کد خبر: ۲۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

حوادث چهارشنبه آخر سال

دكتر غلامرضا معصومي در نشست خبري هفته سلامت با اشاره به حوادث دوران سالمندي گفت: طبق آمار سامانه ثبت كشوري حوادث در سال 89، 86 هزار و 888 حادثه براي سالمندان كشور ثبت شده است كه 61 درصد اين حوادث مربوط به مردان و 39 درصد آنها مربوط به زنان بوده است.

وي ادامه داد: بالاترين حوادث با 24 درصد مربوط به ضربه، 29 درصد مربوط به سقوط، 13 درصد مربوط به تصادف خودروسوار، 10 درصد مربوط به عابرين پياده، 8 درصد مربوط به موتورسوارها، 4 درصد مربوط به سوختگي و ... بوده است. همچنين 44 درصد حوادث در منزل، 32 درصد در كوچه و خيابان و 9 درصد در بزرگراه‌ها و جاده‌ها اتفاق افتاده است.

رييس اورژانس كشور همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده براي امدادرساني به موقع به مصدومان احتمالي سه شنبه آخر سال تاكيد كرد: در مباحث سه‌شنبه آخر سال خانواده‌ها همراه نوجوانان و جوانان خود باشند. بيشترين آمار مصدوميت‌هاي مربوط به سه‌شنبه آخر سال در سنين 10 تا 24 سال است.

به گفته دكتر معصومي آمار مصدوميت‌هاي حوادث چهارشنبه آخر سال در سال 89 نسبت به سال 88 حدود هشت درصد افزايش داشته است. همچنين عمده مصدوميت‌ها تا قبل از روز چهار شنبه آخر سال 89 مربوط به دست بوده و آسيب به چشم در روزچهارشنبه آخرسال بيشترين مصدوميت‌ها را به دنبال داشته است.

وي افزود: متاسفانه چهارشنبه آخر سال 89، پنج نفر فوتي و 15 مورد معلوليت به دنبال داشت. در مورد امسال نيز بايد گفت گزارشات رسيده از دانشگاه‌ها حاكي از آن است كه تا اين لحظه آمار حوادث و مصدوميت‌هاي مربوط به حوادث چهارشنبه سوري بهتر از سالهاي قبل بوده و كاهش داشته است.

معصومي افزود: امشب اورژانس‌هاي بيمارستاني و پايگاه‌هاي اورژانس شهري در آماده باش كامل به سر مي‌برند. پايگاه‌هاي اورژانس جاده‌اي نيز براي كمك‌هاي احتمالي به شهرها آماده هستند. نيروهاي اورژانس در ميادين و مكان‌هاي پرازدحام مستقر خواهند شد. همچنين از ظرفيت اتوبوس آمبولانس‌ها به عنوان درمانگاه‌هاي سيار استفاده خواهد شد.

وي توصيه كرد كه در صورت آسيب به چشم، سريعا با اورژانس 115 تماس گرفته و از دستكاري چشم با دستمال يا پمادهاي مختلف خودداري شود.

رييس اورژانس كشور در ادامه به طرح امداد نوروزي اشاره كرد و گفت: طرح امداد نوروزي اورژانس كشور از هشت صبح 25 اسفندماه آغاز مي‌شود و تا 8 صبح 14 فروردين ماه ادامه دارد. ابلاغيه‌هاي لازم به تمام دانشگا‌ه‌هاي علوم پزشكي صورت گرفته است.

وي از لغو تمام مرخصي‌ها در حوزه اورژانس پيش بيمارستاني خبر داد و گفت: ابلاغيه‌هاي لازم به بيمارستان‌ها صورت گرفته تا اورژانس‌ها در حد امكان خلوت باشند. همچنين حضور متخصصان در بيمارستان‌ها طي ايام نوروز بايد طوري باشد كه هيچ بيمارستاني خالي از تخصص نباشد. حداقل 25 درصد از ظرفيت غير اورژانس بيمارستان‌ها از لحاظ متخصصان بايد فعال باشند. با هماهنگي با سازمان نظام پزشكي نامه‌اي به دانشگاه‌ها اعلام شده تا 25 درصد ظرفيت مطب‌ها و بيمارستان‌هاي خصوصي نيز فعال باشد.

معصومي افزود: در طرح امداد نوروزي 2 هزار و 8 پايگاه اورژانس فعال خواهند بود كه هزار و 200 پايگاه را پايگاه‌هاي جاده‌اي، 800 پايگاه شهري، 7 پايگاه امداد هوايي و يك پايگاه امداد دريايي ارائه خدمت خواهند داشت.

وي در مقايسه ماموريت‌هاي اورژانس در سال 89 با نوروز سال 90 گفت: در سال 89 مجموعا 107 هزار و 452 ماموريت از سوي اورژانس كشور انجام شد اين در حالي است كه در نوروز سال 90، 126 هزار و 634 ماموريت صورت گرفت به اين ترتيب 18 درصد افزايش ماموريت داشته‌ايم.

به گفته رييس اورژانس كشور از ابتداي امسال تا پايان دي ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14/1 درصد در فوتي‌هاي حوادث ترافيكي كاهش صورت گرفته است كه اين امر حاكي از افزايش كيفيت اقدامات اورژانس‌هاي پيش بيمارستاني است.

وي گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه موظف شده‌ايم كه سالي 10 درصد كاهش فوتي‌هاي حوادث ترافيكي داشته باشيم.

رييس اورژانس كشور گفت: در اورژانس‌هاي بيمارستاني سامانه رسيدگي به شكايات در ايام عيد فعالتر خواهد بود و مردم مي‌توانند مراتب شكايات خود را با شماره تلفن 096315 در ميان بگذارند

انتهای پیام/80

نظرات بینندگان