کد خبر: ۲۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۰

سینمای سه‌بعدی رو به افول می‌رود

معمولاً برخی تکنولوژی‌های پیشرفته با کمی تأخير از خارج به ایران می‌رسند و این اتفاق درباره تکنولوژی پخش سه بعدی هم مستثنی نبوده است.

یک سازمان تحقیقاتی در انگلیس با بررسی آمار میزان فروش و تعداد تولیدات سه بعدی در سطح سینمای جهان پایان عمر سینمای سه بعدی را پیش‌بینی کرده است، این در حالی است که پس از اکران فیلم سه بعدی «هوگو» برای اولین بار در ایران، بنیاد سینمایی فارابی به تازگی درصدد خرید آثار بزرگ سینمای سه بعدی و اکران آن در سینماهای مجهز به سیستم‌های پخش مخصوص این فرمت در کشورمان بر آمده است.

معمولاً برخی تکنولوژی‌های پیشرفته با کمی تأخير از خارج به ایران می‌رسند و این اتفاق درباره تکنولوژی پخش سه بعدی هم مستثنی نبوده است. تنها سه سینما در کشور به تکنولوژی پیشرفته پخش فیلم‌های سه بعدی مجهز هستند و از این سه سینما تنها سینمای تالار ایوان شمس حدود یک ماه پیش و در جریان سی‌امین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار تکنولوژی پیشرفته خود را به کارانداخت و با اکران فیلم مشهور ۲۰۱۲ «هوگو» اثر مارتین اسکورسیزی در سالنی که گفته می‌شود به لحاظ استقبال شدید مردم گنجایش لازم را نداشت، طلسم اکران سه‌بعدی فیلم‌های سینمایی را در کشورمان شکست، آن هم به فاصله۵۰ سال که از زمان ابداع این تکنولوژی در غرب می‌گذرد.
هم اکنون صحبت اکران مهیج فیلم‌های سه‌بعدی در کشور در حالی جان می‌گیرد که به گفته مؤسسات تحقیقاتی در انگلیس نمایش سه‌بعدی در اروپا و به‌خصوص در انگلیس دوره خود را پشت سر گذاشته است و به سوی مرگ تدریجی پیش می‌رود. سه بعدی، فرمتی از فیلم است که با «آواتار» هزینه‌بردار جیمز کامرون در سال ۲۰۰۹ دوباره احیا شد و توده‌های جمعیت را به پای گیشه سینماهای جهان کشاند اما فیلم سه‌بعدی با جایگزین شدن فیلم‌های کم هزینه‌ای چون «سخنرانی پادشاه» کم کم طرفداران خود در سرتاسر جهان را از دست می‌دهد.
بر اساس گزارش روزنامه «گاردین»، اگرچه در سال ۲۰۱۱ میلادی ۴۷ فیلم در فرمت سه بعدی تولید شد و به اکران عمومی در آمد اما بررسی آمار گیشه‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که این فرمت در سال گذشته و به رغم وجود فیلم‌های پر مخاطب سه بعدی همچون آخرین قسمت فیلم هری پاتر یا دنباله «ترانسفورماتورها» با کاهش ۷ میلیون یورویی در میزان درآمد گیشه‌ها سهمش از کل درآمد فروش بلیت از ۲۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
پیشتر در دهه ۱۹۵۰ نیز فیلم‌های سه بعدی به طور ناگهانی با کاهش میزان طرفداران خود مواجه شده و رو به افول گذاشته بود. هم اکنون در انگلیس تعداد فیلم‌های سه بعدی که در دستور اکران سال ۲۰۱۲ قرار دارد به ۳۳ عدد رسیده است که این تعداد در سال ۲۰۱۱، ۴۷ مورد بود و این در حالی است که به نظر می‌رسد چشم‌انداز سینمای انگلیس با توجه به وقوع رویداد بزرگ المپیک لندن در سال جاری تیره‌تر از همیشه باشد. در سال گذشته میلادی چندان از اکران سه بعدی انیمیشن پر طرفدار «شیر‌شاه» در سینماهای جهان استقبال نشد و نیمی از طرفداران «پاندای کونگ فو کار ۲» نیز ترجیح دادند که این فیلم را به صورت دو بعدی تماشا کنند. با این حساب سازمان تحقیقاتی «اندرس» – Enders- به تازگی اعلام کرده است که به طور متوسط میزان درآمد هر فیلم سه بعدی در سال ۲۰۱۰ از ۵/۸ میلیون یورو به ۹/۴ میلیون یورو تنزل پیدا کرده و این در حالی است که در این سال تنها ۲۸ فیلم در رسته فیلم‌های سه بعدی قرار داشتند.
این سازمان در عین حال در گزارش خود خاطر نشان کرده است: «چند سال پیش مردم برای دیدن فیلم‌های سه بعدی از روی کنجکاوی به سوی سینماها سرازیر می‌شدند. آنها می‌خواستند معنای تماشای یک فیلم به حالت سه بعدی را بدانند اما حالا دوره آزمایش کردن و تجربه اندوختن به سر رسیده است. حالا همه معنای تماشای فیلم سه بعدی را می‌دانند و دیگر از آن هیجان‌ها خبری نیست. در این بین رکود اقتصادی عامل دیگری است که خانواده‌ها را از رفتن به سوی سینماهای سه بعدی گریزان می‌کند.» هزینه بلیت فیلم‌های سه بعدی در سینماهای امریکا و اروپا به طور متوسط ۳۰ درصد بیشتر از بهای بلیت فیلم‌های معمولی است.
بر اساس این گزارش «هری پاتر» که پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۱۱ بود، در دو فرمت معمولی و سه بعدی در سینماهای سرتاسر دنیا اکران شد اما این فیلم تنها ۴۸ درصد از درآمد کل خود را از محل اکران سه بعدی به دست آورد و این به خودی خود نشان داد که نسل طرفدار «جی کی رولینگ» - نویسنده مجموعه کتاب‌های هری پاتر – که هم اکنون در رده دانشگاهی یا در انتظار پیدا کردن شغل مناسبی برای خود هستند در مضیقه مالی به سر می‌برند. در این بین هزینه بلیت نمایش فیلم سه‌بعدی هوگو در ایران به ۱۰ هزار تومان رسید که تقریباً دو برابر بهای بلیت معمولی بود. با این حساب حتی پیش‌بینی می‌شود که این بها در سال جدید که قرار است نرخ بلیت سینماهای مدرن از ۴ هزار تومان به ۶‌هزار تومان افزایش یابد به ارقامی چون ۱۲هزار تا ۱۵‌هزار تومان نیز برسد، این در حالی است که بهای نسبتاً بالای بلیت فیلم‌های سه بعدی در سینماهای امریکا و اروپا تجربه کم فروغ شدن استقبال از فیلم‌های سه بعدی در سطح امریکا و اروپا را در پی داشته است. از سوی دیگر و براساس آمار سازمان تحقیقاتی «اندرس» هر چه زمان به جلو پیش می‌رود، قدرت غلبه روایت قوی داستان فیلم‌هایی چون «سخنرانی پادشاه» بر تکنولوژی دیجیتال بیشتر می‌شود.
در ادامه گزارش «اندرس» آمده است: «هزینه انرژی در اروپا و انگلیس بالا رفته است و مردم درباره سفرهای خود به خارج از کشور با احتیاط و ظرافت بیشتری تصمیم می‌گیرند. همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا آنها کم کم از سینماهای پر هزینه دور شوند.» سازمان تحقیقاتی اندرس در حالی از تأثیر هزینه بالاي بلیت فیلم‌های سه‌بعدی، رکود اقتصادی، عدم کنجکاوی مردم و غلبه داستان‌پردازی قوی فیلم‌های کم هزینه بر تکنولوژی دیجیتال به عنوان عوامل کاهش استقبال از این فیلم‌های پر‌هزینه سخن گفته است که اکران سه‌بعدی با تأخير بسیار به ایران آمده است اما از زاویه‌ای دیگر شاید این تأخير در صورت توجه مسئولان برای کسب تجربه از تجارب سینماهای امریکا و اروپا درباره مسائل مختلفی چون تعیین بهای بلیت‌ها و نیز گذاشتن سنگ اول اکران سه بعدی کشور آن هم به بهترین نحو ممکن لازم و مفید بوده باشد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان