کد خبر: ۳۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

راه‌اندازی نخستین کتابخانه مجازی کشور در شیراز

کارشناس علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شیراز گفت: در راستای سال تولید ملی و تحقق اهداف دولت الکترونیک، سایت اینترنتی کتاب آنلاین نخستین کتابخانه مجازی کشور در شیراز راه‌اندازی شد.

ماشاالله مصطفایی امروز  در شیراز اظهار داشت: خدمات اطلاع رسانی به تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه، مؤسسات آموزش عالی، محققان، پژوهشگران موسسات تحقیقاتی و دانشجویان مختلف کشور به ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله رویکرد اصلی راه‌اندازی کتابخانه مجازی است.

مصطفایی خاطرنشان کرد: کتاب‌های موجود و قابل مطالعه برروی سیستم بالغ بر 7 هزار عنوان است، که با احتساب این میزان به طور میانگین 150 کتاب روزانه به موجودی آن افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: 130 هزار عنوان منبع در تمام رشته‌های گروه علوم پایه شامل شیمی، فیزیک، آمار، ریاضی، زیست شناسی و در حوزه مهندسی نیز رشته‌های کشاورزی، دامپزشکی، صنایع غذایی، مواد، مکانیک، الکترونیک، قدرت، کامپیوتر، عمران و هسته‌ای در این سایت مورد استفاده دانش‌پژوهان است.

این کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی اضافه کرد: گروه‌های پزشکی، پیراپزشکی، ادبیات، زبان‌شناسی، تاریخ، حقوق، علوم سیاسی، اجتماعی، کتابداری و اطلاع رسانی، علوم تربیتی، ورزش، روان‌شناسی، اقتصاد و بازرگانی و در حوزه دین، فلسفه، الهیات و همچنین هنر معماری و شهرسازی از دیگر منابع موجود در این سایت است.

وی با اشاره به اینکه حجم و تنوع موضوعی این مجموعه این امکان را به ما داده است تا توان پاسخ‌گویی نیازهای اطلاعاتی متقاضیان به معتبرترین منابع را داشته باشیم، افزود: اگر دانشجویان و محققان نتوانند به منبع اصلی کتاب دسترسی یابند، با دانلود فهرست موضوعی کتاب‌های مخزن که با برنامه اکسل قابل مشاهده است، عنوان مورد نظر را انتخاب و جستجو کنند.

مصطفایی اضافه کرد: اگر اثر مورد نظر در فهرست‌های موضوعی مشاهده نشود، می‌توان مشخصات کتاب‌شناختی اثر مورد تقاضا را به نشانی  info@ittech.ir  و یاinfo@iranvlib ارسال کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کتاب درخواستی از طریق این سایت در دسترس متقاضیان قرار گیرد.

این کارشناس ارشد کتابداری تصریح کرد: دسترسی آنلاین به نشریات تخصصی فارسی و لاتین در دانشگاه‌های مختلف به ویژه تهران، این پایگاه را تبدیل به یکی از کامل‌ترین پایگاه نشریات ادواری در کشور کرده است.

وی اضافه کرد: ارائه 24 ساعته خدمات تخصصی علمی و تحقیقاتی کشور به جدیدترین منابع، نامحدود بودن منابع کتابخانه، حذف محدودیت زمانی و انجام تمام خدمات از طریق اینترنت از دیگر ویژگی‌های این سایت است.

این مسئول کتابخانه مجازی در ادامه بیان داشت: هزینه حق عضویت به میزانی است که هر یک از گروه-های مختلف اجتماعی قادر به تامین هزینه آن هستند.

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی تصریح کرد: سیستم این سایت به شکلی طراحی شده که تا مدت دو هفته اعضا قادر به استفاده رایگان از تمام امکانات سایت هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای عضویت در نخستین کتابخانه مجازی کشور، باید به نشانی اینترنتی www.iranvlib.ir مراجعه شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان