کد خبر: ۲۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰

کتاب‌هایی خواندنی که می‌شود در نوروز خواند

با فرا رسیدن ایام نوروز، بسیاری در تلاش هستند که بتوانند در تعطیلات نوروزی خستگی یک سال را از تن به در کرده و آماده سال جدید شوند.

کتاب‌های پیشنهادی ما برای نوروز به شرح زیر است:

*کمی دیرتر

رمان کمی دیرتر اثر سید مهدی شجاعی است که به نقد منتظرانی می پردازد که واقعا منتظر نیستند بلکه فقط مدعی هستند. این کتاب  با قیمت 7500 تومان توسط انتشارات نیستان وارد بازار نشر شده است.

بخشی از کتاب:

"بارها در طول نوشتن این رمان دچار تردید و دو ضدلی شدم. یک دلم می‌گفت: بیا و از خیر این کار بگذر و برای خودت دشمن تراشی نکن. عقل هم چیز خوبی است! مثل مگس بر روی زخم ها و عفونت ها ننشین! خوبی ها را ببین. دل دیگرم می‌گفت: نویسنده باید آینه باشد. آینه اگر زشتی ها را بپوشاند و فقط زیبایی ها را نشان دهد که دیگر آینه نیست ... سرت را درد آوردم ولی دوست داشتم بدونی که در طول این کار با خودم چه دست و پنجه هایی نرم کردم ... به خودم گفتم عموم کسانی که پیش از این تقدیر و تحسینت می‌کردند، بعد از انتشار این کار، ممکنه تقبیح و نکوهشت کنند."

*دشت های سوزان

صادق کرمیار، نویسنده رمان دشت های سوزان، به مقطعی تاریخی اشاره دارد که مزدوران انگلیسی با ایجاد فتنه و به جان هم انداختن قبایل مناطق جنوبی کشور، سعی در استعمار و غارت نفت ایران را دارند. این کتاب از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده و قیمت آن هشت هزار و 500 تومان است.

بخشی از کتاب:

"...  ریحانی نفهمید چند شب طول کشید که شیخ تمام ماجرا را تعریف کرد اما نوشتن اینها برایش حدود یک سال طول کشید. داستان که تمام شد یک هفته فکر می کرد چه اسمی براش بگذارد. آخر سر به پیشنهاد میرزا اصغر روزنامه چی اسم داستانش را گذاشت: «دشت های سوزان»"

*حافظ هفت

کتاب حافظ هفت رمانی است خواندنی که اکبر صحرایی آن را به صورت سفرنامه از سفر مقام معظم رهبری به شیراز که در اردیبهشت ماه سال87 صورت گرفت نوشته است. این کتاب به قیمت 7900 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

یکی از نکات جالب رمان "حافظ هفت" پی بردن خواننده از جزئیات زندگی مقام معظم رهبری است که اکبر صحرایی از زبان یکی از مسئولین دفتر رهبر انقلاب آنها را لحظه به لحظه بیان کرده است. از سوار شدن به هواپیما، رفتار ایشان داخل هواپیما، برخورد ایشان با مردم عادی در طول سفر و حتی تعداد فرزندان و اسامی آنها که همه شنیدنی است.

*شهید علم

این کتاب که در برگیرنده خاطرات دانشمند شهید مجید شهریاری است، به زوایای مختلف زندگی این استاد برجسته در زمینه هایی مانند ارادت به اهل بیت، گره گشایی از کار مردم، اهتمام شهید به کار علمی و... اشاره دارد که توسط همسر، فرزندان، دوستان و شاگردان ایشان روایت شده است. این کتاب توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چاپ شده است. برای خرید این کتاب می توانید با دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، به شماره تلفن ۰۶۶۱۳۲۰۵۴۱۷ تماس بگیرید.

بخشی از کتاب:

" دکتر صالحی وزیر امور خارجی دولت دهم و استاد شهید شهریاری تعریف می کند: "یکی از مسئولین نظام می گفت رهبر انقلاب از من پرسیدند: ایشان چه جور آدمی بود؟ گفتم: اگر به ایشان در علم هسته ای کشور نمره صد بدهیم، به بهترین نفر بعد از ایشان به زحمت می توانیم پنجاه بدهیم. دیگران هم هستند اما نمره صد لزوما برای دانش نیست. بحث تربیت دانشجو هم هست. بعضی اساتید در انگلیس و آمریکا درس خوانده اند. خیلی هم باسوادند، خیلی هم باهوشند، ولی دانشجو زیاد تربیت نمی کنند. به دلایل مختلف: حوصله ندارند، دانشجو طرفشان نمی رود و ... هر استادی را که من در عرصه هسته ای دیده ام، در تعریفی که آن مسئول نظام از دکتر شهریاری کرده بود می گنجد."

*اینک شوکران 1و2و3و4

سری کتاب های اینک شوکران روایتی است خواندنی از زبان همسران جانبازانی که بعد از دوران دفاع مقدس، به مشقت هایی در زندگی مواجه شدند و در آخر به دوستان آسمانی خود پیوستند. جلد اول کتاب شوکران مربوط به شهید منوچهر مدق است که به گفته بسیاری، یکی از تاثیرگذارترین کتب در عرصه دفاع مقدس می باشد. کتاب اینک شوکران 2 مربوط به زندگی شهید مصطفی طالبی است. جلد سوم مربوط به شهید ایوب بلندی و اینک شوکران 4 روایتگر زندگی شهید محمد علی رنجبر می باشد.

بخشی از کتاب اینک شورکران 3:

" خانم غیاثوند در مورد شیوه تربیتی شهید نیز می گوید: "دخترم هدی روزی از مدرسه آمد و با اخم به پدرش گفت: من نوار می خواهم. دلم می خواهد برقصم. می خواهم مثل دوست هایم لاک بزنم. شهید بلندی در جواب هدی گفت: برایت می خرم ولی دو شرط دارد. اول اینکه نمازت قضا نشود و دوم اینکه هیچ نامحرمی دستت را نبیند. شهید بلندی رفت و با دو نوار کاست با آهنگ های ترکی و لاک و استون برگشت. آنها را به هدی داد. دو سه روز صدای آهنگ و بالا و پایین پریدن های هدی را در خانه دیدیم. بعد از چند روز خودش نوارها را جمع کرد و داخل کمدش قایم کرد. برای هر نماز با پنبه و استون به جان ناخن هایش می افتاد. بعد از وضو دوباره لاک می زد و صبر می کرد تا نماز بعدی. وقتی بیرون می رفت هم مجبور بود آنها را پاک کند. این بود که بالاخره خسته شد و لاک ها را کنار بقیه یادگاری هایش گذاشت."

*گریه های امپراطور، آنها، اقلیت

سه کتاب "گریه های امپراطور"، "آنها" و "اقلیت" که به سه گانه های شاعر جوان و انقلابی، فاضل نظری معروف است، از کتاب هایی به شمار می روند که افراد زیادی در کتابخانه خود برایشان جا باز کرده اند. در  بین این سه کتاب، "گریه های امپراطور" توانسته تا الان به چاپ یازدهم و کتاب های "اقلیت" و "آنها" به ترتیب به چاپ های هشتم و هفتم برسند. سه گانه های فاضل نظری توسط انتشارات سوره مهر به قیمت های زیر عرضه شده است:

گریه های امپراطور،2500 تومان/ آنها،2000 تومان / اقلیت،1600 تومان

بخشی از کتاب گریه های امپراطور:

آیین عشق بازی دنیا عوض شده است/یوسف عوض شده است ، زلیخا عوض شده است

سر همچنان به سجده فرو برده ام ولی/در عشق سالهاست که فتوا عوض شده است

خو کن به قایقت که به ساحل نمی رسیم/خو کن که جای ساحل و دریا عوض شده است

آن با وفا کبوتر جلدی که پر کشید/اکنون به خانه آمده ، اما عوض شده است

حق داشتی مرا نشناسی ، به هر طریق/من همچنان همانم و دنیا عوض شده است

*شمٌاس شامی

این اثر مجید قیصری، داستانی است دربارهٔ نماینده دولت روم در شامِ زمانِ خلافتِ یزید‌بن معاویه (لعنة الله علیه) که به ماجرای عاشورای حضرت اباعبدالله علیه السلام واکنش نشان می‌دهد."شمّاس شامی" روایتی گزارش‌گونه دارد و همین نوعِ روایت، هردم ممکن است به وجه داستانی اثر قیصری ضربه بزند. اما با این همه، مخاطب وقتی پای رمانِ قیصری می‌نشیند، "گزارش‌زده" نمی‌شود و از صرافتِ خواندنِ ادامه کتاب نمی‌افتد. شماس شامی توسط انتشارات افق به قیمت 2800عرضه شده است. شماس شامی در جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، در بخش ادبیات داستانی بزرگ‌سال با موضوع آزاد رتبه‌ دوم را بدست آورده است.

بخشی از کتاب:

«داستان اگر اجازه ندارد تاریخ را تحریف کند، اما این توان و ظرفیت را دارد که تاریخ را از زاویه‌ای نو روایت کند. گویی دوباره آن را می‌آفریند». این جملاتی است که مجید قیصری درباره بازگویی وقایع تاریخی و به طور مشخص داستان «شماس شامی» می‌گوید. وی در این اثر به روایت یک محقق سوری می‌پردازد که به طور اتفاقی، کتاب کهن و ناشناخته‌ای را در شهر حلب به دست می‌آورد و اگر خواننده تا انتها با داستان همراه شود متوجه می‌شود که داستان به گونه‌ای معما شکل پیش می‌رود، درعین اینکه او بارها درباره کتاب اظهار کرده است که شماس شامی یک رمان است نه تاریخ.

*گردان قاطرچی ها

کتاب"گردان قاطرچی ها" با نگاهی طنز آمیز وجذاب به موضوع جنگ و خاطرات آن پرداخته است. این کتاب را کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان منتشر کرده است که ٬۳۳۶صفحه دارد و قیمت آن۳۲۰۰تومان است. قابل ذکر است این کتاب امسال در هجدهمین دوره ی جشنواره ی "کتاب فصل" از بین ۵۷۹ کتابی که به این جشنواره ارسال شده بود به عنوان  یکی از دو برگزیده ی بخش کودک ونوجوان معرفی گردید و تندیس جشنواره را دریافت نمود.

بخشی از کتاب:

یوسف یک مجروح جنگی است که پس از مصدومیت، دوباره به جبهه اعزام می گردد واین بار بنا به صلاحدید فرمانده ی گردان قرار می شود که مسولیت نگهداری وآموزش چند قاطر جهت حمل آذوقه  ومهمات به مناطق صعب العبور برای رزمندگان به او سپرده شود.یوسف گردان جدید را که متشکل از چند نوجوان جسور وبازیگوش است تشکیل می دهدواتفاقاتی که در ادامه رخ می دهد منجر به تغییرات زیادی در اخلاق ، روحیه  وبرخورد بچه ها می گردد.

*دغدغه های فرهنگی

"دغدغه‌های فرهنگی" که شرحی بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین فرهنگی در سال 73است، از آن دست کتاب‌هایی‌ست که باید خواندشان. باید زیر برخی خطوطشان خط کشید. باید نشست و در مورد برخی تکه‌هایشان مدت‌ها فکر کرد و تأمل کرد و گفت‌وگو کرد. باید از برخی نکاتشان سوی مقصد را یافت و از قِبل برخی تذکرات، به جست‌وجوی راه مقصد برخاست. از آن دست کتاب‌هایی‌ست که باید در فهرست «کتاب‌های قابل هدیه‌دادن به دیگران» قرار دادشان. "دغدغه‌های فرهنگی"، این‌چنین کتابی است.

بخشی از کتاب:

"قدرت مقابله با سایش را در خودتان ایجاد کنید. سایش شوخی ندارد؛ انسان ساییده می شود! همان چکش یا پتکی که شما روی سر آهن می کوبید و آن را به شکل های مختلف در می آورید، بعد از مدتی که نگاه کنید، می بینید ته آن ساییده شده است. یعنی با این نیروی فعاله قدرتمند، بالاخره تأثیر گرفته؛ یعنی آن، روی این اثر گذاشته است. به فکر این باشید. مقوله ای که شما در آن واردید، از مقوله های خطرناک است؛ چون روشنفکری یک مقوله خطرناک است. اگر روشنفکری، مجرد از عمل و تحرک خارجی شد ـ که الآن شما مبتلای به این هستید ـ شما چاره ای جز این ندارید که بروید در آنجا بنشینید و بنا کنید چیز نوشتن و مطالعه و مباحثه کردن. در این فضا، نه میدان جنگی است، نه جبهه ای است، نه بسیجی است، نه حرکت انقلابی ای است! محیط روشنفکری، جزو آن محیط های دشوار است. من همین قدر به شما بگویم که من سال ها با محیط روشنفکر کشور، دم ساز و دم خور بوده ام. آدم هایش را دیده ام، آدم های خوبی را که در این محیط وارد شدند، دیده ام؛ و بعد چگونه خارج شده اند! یعنی محیط روشنفکری محیط عجیبی است و روی این محیط خیلی سایش هست. بکوشید تا هیچ گونه تأثیر ناخواسته ای روی مجموعه شما و آنچه که بر این مجموعه مترتب است، وارد نیاید."

انتهای پیام/

نظرات بینندگان