کد خبر: ۲۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۱

ساماندهی روان آبهای تخت جمشید اجرا می شود

ارائه طرح هایی جدید برای مهار روان آبها در تخت جمشید، آماده سازی طرح های مطالعاتی مناطق گردشگری و تاریخی، تعریف 178 پروژه میراثی و گردشگری و... ازجمله موضوعات مطرح شده از سوی مدیرکل میراث فارس است.

استان فارس با داشتن سه هزار اثر ثبت شده تاریخی دارای موقعیتی بسیار مناسب در کشور است که در این میان شاید کم توجه ای مسئولان گذشته و عدم وجود طرح و برنامه های جامع باعث شده بود که برخی از این آثار به فراموشی سپرده و یا تخریب آنان را شاهد باشیم.

استفاده کردن از این پتانسیل بسیار عظیم می تواند به راحتی تمامی نیازهای فارس در بخش های مختلف را پاسخگو باشد زیرا در این دوره توجه به بحث جذب توریسم می تواند از لحاظ اقتصادی موقعیت کشورها و شهر را ببهود ببخشد.

داشتن آثار بزرگی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، کاخ ساسانی، قلعه دختر، بیشابور، مجموعه زندیه و... در کنار وجود حرم مطهر شاهچراغ(ع) به راحتی می توان گردشگران مذهبی و تاریخی را به استان فارس جذب کند که این روند تنها به یک برنامه ریزی منسجم و ارایه طرح های مختلف احتیاج دارد.

از طرفی دیگر باید تمامی دستگاه های اجرایی و خدمات شیراز و استان به این موضوع توجه داشته باشند که تنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی و گردشگری نیست بلکه تمامی ارگانها و سازمانهای استان باید در این راه کمک های مختلفی را به این سازمان داشته باشند که خوشبختانه این گونه همکاری ها طی چند ماه گذشته در استان فارس افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر تمامی این مباحث خود مردم استان فارس نیز باید در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و گردشگری استان تلاش کنند نه اینکه تخریب آنان را به عنوان یک سرگرمی تجسم کنند.

ساماندهی روان آبهای تخت جمشید اجرا می شود

اما مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت اماکن تاریخی و گردشگری استان فارس، گفت: پس از گزارش این خبرگزاری مبنی بر وضعیت روان آبها در تخت جمشید و تخریب این سایت، طرح جدیدی برای مقابله با وضعیت ارایه شد که به زودی اجرایی می شود.

فریدون فعالی تصریح کرد: فصل بارندگی آب باران از تپه های اطراف تخت جمشید جاری و وارد سایت می شود که با اعتبارات تخصیص داده شد طی چند ماه آینده کانال های آب زیر زمینی این مجموعه مرمت و وضعیت این سایت برای مقابله با باران تغییر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: طرح ها و برنامه های مختلفی در راستای حفظ و نگهداری این مجموعه آماده شده که طی سال جاری به طور حتم شاهد تغییر چهره این مجموعه خواهیم بود.

طرح های مطالعاتی مناطق گردشگری و تاریخی فارس آماده شد

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تمامی سایتهای گردشگری و تاریخی استان دارای طرح های مطالعاتی شده، گفت: مهمترین اولویت برای حفظ و توسعه اینگونه مکانها وجود طرح های مطالعاتی است که در این میان با تلاش و فعالیت های صورت گرفته در حال حاضر اکثر مکانها و سایت های گردشگری و تاریخی مثل موزه پارسه، قلعه دختر، تخت جمشید، بیشابور و... دارای طرح های مطالعاتی شده است.

فعالی افزود: زمانیکه این طرح ها در اختیار ما قرار داشته باشد اعتبارات نیز در این مسیر هزینه می شود.

وی یادآور شد: طرح های مختلفی برای حافظیه، سعدیه، بهشت گمشده و مارگون مشخص شده که بخشی از آنان در حال اجرا است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص وضعیت پروژه باغ موزه مشاهیر نیز تصریح کرد: این پروژه جزو 800 پروژه شاخص کشور قرار گرفته که تا پایان سال 91 بخشی از این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر 25 درصد از کار انجام شده و در سال گذشته نیز اعتبار پنج میلیارد تومانی به آن تعلق گرفت که در سال جاری نیز اعتبار خود را دریافت خواهد کرد.

فعالی در خصوص ادامه روند سرعت بخشی به ساماندهی پروژه ها و طرح ها در سال جاری نیز یادآور شد: در سال 91 نیز برنامه هایی برای اتمام پروژه های مختلف داریم که از جمله آنان ساماندهی ارگ کریمخانی، تخت جمشید، بیشابور، مجموعه های تاریخی فیروزآباد، سعدیه، حافظیه و.... است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: ساماندهی بافت تاریخی و منازل قدیمی، توسعه کمپینگ ها در شهرستانهای مختلف استان و توجه به پروژه های تفرجگاهی نیز در برنامه های سال جاری در نظر گرفته شده است.

178 پروژه میراثی و گردشگری در فارس تعریف شده است

فعالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد پروژه های در دست راه اندازی و اعتبارات این سازمان در سال مالی جاری، گفت: اعتبار این سازمان در سال مالی جاری حدود 24 میلیارد تومان است که تا پایان سال مالی 90 به حدود 30 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: 178 پروژه میراثی و گردشگری برای فارس تعریف شده که از این تعداد 124 پروژه استانی و 52 پروژه نیز ملی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس یادآور شد: درصد رشد اعتبارات استانی 52 درصد و درصد رشد اعتبارات ملی 19 درصد است.

فعالی با اشاره به اینکه با توجه به توان حال حاضر، اعتبارات مناسب بوده افزود: فعالیت های گسترده ای در حال انجام است که به طور یقین این اعتبارات می تواند ما را در دستیابی به اهداف و اجرایی کردن طرح های مطالعاتی کمک کند.

وی با بیان اینکه این اعتبارات در بخش های مختلف هزینه می شود، گفت: یکی از وظایف این سازمان مرمت و نگهداری مکانهای تاریخی و گردشگری استان است که در این راستا بحث روشنایی، ایجاد فضا های مناسب و مرمت بنا های تاریخی را طی چند ماه گذشته به شدت دنبال کردیم و هرگونه تخریب به سرعت مرمت می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: بسیاری از آثار تاریخی و گردشگری استان و شیراز در اختیار این سازمان قرار ندارد بنابر این سازمانها نباید در انتظار ارایه بودجه از طریق این سازمان برای نگهداری و مرمت این بناها باشند.

فعالی تصریح کرد: طرح های مرمتی ارایه و نظارت نیز انجام می شود اما بناهایی که در اختیار این سازمان قرار ندارد نباید در انتظار اعتبارات این سازمان باشند.

میراث فرهنگی به تنهایی متولی آثار تاریخ و گردشگری نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمامی دستگاه ها و سازمانهای استان فارس باید در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و گردشگری استان همکاری کنند، تصریح کرد: میراث به تنهایی متولی نیست و باید گفت که در این مسیر خود مردم نیز باید همکاری کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس یادآور شد: تمامی ارگانها و بخش های مختلف باید در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و مکانهای گردشگری همکاری لازم را داشته باشند که در این راستا نیروی انتظامی و محیط زیست استان همکاری لازم را انجام می دهند.

فعالی تصریح کرد: در حال حاضر 220 نفر به عنوان یگان حفاظت این سازمان در استان فعالیت می کنند البته بحث توسعه سیستم های مکانیزه از جمله دوربینهای مدار بسته و سیستم های امنیتی برای سایت های تاریخی در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری مهر استان فارس کمکی برای میراث فرهنگی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های موثر خبرگزاری مهر استان فارس در بخش آثار تاریخی و سایت های گردشگری استان فارس، گفت: طی چند ماه گذشته که در این استان مشغول به فعالیت شده ام گزارشات خبرگزاری مهر کمکی بود که بتوانیم با وضعیت استان به صورت کامل آشنا شوم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس تاکید کرد: خبرگزاری مهر در استان فارس به عنوان یک یار کمکی برای این سازمان مطرح است زیرا با نگاهی فراتر از این سازمان نقاط ضعف و قوت را بیان می کند که این نوع بیان باعث توسعه استان خواهد شد.

مهر

نظرات بینندگان