کد خبر: ۲۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۰

شیراز برای نوروز آماده نیست

ورودی‌های شرق و غرب شیراز نیازمند ساماندهی و زیباسازی است و به جای جذب مسافران دل هر رهگذری را می‌زند

 

بازدیدها و بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرنگاران فارس حاکی از این است که هنوز ورودی‌های این شهر به ویژه در غرب شیراز آماده استقبال از مسافران نوروزی نیست.

مبلمان به هم ریخته فضای شهری، پستی و بلندی آسفالت جاده، چاله‌هایی که گاه و بی‌گاه وسایط نقلیه را بالا و پایین می‌کند و نبود تابلوهای راهنمای مناسب  از موضوع‌هایی است که ورودی شهر شیراز در شرق را به هم ریخته، و ساماندهی آن ضروری است.

ایستگاه‌های پلیس راه نیز از نماهای مناسب شهری برخوردار نبوده و به نوعی ناهمگونی در زیبایی شهر به وجود آورده و دل هر مسافری را می‌زند.

پل تاریخی و بتونی راه و شهرسازی نیز در میان ورودی شرق شیراز به نمایی باستانی تبدیل شده که چند سالی است به صورت لاک‌پشتی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

ورودی جاده بوشهر نیز به هم ریخته و زیبایی چندانی ندارد، پلیس راه سپیدان ـ شیراز نیز از زیبایی و جلوه‌ای خاص برخوردار نبوده و مبلمان شهری را به هم زده است.

در ورودی شیراز از سمت اصفهان نیز اطراف جاده از وضعیت نابسامان زباله‌ها رنج می‌برد و چهره عکس پیرمردی که کمربند روی آن بسته و بر سر درب پلیس راه زده شده، هر راننده و مسافری را بیش از پیش مضطرب می‌کند.

با توجه به مسائل و مشکلات موجود، این وضعیت در حالی است که استاندار فارس نیز خواستار ساماندهی ورودی‌های شهر شیراز توسط شهرداری و راه و شهرسازی شده است.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که تاثیر بسزایی در جذب مسافران دارد ورودی‌های شهر است که باید زیباسازی آن بیش از هر چیز مورد توجه مسؤلان و متولیان شهری قرار گیرد.

در ورودی‌های شیراز با توجه به تذکر متعدد مسؤلان و نمایندگان مجلس هنوز آن طور که باید و شاید نامی از شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) به چشم نمی‌خورد.

این در حالی است که نصب تابلوهای خوش‌آمدگویی به زائران سومین حرم اهل بیت (ع) آنان را بیش از هر چیز به سمت و سوی حرم مطهر احمدبن موسی (ع) جذب می‌کند نه اینکه مانند سال‌های گذشته شاهد بنرهای بلند برخی اداره‌های استان فارس با داربست‌های فلزی باشیم که جز به هم زدن زیبایی شهر و هزینه‌های اضافی هیچ سود و نتیجه‌ای ندارد.

 * ایجاد شرایط مطلوب برای استقبال از مسافران نوروزی

 فرماندار شهرستان شیراز نیز خواستار ایجاد شرایط مطلوب برای استقبال از مسافران نوروزی شده است.

جواد زرین کلاه اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف، آمادگی شهرستان برای استقبال و پذیرایی از میهمانان نوروزی در سطح قابل قبولی است و امیدواریم تا آغاز رسمی تعطیلات این هماهنگی به بالاترین سطح خود برسد.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که باید از سوی مسؤلان مدیریت شود بحث ساماندهی چادرهای مسافرتی است که با توجه به پیش‌بینی مکان‌هایی برای نصب چادر، نباید اجازه داده شود که در هر مکانی چادر برپا شود.

فرماندار شیراز تصریح کرد: در ورودی‌های شهر از جمله دروازه قرآن و همچنین اطراف حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) که نصب چادر مشکلاتی را برای مسافران ایجاد می‌کند، نباید اجازه داد چنین اتفاقی بیافتد.

فرماندار شهرستان شیراز اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از هموطنان از 24 اسفند ماه جاری سفرهای نوروزی خود را آغاز می‌کنند، ستاد اسکان مسافران نوروزی باید از 25 این ماه در این شهرستان کار خود را آغاز کند تا با حداکثر آمادگی از زائران، مسافران و میهمانان نوروزی استقبال شود.

* از تابلوهای حرم مطهر خبری نیست

شهردار شیراز نیز در گفت‌وگوی اخیر خود گفته بود تابلوهای حرم مطهر نصب می‌شود اما هیچ خبری از این تابلو ها نیست.

در ورودی‌های شهر شیراز به ویژه شرق و غرب خبری از تابلوهایی زیبا با نماد گنبد و حرم مطهر احمدبن موسی (ع) نیست.

معتقدیم مسؤلان و متولیان فرهنگی در فارس و شیراز باید به موضوع حرم سوم اهل بیت (ع) توجه بیشتری داشته باشند و از این مهم غافل نشوند.

پاک فطرت در گفت‌وگوی هفته پیش خود از طراحی و نصب تابلوهای «به سمت حرم مطهر» خبر داد و گفت: نوروز امسال این تابلوها در مسیر مسافران و به طور واضح طراحی و نصب می‌شود تا مسافران در هر نقطه‌ای که باشند در جریان میزان مسافت تا حرم مطهر احمدبن موسی (ع) قرار گیرند.

شهردار شیراز افزود: باید طوری در شیراز امور فرهنگی نهادینه شود که هر مسافری وارد این کلان‌شهر می‌شود پیش از هر چیز توجه او به حرم مطهر احمدبن موسی (ع) باشد.

پاک فطرت در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های شهرداری این شهر در نوروز امسال اشاره و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافرانی که نوروز امسال به شیراز سفر می‌کنند بیشتر از نوروز سال 90 باشد.

وی تصریح کرد: در تمام مناطق 9 گانه شهرداری شیراز و کمپ زیباشهر تدابیر لازم برای اسکان مناسب مسافران نوروزی شده است.

شهردار شیراز از خبرنگاران درخواست داشت تا موضوع ساماندهی شهر و به ویژه نصب تابلوهای حرم مطهر را اطلاع رسانی کنند که خبرگزاری فارس نیز به رسالت خود عمل کرد.

نظرات بینندگان