کد خبر: ۲۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰

ایده های هفت سینی

امسال براي نوروز و هفت‌سين چه برنامه و ايده‌اي داريد؟ ايده ما براي هفت‌سين امسال همراهي با شما در چيدمان سفره هفت‌سين است. اميدوارم امسال عيد در لحظه تحويل سال با ايده‌هاي‌مان کنار سفره هفت‌سين شما باشيم.

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، سفره هفت سین یکی از مهمترین بخش های مراسم نوروز در خانه های ایرانی است که هر ساله در هنگام سال نو در گوشه خانه ها پهن می شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با ایده هایی در مورد سفره هفت سین آشنا کنیم.
هفت‌سين با تخم مرغ‌هاي رنگي
بيشتر ما تخم مرغ‌هاي رنگي در سفره هفت‌سين را خيلي دوست داريم. مي‌توانيد امسال تعداد اين تخم مرغ‌ها را بيشتر کنيد و اگر نقاشي تان بد نيست هفت تخم مرغ را برداريد و روي هر کدام يکي از سين‌هاي سفره را نقاشي کنيد. حالا هفت تخم مرغ ديگر را برداريد و آن‌ها را بشکنيد و خالي کنيد و از پوستشان به عنوان ظرفي براي سنجد و سمنو استفاده کنيد. ظرف‌هاي تخم مرغي شما مي‌تواند پوششي از پولک يا رنگ يا اکليل داشته باشند. مي‌توانيد توي سبزه تان چند جوجه با مرغ و خروس هم بگذاريد که هفت‌سين تخم مرغي‌تان حسابي سوژه شود.

هفت‌سين به همراه پرندگان بهاري
ايده هفت‌سين آسماني را پسنديد؟ خوب شما يک ايده اين چنيني ديگر هم داريد آيا تا به حال در ويترين مغازه‌ها چشم‌تان به پرنده‌هاي سفالي خورده است. اگر اهل سفال يا کار با خمير گل چيني هستيد خودتان مي‌توانيد پرنده‌هاي کوچکي را درست کنيد و از آن‌ها بخواهيد امسال رونق بخش سفره هفت سين‌تان باشند. اگر کمي حوصله داشته باشد، مي‌توانيد پرنده‌ها را با رنگ‌هاي مختلف رنگ‌آميزي کنيد. يا براي پرنده‌هاي‌تان آشيانه‌اي زيبا با کاموا و کرک و پنبه درست کنيد.

هفت سين با يادگاري‌هاي مادربزرگ
اگر اهل نوستالژي بازي هستيد و حال و هواي قديم را خيلي دوست داريد مي‌توانيد براي سفره هفت‌سين تان به سراغ ايده‌هايي برويد که شما را به حال و هواي گذشته ببرد. تهيه سفره‌اي از جنس ترمه يا تهيه ظروف سفالي آبي يا سبز مي‌تواند به سفره تان جلوه زيبايي بدهد. خوب است براي اين سفره سراغ تنگ‌هاي قديمي برويد . گذاشتن يک گلدان شمعداني و آينه و شمعدان عروسي مادرتان زيبايي سفره‌تان را چند برابر خواهد کرد. به جاي گشتن در بازار براي وسايل قديمي مي‌توانيد سري به خانه مادربزرگ‌تان و کمدها و صندوقچه قديمي‌اش بزنيد.

من به شما پيشنهاد مي‌دهم از سيني مسي مادربزرگ‌تان و چيني‌هاي گل سرخ‌اش اصلا چشم پوشي نکنيد. قديمي‌ها رو طاقچه‌اي‌هاي دست دوز با گلدوزي‌هاي زيبا دارند که مي‌توانيد به جاي سفره از آن‌ها استفاده کنيد. براي اين‌که دل مادربزرگ را هم بدست بياوريد بهتر است قول يک مراسم شيشه پاک کني يا جارو زدن حياط را به او بدهيد. در عوض شما امسال صاحب يک سفره سنتي و منحصر به فرد مي‌شويد.

هفت سين با يادگارهاي کودکي
مطمئن هستم هر کدام ما صاحب جعبه‌هايي هستيم که در آن يادگاري‌هاي ساده‌اي از کودکي‌مان را پنهان کرده‌ايم. امسال عيد مي‌توانيد اين يادگاري‌ها را از حبس دربياوريد و زندگي دوباره اي به آن‌ها ببخشيد. اين يادگاري‌ها مي‌توانند در سفره هفت‌سين کنار شما باشند. اگر اهل جمع کردن بلورهاي شيشه هستيد مي‌توانيد از اين تيله‌ها براي تنگ ماهي استفاده کنيد. يک نقاشي ساده کودکانه از بچگي تان که اعضاي خانواده را نقاشي کرده ايد مي‌تواند بعد از سال‌ها حسابي براي پدر و مادرتان خاطره انگيز باشد. شايد هم بتوانيد با قرار دادن عروسک کهنه و قديم خواهرتان سر سفره او را دوباره به روزهاي زيبايي کودکي برگردانيد.

هفت سين با دور ريختني‌ها
اگر هنوز مشغول خانه تکاني هستيد، خوب است که در هنگام تميز کردن کمدها، قفسه‌ها و کابينت‌ها حواستان به وسايل فراموش شده در انتهاي هر کشو و گنجه باشد. خيلي از اين وسايل که به نظرتان دوريختني و به درد نخور مي‌آيند مي‌توانند يک ايده جديد براي سفره هفت‌سين امسال‌تان باشند. مثلا مادرتان نعلبکي‌هاي گلداري را کنار نگذاشته است، يا توي انباري آينه اي شکسته پيدا نمي شود؟ شيشه‌هاي رنگي يا قاب‌هاي کهنه چه‌طور؟! تا به حال به اين ايده فکر کرده‌ايد که با وسايل هفت‌سين هفت قاب زيبا درست کنيد و روي ميز کنار آينه و شمعدان قرار دهيد. در بين اين قاب‌هاي زيبا مي‌توانيد عکس کودکي اعضاي خانواده يا عکس عروسي شان را قرار بدهيد. عکس‌هاي دسته جمعي نوروزهاي گذشته را هم فراموش نکنيد.

هفت‌سين عروسکي
چشمان‌تان را ببنديد و هفت عروسک زيبا را تصور کنيد که سين‌هاي سفره را در دست گرفته و به شما و اعضاي خانواده تان تعارف مي‌کنند. نظرتان چيست؟ اين ايده را مي‌توانيد براي هفت‌سين امسال‌تان امتحان کنيد اگر در خانه عروسک‌هاي زيباي بچگي‌تان را هنوز نگه داشته ايد که چه بهتر! مي‌توانيد به سراغ آن‌ها رفته، دستي به سرو روي‌شان بکشيد و براي شرکت در مهماني نوروز نو نوارشان کنيد. عروسک‌ها را مي‌توانيد در سفره دور هم به شکل دايره بچينيد و هر سين را در دامن هر کدا‌م‌شان قرار دهيد. سبزه‌هاي عروسکي هم که در بازار فراوان‌اند.

هفت‌سين با فرشته‌هاي آسماني
اگر خيلي رويايي هستيد به شما پيشنهاد مي‌کنيم امسال براي سفره هفت‌سين به سراغ يک ايده آسماني برويد. يک پارچه آبي را به عنوان سفره انتخاب کنيد و بعد به فکر مهمان‌هاي آسماني‌اش باشيد. مهمان‌هاي آسماني شما مي‌تواند هفت فرشته جور واجور باشند که سير و سنجد و سماق را براي شما از بهشت آورده‌اند. براي آينه مي‌توانيد به سراغ آينه‌اي با قاب طلايي برويد. تعدادي شمع هم مي‌تواند سفره آسماني شما را نوراني کند.

هفت سين خريدني
توي شلوغي و غوغاي روزهاي پايان سال براي شما که ماراتن خريد و خانه تکاني را به هر جان کندني طي کرده ايد، خريد وسايل سفره هفت‌سين مي‌تواند بهترين راه نجات باشد. اگر هفت‌سين‌هاي ترکيب شده و تقريبا مصنوعي داخل سوپرمارکت‌ها راضي‌تان نمي کند، نگران نباشيد چند سالي است که هنرمندان شهرمان ذوق و سليقه به خرج داده اند و ايده‌هاي هنرمندانه شان را با درست کردن انواع هفت‌سين به خانه‌هاي شما آورده‌اند.

کافي است سري به نمايشگاه‌هاي موجود در شهر بزنيد و از اين سفره‌هاي هنرمندانه ديدن کنيد. امسال ما هم سري در اين نمايشگاه‌ها زده‌ايم. سفره‌هايي با ظرف‌هايي از جنس چوب يا شيشه و همين طور سفال‌هايي با رنگ‌ها و طرح‌هاي اصيل و ايراني و همين طور ظرف‌هايي به شکل ماهي در اين نمايشگاه‌ها بسيار چشم نواز بود. اميدوارم سفره باب سليقه و متناسب با جيب‌تان در اين نمايشگاه‌ها پيدا شود.

هفت‌سين با تور و روبان
اگر خيلي طرفدار ايده‌هاي دخترانه هستيد مي‌توانيد براي سفره به سراغ پارچه‌هاي ساتن‌ رنگي و تورهاي جورواجور برويد. انتخاب روبان‌هاي هماهنگ با پارچه سفره و بستن آن‌ها به ظرف‌هاي سير و سنجد و سمنو و سماق مي‌تواند به جلوه بيشتر سفره شما کمک کند. هنگام تزيين سفره با تور و روبان تنگ ماهي، آينه و سبزه را فراموش نکنيد. مي‌توانيد براي زيبا شدن بيشتر سفره از چند شمع با رنگ‌هاي متفاوت از سفره يا هماهنگ با روبان‌ها کمک بگيريد.

هفت سين عرفاني
اگر آدم رمانتيکي هستيد يا شوهري داريد که خيلي اهل فرهنگ و ادبيات است، براي شما يک پيشنهاد عارفانه عاشقانه به همراه شمع و گل و پروانه داريم. براي اين سفره شاعرانه خوب است به سراغ يک پارچه کتان و ظرف‌هاي شيشه‌اي برويد. به تعداد سين‌هاي سفره هم مي‌توانيد شمع خريداري کنيد. تصور کنيد که شما سنجد را در لابه لاي دسته اي از گلبرگ‌هاي زيبا رنگ‌ووارنگ ريخته‌ايد و در کنار گل‌ها يک شمع سفيد يا سبز گذاشته ايد.

براي شمع‌هاي سفره مي‌توانيد به سراغ گزينه‌هاي بسياري برويد، مثلا اگر خيلي اهل عطر و بوي خوش هستيد از شمع‌هاي عطري استفاده کنيد يا به سراغ شمع‌هايي برويد که با گل يا مواد ديگر تزيين شده‌اند. خاطر جمع باشيد جلوه نور شمع‌ها و عطر گل‌ها سفره هفت‌سين‌تان را مثال زدني خواهد کرد. يادتان باشد اين سفره به يک آينه بزرگ احتياج دارد تا زيبايي‌اش را دو چندان منعکس کند.

هفت‌سين دريايي
دوست داريد لحظه تحويل سال را به همراه خانواده در کنار دريا باشيد؟ به نظر من که ايده منحصر به فردي است. اگر امکان پياده کردن اين ايده را نداريد مي‌توانيد امسال با استفاده از صدف و گوش ماهي براي ظرف‌هاي سفره، حس و حال دريا را به خانه‌تان بياوريد. صدف‌ها را هم مي‌توانيد ساده و بدون رنگ و يا با رنگ و وسايل ديگر تزيين‌شان کنيد. براي اين سفره دريايي مي‌توانيد به سراغ تنگ بزرگ يا وسايل ديگري که يادگارهاي دريا هستند‌، برويد.

هفت سين اختصاصي
شايد شنيده باشيد که در سال‌هاي دفاع مقدس رزمندگان هنگام تحويل سال سفره متفاوت براي نوروز مي‌چيدند. وسايل اين سفره را مهمات و ابزاري که در جبهه‌ها و توي سنگرها دم دست‌شان بود، تشکيل مي‌داد. شما هم امسال مي‌توانيد دست به اين ابتکار بزنيد و هفت‌سيني با سين‌هاي اختصاصي براي خودتان بيندازيد.

براي اين کار مي‌توانيد از همه اعضاي خانواده کمک بگيريد. مثلا از آن‌ها بپرسيد آن‌ها دوست داشتند چه سين يا چيز ديگري را به سفره اضافه کنند . من خودم يک سنگ دارم که بدم نمي آمد مي‌توانستم به سين‌هاي سفره اضافه کنم. خدا را چه ديده ايد شايد تا چند سال ديگر ايده من هم رسم شد؟!اگر هم خيلي نمي توانيد به اين ايده پر و بال بدهيد مي‌توانيد به گذاشتن چند وسيله خاص که براي‌تان معنا‌ دارد، اکتفا کنيد.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان