کد خبر: ۳۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۱

هجمه به مقدسات، عکس العملی در قبال اقتدار اسلام

به گزارش شیرازه به نقل از برهان، قداست ستیزی از جمله آفات رو به رشد و نگران کننده‌‏ جامعه‏‏‌‏ی‏ ما و بلکه در سطح دنیاست که طی اقداماتی برنامه‌ریزی شده از سوی دشمنان اسلام، در قالب هجمه به مقدسات مسلمانان به خصوص شیعیان صورت می‏‌گیرد. این حرکت از پیش برنامه‌‌ریزی شده به طرق مختلف از جانب طراحان آن و شاید به منظور سنجش حساسیت مسلمانان و به خصوص شیعیان نسبت به مقدساتشان در حال پی‌گیری است.

اهانت به دین مبین اسلام و پیامبر عظیم‌‌الشان آن در مطبوعات اروپا تا سوزاندن قرآن توسط کشیش ملعون آمریکایی و اینک اهانت به ساحت مقدس امام هادی (ع) -که از چندی پیش آغاز گردیده- نمونه‌‌هایی از این تهاجمات در سال‌‌های اخیر است که مقدسات مسلمانان و خاصه شیعیان را هدف گرفته است. افزایش رو به رشد این هجمه‏‌ها لزوم بیداری شیعیان به خصوص علما و مراجع اسلام را در خصوص مبارزه‌ی جدی با این اهانت‏‌‏ها بیش‌از پیش روشن می‏‌نماید. در این رابطه با حجت‌الإسلام «احمد سالک»، نماینده مجلس نهم، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و سخنگوی جامعه‏ی مبارز روحانیت به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

همان طور که مطلع هستید، نسبت به ساحت مقدس امام هادی (ع) توهین‌هایی شده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست و علت آن را چه می‌دانید؟

سابقه‌ هجمه به اهل بیت (ع)‌ سابقه‌ای 1400 ساله است. نسبت به عسکریین، به ویژه امام عسکری (ع)، در طول تاریخ چندین بار حملات شدیدی شده است که نمونه‌های مختلفی دارد. آخرین هجمه به ساحت ایشان انفجار حرم مطهر عسکریین، یعنی امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع)، بود. انفجار قبر این بزرگواران بی‌سابقه بود.

این اقدام در حقیقت مقابله‌ شدیدی با اهل بیت (ع) بود که این بار در شاخه‌ی نظامی، آن هم در یک حرکت ترور کور، خودش را نشان داد. از این موضوع جریانات استکباری و ضد اهل بیت (ع) نتیجه‌ای نگرفتند. بنابراین حرکت دوم را شروع کردند و آن ورود به عرصه‌ی جنگ نرم است. آن‌ها جنگ نرم را با هدف تقدس‌زدایی و ضربه زدن به مقدسات آغاز کرده‌اند. البته این موضوع پیش از این هم سابقه داشته است. کتاب سلمان رشدی و کشیدن کاریکاتورهایی در توهین به پیامبر (ص) از مصادیق اهانت آن‌ها به مقدسات ماست. در همین راستا این بار به حضرت امام هادی (ع) حمله کرده‌اند.

به نظر من، هجمه به حضرت امام هادی (ع) نقطه‌ی شروعی برای یک حرکت جدید در سطح بین‌المللی است. آن‌ها نسبت به قرآن هم این کار را انجام داده‌اند. همان طور که می‌دانید، در 11 سپتامبر سال گذشته آن کشیش مسیحی قرآن‌سوزی کرد. مطلب اینجاست که با گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی در سراسر جهان، گسترش بیداری ملت‌ها اعم از بیداری اسلامی یا بیداری مطلق که وال‌استریت مصداق آن است و در نهایت جایگاه ام‌القری جهان اسلام، یعنی جمهوری اسلامی، در منطقه و جهان، اقتدار جمهوری اسلامی در گسترش فرهنگ قرآن و عترت افزایش یافته است؛ لذا دشمن برای اینکه این حرکت را سرکوب کند، باید نقطه‌ی شروعی داشته باشد.

به همین دلیل چند سال پیش به حرم مطهر امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) حمله کردند، سال گذشته قرآن را سوزاندند، این بار به ساحت مقدس حضرت امام هادی (ع) اهانت کردند و ممکن است این توهین‌ها را به موضوعات دیگر هم بکشانند. بنابراین مسأله روشن است و برای آن‌ها تفاوتی ندارد که به حضرت امام هادی (ع) توهین کنند یا به ائمه‌ی دیگر. مهم این است که این فرهنگ را از بین ببرند.

با توجه به اینکه از امام هادی (ع) زیارت جامعه‌ی کبیره نقل شده که به زعم بسیاری از علمای ما مرام‌نامه‌ شیعه است، آیا می‌توان توهین به ایشان را مرتبط با این زیارت دانست؟

عنایت به زیارت جامعه‌ی کبیره ویژگی خاصی دارد. به تعبیر ما، دکترین تشیع و ترسیم خط سیر شیعیان در مسیر اهل بیت (ع) زیارت جامعه‌ی کبیره است و این مسأله بسیار مهم است و در این قضیه باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. بنابراین شاید یکی از دلایلی که به حضرت امام هادی (ع) هجوم آورده‌اند همین موضوع باشد.

از آنجا که من معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) بوده‌ام، این موضوع را کاملاً لمس کرده‌ام که ترجمه‌ی ادعیه‌ی اسلامی ما، به خصوص جامعه‌ی کبیره، نقشی بسیار اساسی در ساماندهی فکری تشیع دارد. به همین خاطر، دشمن هم در خصوص این قضیه احساس خطر کرده است، زیرا اهل بیت (ع) به عنوان ارکان سیاست مطرح هستند و این مسأله بسیار مهم است، چرا که ساختار حکومتی اسلام بر اساس همین مسأله تنظیم می‌شود. به همین دلیل آن‌ها، علاوه بر قرآن، روی ادعیه‌ی ما هم کار می‌کنند.

به هر حال آن کسی که توهین کرده است از دو حال خارج نیست: یا عالماً و عامداً این کار را کرده است که باید طبق قوانین الهی و فقه آل محمد (ص) با او صریحاً برخورد شود و یا عامل استکبار و جاهل به امر است که البته من فکر نمی‌کنم او جاهل باشد. این اقدام کاملاً برنامه‌ریزی‌شده بوده و عالماً و عامداً صورت گرفته است. در واقع آن‌ها می‌خواهند این موضوع را تیتر جهانی کنند تا ببینند عکس‌العمل ما چیست که خوشبختانه آیات عظام و مراجع تقلید قم در این خصوص واکنش نشان داده‌اند.

همان طور که شما فرمودید، علما در واکنش به این اقدام احکامی را صادر کرده‌اند. از جمله آیت‌الله مکارم حکم ارتداد آن شخص را صادر کرده‌اند و  آیت‌الله علم‌الهدی و  آیت‌الله دستغیب هم بر این حکم تأکید نموده‌اند. به نظر شما وظیفه‌ی عوام و علمای شیعه در مقابل این هجمه‌ها چیست؟ آیا باید روشنگری کنیم یا اینکه برخورد سخت داشته باشیم؟

رسالت ما اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در 2 محور اساسی است:

1. بررسی نقش ائمه‌ی هدا (ع) در محور حاکمیت دینی. در این خصوص باید اسلام ناب و محور حاکمیت آن، یعنی اهل بیت (ع)، را معرفی کنیم.

2. افشاگری نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن در سراسر جهان، به خصوص با استفاده از تاریخ گذشته‌ی این مسأله.

این دو وظیفه رسالت ماست. علما، بزرگان و همه مسؤول هستند که در دفاع از اسلام، قرآن و عترت یک جبهه‌ی عظیم فرهنگی با سیاست هم‌پوشانی و هم‌افزایی به وجود آورند تا فضایل اهل بیت (ع) در جامعه حاکم شود. به نظر من، اگر کسی بخواهد عمق معارف دین را نشر دهد، کافی است یک تحلیل عمیق نسبت به زیارت جامعه‌ی کبیره داشته باشد، چرا که به وسیله‌ی این زیارت بسیاری از فضایل را می‌تواند به دست بیاورد.

انتهای پیام/20

برچسب ها: هجمه ، مقدسات ، اسلام
نظرات بینندگان