کد خبر: ۳۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

تولید ماده اولیه پارافین برای نخستین بار در پالایشگاه شیراز

شمس الدینی افزود: سال گذشته موفق شدیم برای اولین بار به طور میانگین روزانه 240 هزار لیتر فرآورده جدید آیزوریسایکل تولید کنیم که این فرآورده در واحدهای پارافین سازی کاربرد فراوان دارد و از این طریق ارزش افزوده ای معادل روزانه 120 میلیون تومان برای پالایشگاه ایجاد شد.

به گزارش شیرازه به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ؛ عبدالرحیم شمس الدینی گفت: خوراک دریافتی پالایشگاه شیراز با افزایش خوراک دریافتی از حوزه نفتی گچساران نسبت به ظرفیت طراحی شده پالایشگاه 40 درصد افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: هم اکنون روزانه 56 هزار بشکه نفت خام در این پالایشگاه پالایش می شود که 6 هزار بشکه آن از حوزه آغار و دالان و 50 هزار بشکه آن از حوزه نفتی گچساران تامین می شود.
شمس الدینی درباره تولیدات فرآورده پالایشگاه شیراز در سال گذشته گفت: پارسال
تولید بنزین 10 درصد، گاز مایع 10 درصد و قیر 60 درصد در مقایسه با برنامه مصوب افزایش یافته است.
وی تصریح کرد : پارسال روزانه 2 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین، 3 میلیون و 600 هزار لیتر نفت گاز، یک میلیون لیتر انواع فرآورده قیری، یک میلیون لیتر نفت کوره، 500 هزار لیتر نفت سفید، 500 هزار لیتر بنزین هواپیما و سوخت جت، 160 تن گاز مایع و 10 تن گوگرد در این پالایشگاه تولید شده است.

* تولید ماده اولیه پارافین برای نخستین بار در پالایشگاه شیراز


شمس الدینی افزود: سال گذشته موفق شدیم برای اولین بار به طور میانگین روزانه 240 هزار لیتر فرآورده جدید آیزوریسایکل تولید کنیم که این فرآورده در واحدهای پارافین سازی کاربرد فراوان دارد و از این طریق ارزش افزوده ای معادل روزانه 120 میلیون تومان برای پالایشگاه ایجاد شد.
وی با اشاره به تولید خوراک برای واحدهای پایین دستی در شرکت پالایش نفت شیراز تصریح کرد: سال گذشته همچنین موفق شدیم روزانه 200 هزار لیتر آیزوفیلد برای واحدهای روغن سازی تولید کنیم که این عملیات نیز روزانه 40 میلیون تومان ارزش افزوده برای پالایشگاه داشت و آیزوفیلد مازاد تولیدی برای تامین مواد اولیه صنایع داخلی از جمله واحدهای روغن سازی و ... به فروش می رسد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت شیراز گفت : نفتای موردنیاز پتروشیمی اراک پیش از این از پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک تامین می شد که به دلیل نیاز این پالایشگاه به نفتای تولیدی خود، شرکت پالایش نفت شیراز از سال گذشته، روزانه 200 هزار لیتر نفتای مازاد تولیدی خود را از طریق نفتکش به پتروشیمی اراک ارسال می کند. شمس الدینی درباره پروژه های در حال اجرای پالایشگاه شیراز گفت: ساخت پنج مخزن به ظرفیت هرکدام 50 هزار بشکه در دستور کار این شرکت است که دو مخزن آن با 90 درصد پیشرفیت فیزیکی مربوط به حوزه نفتی آغار و دالان است که به وسیله یک خط لوله 8 اینچ خوراک این حوزه به پالایشگاه خواهد رسید.
وی افزود: 3 مخزن 50 هزار بشکه ای دیگر نیز با 90 درصد پیشرفت فیزیکی مربوط به حوزه نفتی سروستان و سعادت آباد است که با یک خط لوله 10 اینچ روزانه 15 هزار بشکه نفت خام این حوزه به این مخزن تزریق خواهد شد؛ این خط لوله نیز با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز افزود: سال 90 اورهال (تعمیرات اساسی) واحد آیزوماکس و هیدروژن پالایشگاه انجام شد که مدت این عملیات درمجموع 24 روز بود و دو روز زودتر از برنامه مصوب پایان یافت.

20 میلیون نفر کار بدون حادثه

شمس الدینی تصریح کرد: پالایشگاه نفت شیراز هم اکنون دارای رکورد 20 میلیون ساعت کار بدون حادثه است و در 5 سال گذشته هیچ گونه حادثه ای در پالایشگاه رخ نداده است.
شرکت پالایش نفت شیراز در سال 1350 تاسیس شد و در سال 1352 به بهره برداری رسید؛ ظرفیت اسمی این پالایشگاه 40 هزار بشکه در روز و ظرفیت عملیاتی آن 60 هزار بشکه در روز است؛ خوراک این پالایشگاه از نفت خام سنگین حوزه نفتی گچساران و میعانات گازی حوزه آغار و دالان تامین می شود.
تقطیر در اتمسفر، تقطیر در خلا، کاهش گرانروی، تصفیه و تبدیل کاتالیستی نفتا، تصفیه نفت سفید، تولید گاز مایع، هیدروکراکر، تولید هیدروژن، بازیافت گوگرد، تصفیه بنزین با مراکس، تصفیه آب با آمین و تصفیه آب ترش از واحدهای تولیدی این پالایشگاه است.

نظرات بینندگان