کد خبر: ۲۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰

قطع سوئيفت ارتباطات مالي را سخت مي‌كند نه متوقف!

غرب آخرين تيرهاي كمان خود براي جلوگيري از دسترسي ايران به شبكه‌هاي بين المللي را شليك كرد.

روز گذشته سازمان جهانی انتقالات بین بانکی سوئیفت تحت فشار امريكا و بانك‌هاي اروپايي و برخلاف اخلاق و عرف بين‌المللي اعلام کرد: از روز شنبه ۱۷مارس در ادامه تحریم‌ها، بانک‌های ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم می‌کند.
 به نقل از آسوشیتد پرس این تصمیم منجر خواهد شد که تقریباً نقل و انتقالات پولی بانک‌های ایرانی با خارج از کشور از راه‌های رسمی غیر ممکن شود.
بر این اساس، انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی با ارائه شماره حساب بانکی، نام بانک و سوئیفت ‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سوئیفت‌ کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان غیرممکن است .
سوئیفت یک سازمان بلژیکی متعلق به بانک‌های بزرگ بین‌المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، فدرال رزرو امريكا و بانک‌های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می‌کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.
غرب از قطع سوئيفت بيشتر ضرر مي‌كند
اين درحالي است كه يك فعال بانكي با تأكيد براينكه تهديدهاي اخير غرب مبني بر تحريم سوئيفت از جنس تهديدهاي قبلي است، گفت: اگر اين تهديدها عملي شود سيستم بانكي برنامه‌هاي جايگزين خود را اجرا مي‌كند.
سيد بهاءالدين حسيني‌هاشمي در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه چه روش‌هايي را مي‌توان جايگزين سوئيفت كرد، اظهار داشت يكي از روش‌هاي جايگزين سوئيفت همچنان كه گفته شد، اقدام حضوري و مراجعه حضوري است. روش ديگر استفاده از همان روش سابق يعني تلكس است. همچنين از طريق فكس يا از طريق اينترنت نيز مي‌توان كارها را انجام داد. اين كارشناس بانكي با تأكيد بر اينكه اگر بخواهند سوئيفت را قطع كنند، اصول اخلاقي و حرفه اي بانكداري و تجارت بين الملل را زير پا گذاشته اند، تصريح كرد: البته امريكا و اروپا از هر ابزاري كه در دست دارند استفاده كرده و تمام ضوابط و قوانين بين‌المللي را نقض مي‌كنند و اين چيز جديد و عجيبي نيست. حسيني‌هاشمي با بيان اينكه اگر سوئيفت قطع شود، قطعاً براي كشورهاي اروپايي و امريكا مشكلات زيادي ايجاد مي‌كند، در توضيح اين سخن خود گفت: كشورهاي اروپايي و كشورهاي مختلف ديگر ارتباطات متعددي با ايران دارند و اين ارتباطات فقط بانكي نيست، بلكه با شركت‌ها و مراكز غيراقتصادي و غيرانتفاعي ايران نيز ارتباطات زيادي دارند.
وي افزود: همچنين اين كشورها با سفارتخانه‌ها و رايزن‌هاي اقتصادي و تجاري خودشان در كشورمان ارتباطات زيادي دارند، ضمن اينكه بانك‌هاي خودشان نيز مطالباتي دارند كه بايد وصول شود، يعني در صورت تحقق اين تهديد غرب، اختلالات زيادي ايجاد خواهد شد كه خود اين كشورها هم ضرر و زيان فراواني خواهند داد و به مشكلات فراواني برمي‌خورند.
وي افزود: البته مجدداً تأكيد مي‌كنم كه در صورت تحقق تحريم، اين موضوع به ضرر غرب هم خواهد بود. همانطور كه در ماجراي تحريم بانك مركزي نيز بيشترين آسيب به خود غرب مي‌رسد. حسيني‌هاشمي با بيان اينكه در حال حاضر Mobile Banking و Internet Banking متداول شده و روش‌هاي مخابراتي ديگري نيز آمده كه مي‌تواند جايگزين سوئيفت شود، اظهار داشت: اگر چه سوئيفت از اصول استاندارد تعريف شده بين‌المللي بهره مي‌گيرد اما روش‌هاي جايگزيني مي‌توان پيدا كرد.
وي افزود: پيش از اين امارات اينگونه اقدامات را انجام مي‌داد اما تحت تأثير غرب توانايي‌اش كم شده ولي كشورهاي ديگر مي‌توانند اقدامات و خدمات مذكور را انجام دهند، يعني نقش يك واسطه را ايجاد كنند تا ما همه كالاهاي مورد نيازمان را از اين كشورها بخريم. حسيني‌هاشمي با بيان اينكه موضوعاتي مانند فروش نفت و وصول مطالبات از طريق امضاي يك پروتكل اقتصادي بين كشورها قابل حل و فصل است، ادامه داد: مثلاً در حال حاضر ايران به هند و كره و ژاپن نفت مي‌فروشد بايد نفتي كه مي‌خرند با يك تدبيري پولش را به ايران بدهند، لذا اين موضوع برايشان تبديل به يك بحران شده و به ضرر آنهاست، بنابراين مي‌توان اين موضوع را از طريق تفاهم‌هاي كلي بين كشورهاي مرتبط با ايران حل و فصل كرد. وي در پايان تأكيد كرد: در حال حاضر روسيه، هند، چين، برزيل و آفريقا در حال تبديل به قطبي هستند كه مي‌توانند مقابل غرب بايستند چرا كه داراي قدرت و ثروت هستند.

نظرات بینندگان