گويم همه مواد، منظورم همه مواد بالاتر از ۵/۳ درصد غني‌سازي شده است. در حالي كه پيش از اين ديگران گفته بودند رژيم صهيونيستي مجبور به قبول ايران هسته‌اي است، اين براي نخستين بار است كه بالاترين مقام اين رژيم به غني‌سازي هسته‌اي در ايران اعتراف كرده است. نتانياهو تأكيد كرد كه «درصورت عدم تحقق اين سه شرط، ايران مي‌تواند همزمان با روند مذاكرات به توسعه برنامه اتمي خود ادامه دهد». وي بار ديگر اتلاف وقت را سياست هميشگي ايران خواند.
اگرچه اظهارات اخير مقامات رژيم صهيونيستي و امريكا نشان از مساعد كردن شرايط براي گفت‌وگوهاي دوجانبه طرفين بر سر بحث هسته‌اي ايران در امريكا دارد، اما نتوانسته مواضع دو طرف براي القا كردن نظرشان به يكديگر را درباره موضوع حمله به ايران و تحريم‌ها مخفي كند. اين تكروي‌ها و به اجماع نرسيدن‌ها درمورد بحث هسته‌اي ايران در گفت وگوهاي دو طرف با رسانه‌ها نمود بيشتري داشت.
هشدار اوباما به ايران و اسرائيل!
نتانياهو در شرايطي اين سخنان را به زبان آورد كه باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا، در مصاحبه‌‌اي با هفته‌نامه آتلانتيك تأكيد كرده بود كه همه گزينه‌ها براي بازداشتن ايران از توليد سلاح هسته‌اي بر روي ميز قرار دارد. باراك اوباما در اين مصاحبه در روز جمعه (۲مارس) به هفته‌نامه آتلانتيك گفت حكومت اسرائيل قادر است تشخيص دهد كه وي به‌عنوان رئيس‌جمهور امريكا بلوف نمي‌زند. او تصريح كرد كه از تبليغ براي نيت‌هاي دولت امريكا مي‌پرهيزد، اما فكر مي‌كند كه ايران و اسرائيل به روشني مي‌دانند وقتي او از عدم پذيرش سلاح هسته‌اي در جمهوري اسلامي مي‌گويد، در گفته و موضع خويش جدي و راسخ است.
اوباما افزود كه حمله نظامي اسرائيل به ايران مي‌تواند نتيجه معكوس بدهد. او پرسيد كه وقتي افكارعمومي كمترين كشش و همدردي را نسبت به رژيم ايران و تنها متحدش سوريه دارند، آيا درست است اقدامي انجام گيرد كه جمهوري اسلامي را تبديل به يك قرباني كند؟
اين سخنان اوباما پس از مجادله‌هاي پي‌درپي او با مقامات رژيم صهيونيستي بر سر بحث هسته‌اي ايران و حمله به آن در هفته‌هاي اخير مطرح مي‌شود. در حالي كه رژيم صهيونيستي تمام تلاش خود را در ماه‌هاي اخير به كار گرفت تا در بحث هسته‌اي ايران بهانه‌اي براي حمله آن پيدا كند، امريكا در مواضعي جالب ساز مخالف با اسرائيل مي‌زند و صراحتاً عنوان مي‌كند كه برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است. صداي اين ساز مخالف به قدري اوج مي‌گيرد كه همگان بر اختلافات مخفي ميان امريكا و رژيم صهيونيستي اذعان مي‌كنند.
اين اختلافات از آنجا بالا مي‌گيرد كه نتانياهو تلاش مي‌كند نظر كنگره امريكا را به خود جلب كند و اوباما با ناراحتي از اين اقدام وي آن را مداخله سياسي مي‌نامد. گاردين با اشاره به اين مطلب به نقل از يك مقام ديپلماتيك مي‌نويسد: «كاخ سفيد معتقد است كه هنوز وقت براي تحريم‌ها هست تا اثر خود را بگذارند و تهديد نظامي كمكي نمي‌كند، اما اسرائيلي‌ها اين موضع را حاكي از ضعف مي‌دانند.»
پرز: اوباما از هيچ خدمتي دريغ نكرده است!
رئيس رژيم صهيونيستي كه براي ايراد سخنراني در لابي صهيونيستي آيپك و ديدار با مقام‌هاي امريكايي به واشنگتن سفر كرده است، به محض ورود تأكيد كرد رئيس‌جمهور امريكا از هيچ خدمتي براي اسرائيل دريغ نكرده است. شيمون پرز به محض ورود به واشنگتن گفت: باراك اوباما تقريباً همه درخواست‌هاي اسرائيل در زمينه امنيتي را برآورده كرده است. پرز ديشب در نشست آيپك هم سخنراني كرد و مدعي شد كه ايران به دنبال كنترل خاورميانه است. او همچنين مدعي شد كه درباره ايران هيچ شكافي بين تل‌آويو و واشنگتن وجود ندارد.
بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز امروز وارد واشنگتن شده است و پس از سخنراني در كنفرانس آيپك با اوباما ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. گفته مي‌شود موضوع برنامه هسته‌اي ايران از جمله مباحث ديدارهاي اوباما با مقام‌هاي صهيونيست است.

اتهای پیام/33

نظرات بینندگان