کد خبر: ۲۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

شعله بيداري در دانشگاه‌هاي عربستان

هزاران عربستاني در اعتراض به ضرب و شتم دانشجويان دختر به دست نيروهاي سعودي در شهر «ابها» در شمال عربستان تظاهرات كردند.

مسئولان سعودي با وجود اذعان به حادثه تأسف بار دانشگاه ابها، هشدار داده‌اند باهرگونه تظاهرات برخورد مي‌كنند. نيروهاي سعودي چهارشنبه گذشته با حمله به تجمع دختران دانشجو در دانشگاه ملك خالد در شهر ابها، دست كم ۵۰ نفر را مجروح كردند. يكي از دانشجويان دختر بر اثر شدت جراحات كشته شد. سخنگوي وزارت بهداشت عربستان اعلام كرد ۵۳ دانشجوي دختر مجروح شدند. به نوشته روزنامه الوطن عربستان، ۸ تيم پزشكي پس از اين حادثه به دانشگاه رفته و ۲۲ تن از دانشجويان را به بيمارستان منتقل كردند و ۳۱ دانشجو نيز در محل حادثه درمان شدند. روزنامه سبق نيز به نقل از خانواده اين دانشجويان تأكيد كرد، مردان و نيروهاي امنيتي بدون اطلاع قبلي درحالي كه دانشجويان حجاب نداشتند، وارد اين دانشگاه دخترانه شده و به آنان حمله كردند.
۳۰ استاد استعفا كردند
العالم گزارش داد گروهي از معترضان عربستاني با ايجاد صفحه‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي، خواستار بركناري عبدالله الراشد مدير اين دانشگاه شدند. برخي منابع عربستاني نيز برخلاف تأكيد وزارت بهداشت، اعلام كرده‌اند كه در جريان حمله به اين دانشگاه، يك دانشجوي دختر كشته شده است. همچنين در پي اين حادثه خشونت بار، ۳۰ تن از اساتيد دانشگاه ابها استعفا كردند. از سوي ديگر روزنامه الوطن عربستان به نقل از پليس اين كشور اعلام كرد، يك سبزي فروش در شهر عرعر قصد داشت با خودسوزي، مقابل رهگذران دست به خودكشي بزند. مردم هنگام وقوع اين حادثه، فوراً اين عربستاني را نجات دادند. به گفته شاهدان، اين شهروند عربستاني كه اخيرا آزاد شده، به دليل اعتراض به سياست‌هاي آل‌سعود و اوضاع اقتصادي و معيشتي بازداشت شده بود.
از سوي ديگر دانشجويان حاضر در صحنه روز شنبه به خبرگزاري رويترز گفتند كه اين دومين تظاهرات دانشجويان دانشگاه ملك خالد در شهر جنوبي ابها در هفته جاري است كه نيروهاي امنيتي آنان را متفرق كرده و در جريان آن ده‌ها تن زخمي شدند. يك دانشجوي اين دانشگاه به رويترز گفت: امروز تعداد غايبين بسيار زياد بود. تعدادي نيروي پليس و نيروهاي (موسوم به) امر به معروف و نهي از منكر در خارج دانشگاه صف آرايي كرده بودند، اما كسي دستگير نشد.
عربستان در آستانه انفجار
همچنين شهر الربيعيه و قطيف در منطقه الشرقيه هم روز شنبه شاهد تظاهرات مردم بود. تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي خواستار ايجاد تغييرات سياسي در عربستان شدند. تظاهركنندگان همچنين حمله نيروهاي امنيتي مسلح به مردم معترض را محكوم كردند.
در همين حال رئيس مركز مطالعات راهبردي و حقوقي خاورميانه با اذعان به نبود نظام دمكراتيك در عربستان، تأكيد كرد كه ساده‌ترين تظاهرات و اعتراض مي‌تواند موجب انفجار اوضاع در اين كشور شود. وي افزود: عربستان به برگزاري تظاهرات و تجمع‌هاي اعتراض آميز مانند تظاهراتي كه اخيراً به دليل انزجار و نارضايتي دانشجويان در دانشگاه ملك خالد در شهر ابيا برگزار شده بود، عادت ندارد؛ از اين رو تظاهرات با هر دليل ساده و ناچيزي موجب انفجار اوضاع در عربستان مي‌شود.
فيليپ لوتر مسئول بخش خاورميانه سازمان ديدبان حقوق بشر در بيانيه‌اي نيز با اشاره به بازداشت شش شهروند عربستاني به مدت بيش از يك سال به اتهام تصميم براي شركت در تظاهرات، از مسئولان سعودي خواست آنها را فوراً و بدون هيچ شرطي آزاد كنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان