کد خبر: ۲۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۱

فساد در امریکا1

رسانه‌های فراگیر و اصلی امریکا هم فاسدند. آنها به جای پرداختن به مسائل و مشکلات جدی مردم، به بمباران آنها با آخرین خبرهای آدم‌های مشهور (بازیگران، خواننده‌ها و ورزش‌کاران) و همچنین مسائل غیر اخلاقی در توییتر می‌پردازند. در عوض، بسیاری از مهم‌ترین اتفاقات را نادیده می‌گیرند

واقعیت این است که جامعه امریکا به سرعت در حال از هم پاشیدن است. رؤیای امریکایی از مدت ها قبل در حال نابودی و فروپاشی است. حتی رسانه‌های فراگیر و اصلی امریکا هم فاسدند. آنها به جای پرداختن به مسائل و مشکلات جدی مردم، به بمباران آنها با آخرین خبرهای آدم‌های مشهور (بازیگران، خواننده‌ها و ورزش‌کاران) و همچنین مسائل غیر اخلاقی در توییتر می‌پردازند. در عوض، بسیاری از مهم‌ترین اتفاقات را نادیده می‌گیرند؛ چون به نفع اهداف صاحبان و مالکان این رسانه‌ها نیست.

امروز در امریکا، فقط اقتصاد نیست که از بین رفته است. همه اسطوره‌ها و افسانه‌های جامعه امریکایی از هم گسیخته است. هر جا را که نگاه کنید، نشانه‌ای از فساد دیده می‌شود. دولت فدرال، فاسد است؛ ایالت‌ها و دولت¬های محلی هم فاسدند؛ شرکت‌ها هم فاسدند و متأسفانه عموم مردم امریکا نیز بیش از هر زمان دیگری به فساد دچار شده‌اند. با افزایش فساد در سرتاسر امریکا، اعتماد عمومی نیز به شدت کاهش یافته است. معلوم نیست به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟ جامعه بدون اعتماد و اطمینان نمی‌تواند کار کند. حالا که نمی‌توان به هیچ کس و هیچ چیز اعتماد داشت، وضعیت جامعه امریکا چگونه خواهد شد؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC)2 اعلام کرد: «بانک جی.پی.مورگان موافقت کرده است 135 میلیون دلار برای پوشش هزینه‌هایی پرداخت کند که در پی فروش CDOهای (تعهدات وامی تضمین‌شده)3 مناقشه‌آمیز در سال 2007 به وجود آمده است».

رابرت کوزامی،4 افسر اجرایی ارشد SEC، اتهام‌های وارد شده علیه جی.پی.مورگان5 را این‌گونه توضیح می‌دهد: «جی.پی.مورگان، سرمایه‌های وامی تضمین شده بسیار پیچیده یا CDO را به سرمایه‌گذاران عرضه کرد، با امروز در امریکا، فقط اقتصاد نیست که از بین رفته است. همه اسطوره‌ها و افسانه‌های جامعه امریکایی از هم گسیخته است. هر جا را که نگاه کنید، نشانه‌ای از فساد دیده می‌شود.

این توصیه که دارایی‌های رهنی را که پشتوانه این وام‌ها بودند، باید فردی متخصص که در واقع، حافظ منافع سرمایه‌گذار است، دست‌چین کند. آیا کسی به دلیل این کار (تبعیض) باید به زندان برود؟ البته که نه.

در حقیقت، هیچ مدیر بانکی فقط برای چنین اتفاقی در طول بحران اقتصادی متهم نمی‌شود و به زندان نمی‌رود؛ چون این اتفاق اصلاً مهم نیست. پس شما از ساختاری که هیچ کس در آن بازخواست نمی‌شود، چه انتظاری دارید؟ آیا تنها مچ‌گیری از این و آن، دردی از ما دوا می‌کند؟

حقیقت این است که کاری که جی.پی.مورگان انجام داد، مستقل از رویدادهای دیگر و یک اتفاق مجزا نبوده است. اگر شک دارید، این مقاله را بخوانید: «چه طور گلدمن ساکس با چهار مرحله ساده، ده¬ها میلیارد دلار از بحران اقتصادی امریکا به جیب زد».

نظام کشور ما به طور کلی، بیمار و همه جای آن پر از فساد است. پارتی‌بازی و فامیل‌بازی یکی از بیماری‌های نظام کشور ماست که هیچ کس از آن احساس شرم و ناراحتی نمی‌کند. این مورد را از نیویورک تایمز بخوانید: «در سال 2009، یک قاضی دادگاه، استخدامی سودآور را به آگهی گذاشت. این آگهی در مورد نظارت بر ساختمانی در منطقه دیاموند بود. نزدیک به ششصد نفر، متقاضی این شغل بودند. این شغل به یک وکیل به نام مارک دی لبوف،6 شوهر پاتریشیا‌ای هریس،7 دستیار مورد اطمینان شهردار مایک آر بلومبرگ8 در همه جای ایالات متحده، دزدها، کابل‌های برق، ریل‌های راه آهن و حتی درپوش فاضلاب را می‌دزدند. مردم عادی نیز خرت و پرت و چیزهایی می‌دزدند که در گذشته، کسی خوابش را هم نمی‌دید که روزی کسی بخواهد آنها را بدزدد.

رسید. میزان حقوقی که لبوف در این سمت می گرفت، 352 هزار دلار؛ یعنی هفته‌ای بیشتر از پنج هزار دلار بود. این میزان پولی است که دادگاه نیز تأیید می کند.» شاید هم این بخشی از سیاست است و ما از آن بی‌ ‌خبریم!

بعید است این موضوع که بیشتر سیاست مداران و وابستگان آنها پولدارند، امری تصادفی باشد، ولی تنها ثروت و قدرت، عامل این فساد اخیر نبوده است.

در همه جای ایالات متحده، دزدها، کابل‌های برق، ریل‌های راه آهن و حتی درپوش فاضلاب را می‌دزدند. مردم عادی نیز خرت و پرت و چیزهایی می‌دزدند که در گذشته، کسی خوابش را هم نمی‌دید که روزی کسی بخواهد آنها را بدزدد. این گزارش از آتلانتاست: «بچه‌ها در دو منطقه از آتلانتا هیچ استخری برای راحت شدن از شر گرما ندارند، حتی تا همین الان. البته آتلانتا دست‌شویی که دارد. به همین دلیل، دزدها با چکش و پتک به جان دیوارهای دست‌شویی‌های آدامز و ِبند جنوبی افتادند و اشیای آهنی، برنجی و فولادی را دزدی کردند.» اینها بدبختی‌هایی است که مردم در سراسر امریکا امروزه به آن دچار شده‌اند.

در مورد دیگری، دزدان در آتلانتا به یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی یورش بردند و نزدیک به سی هزار دلار از این لوازم را ربودند. امریکا دیگر واقعاً دیوانه‌خانه شده است. وقتی شرایط بسیار سخت شود، مردم برای اینکه زنده بمانند، به هر کاری که فکر می‌کنند لازم است، دست می‌زنند.

مردی مسن برای اینکه از بیمه رایگان تأمین اجتماعی استفاده کند، از بانک دزدی کرد تا به زندان برود. بله، درست شنیدید. اینها همه واقعیت‌های امروز امریکاست. این مرد 59 ساله که جیمز ورون9 نام داشت، وارد بانک RBC در کارولینای شمالی شد و با دادن یادداشتی به یک کارمند، از او یک دلار خواست. سپس روی صندلی نشست و منتظر پلیس شد.

گفته شده او به بیماری دیسک پیشرفته و درد سینه دچار بوده و هیچ‌گونه بیمه‌ای نداشته است. با این کار، او به زندان رفت تا بتواند از بیمه رایگان استفاده کند. واقعیت این است که جامعه امریکا به سرعت دارد از هم می‌پاشد. رؤیای امریکایی از مدت-ها قبل در حال نابودی و فروپاشی است.

به نام امنیت ملی باید اجازه دهیم مأموران امنیتی بی‌‌سر و پا، زن و بچه‌هایمان را دست‌مالی کنند. این افراد، حتی به یک دختربچه شش ساله هم رحم نمی‌کنند و جاهای خصوصی و حساس بدن او را نیز جلوی چشم همه دست‌مالی کرده‌اند که فیلم آن در یوتیوب موجود است.

زمانی بود که زندگی در شهرهایی مثل دیترویت، میشیگان و... آرزوی دست‌نیافتنی بسیاری از مردم دنیا بود و همه دنیا به این شهرها حسادت می‌کرد. اکنون این شهرها به جوکی تبدیل شده‌اند که سبب خنده مردم جهان می‌شود. بسیاری از شهرهای بزرگ ما به منطقه جنگی تبدیل شده است. تعداد زیادی خانه در دیترویت وجود دارد که از نظر ارزش مادی، هیچ نمی‌ارزند. مثلاً خانه‌ای در خیابان لیبرال 14769 در دیترویت، فقط به مبلغ صد دلار به فروش گذاشته شده است. نه اینکه کسی نخواهد در آنجا زندگی کند یا این خانه‌ها ارزشی نداشته باشند، نه؛ امثال این خانه‌ها و محله‌ها، محلی برای رفت وآمد اراذل و اوباش، دزدها و قاچاقچیان مواد مخدر شده است و دیگر برای سکونت امنیت ندارند.

بیشتر امریکایی ها از دولت سرمشق می‌گیرند. در واقع، مشت، نمونه خروار است. خود دولت، درگیر فساد گسترده‌ای است که قابل توصیف نیست. یکی از بزرگ ترین نهادهای دولت امریکا، «فدرال رزرو» یا بانک مرکزی امریکاست. در آخرین مقاله مت تایبی10 در رولینگ استون، در مورد پول‌هایی که فدرال رزرو در بحبوحه بحران اقتصادی به این طرف و آن طرف فرستاده است، واقعیت‌های زیادی می¬خوانید.

فدرال رزرو در بحبوحه بحران اقتصادی که گریبان مردم امریکا را گرفته است، میلیاردها دلار پول به عنوان کمک به بانک-هایی در مکزیک، بحرین و باواریا فرستاده است. میلیاردها دلار به شرکت¬های ماشین‌سازی ژاپنی، دو تریلیون دلار به عنوان وام به «سیتی گروپ و مورگان استنلی»11 و میلیاردها دلار دیگر به میلیونرها و ثروتمندان جزایر کایمن داده است. وارن گانالز،12 دستیار سناتور ایالت ورمونت ـ برنی ساندرز13 ـ می‌گوید: «با شنیدن این آمار، دهانمان باز می‌ماند. این کارها سبب عصبانیت و خشم مردم می‌شود».

آیا با دادن میلیاردها دلار پول به ثروتمندان جزایر کایمن، اقتصاد امریکا از خطر سقوط نجات پیدا می¬کند؟

اینها همه نشانه فساد یک مجموعه است و تا وقتی سیاست¬مداران ما اراده لازم برای اعمال قدرت و حساب‌رسی از فدرال رزرو را ندارند، وضع همین یک جامعه بدون اعتماد، کارآیی ندارد. به همین دلیل، این همه فساد در امریکا رخنه کرده است. اگر جامعه‌ای بدون اعتماد باشد، از هم می‌پاشد. وضعیت حال حاضر امریکا این‌گونه است. اعتقاد و پای‌بندی به اصول از میان مهم¬ترین نهادهای ما رخت بربسته و بازگرداندن آنها مشکل است.

یکی از جاهایی که مردم بیچاره باید طاقت بیاورند و لب از لب باز نکنند، ورودی و خروجی‌های امنیتی و کنترلی مسخره فرودگاه‌های امریکاست که گاهی اوقات واقعاً خودشان خارج از کنترل می‌شوند.

به نام امنیت ملی باید اجازه دهیم مأموران امنیتی بی‌‌سر و پا، زن و بچه‌هایمان را دست‌مالی کنند. این افراد، حتی به یک دختربچه شش ساله هم رحم نمی‌کنند و جاهای خصوصی و حساس بدن او را نیز جلوی چشم همه دست‌مالی کرده‌اند که فیلم آن در یوتیوب موجود است. کار به جایی رسیده است که از این دختر کوچولو آزمایش مواد مخدر نیز گرفته‌اند.

با فدرال رزرو و بانک‌های وال استریت که به دزدی‌هایشان ادامه می‌دهند، چه می‌توان کرد؟

حتی رسانه‌های فراگیر و اصلی امریکا هم فاسدند. آنها به جای پرداختن به مسائل و مشکلات جدّی مردم، آنها را با آخرین خبرهای افراد مشهور (بازیگران، خواننده‌ها و ورزش‌کاران) و همچنین مسائل غیر اخلاقی در توییتر بمباران می‌کنند. در عوض، بسیاری از مهم¬ترین اتفاقات را نادیده می‌گیرند؛ چون به نفع اهداف صاحبان و مالکان این رسانه‌ها نیست.

کنگره یکی از بدترین مراکز فساد در امریکا است. هفته‌ای نیست که کنگره رسوایی به بار نیاورد و تقریباً هر کاری که کنگره انجام می‌دهد، فسادی روی فسادهای دیگر است.

یک جامعه بدون اعتماد، کارآیی ندارد. به همین دلیل، این همه فساد در امریکا رخنه کرده است. اگر جامعه‌ای بدون اعتماد باشد، از هم می‌پاشد. وضعیت حال حاضر امریکا این‌گونه است. اعتقاد و پای‌بندی به اصول از میان مهم¬ترین نهادهای ما رخت بربسته و بازگرداندن آنها مشکل است.

فقط برای ایالات متحده دعا کنید؛ دعا. این چیزی است که امریکا اکنون به آن سخت نیازمند است.

پی نوشت:

1 مترجم: محمود بدرلو. Corruption in America.

Source: http://endoftheamericandream.com/archives/corruption-in-america

2. U.S. Securities and Exchange Commission.

3. Collateralized Debt Obligation.

4. Robert Khuzami.

5. G. P. Morgan.

6. Mark D. Lebow.

7. Patrishia E. Harris.

8. Michael R. Bloomberg.

9. Richard James Verone.

10. Matt Taibbi.

11. Citigroup and Morgan Stanley.

12. Warren Gunnels.

13. Bernie Sanders.

منبع : ماهنامه سیاحت غرب شماره 102

انتهای متن/

برچسب ها: فساد ، امریکا
نظرات بینندگان