کد خبر: ۳۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۱

هدایای رهبری به موزه آستان ‌قدس

رئیس سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان ‌قدس رضوی گفت: گنجینه هدایای مقام معظم رهبری با 222 اثر نفیس از آثار فرهنگی و هنری ملل مختلف جهان مور استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی موزه آستان‌ قدس رضوی قرار دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، محمد هادی زاهدی اظهار کرد: این گنجینه فاخر شامل آثار نفیسی همچون قرآن، فرش، تابلوهای خط و تذهیب و نقاشی، تراش روی شیشه، معرق چوب و صدف، سوزن‏دوزی، قلم‏زنی روی مس، انواع ظروف ، مدال، ماکت و ... است که توسط سران ممالک خارجی، شخصیت‏های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا شده و معظم‏له این آثار نفیس را در فاصله بین سال‏های 1373 تا 1391 به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‏اند.

زاهدی خاطرنشان کرد: فضای نمایشی گنجینه هدایای مقام معظم رهبری شامل دو سالن مجزا به مساحت 800 متر مربع و مجهز به 29 عدد ویترین با نورآرایی لامپ‌های L.E.D و تعداد 9 سازه برای نمایش بهتر اشیای ارزشمند اهدایی است و به زودی ویترین‏های بیشتری برای نمایش اشیای نفیس دیگری اهدایی معظم‌له که در حال حاضر در خزانه نگهداری می‏شود به این سالن‏ها افزوده می‌شود.

وی به تعدادی از نفایس این گنجینه اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین قرآن طلای ‏دست‌نویس اهدایی از سوی آقای بهدانی هنرمند خوشنویس به رهبر معظم انقلاب، قرآن کریم روی سنگ، کتیبه چینی اهدایی از سوی هیئت‏های اعزامی از کشور چین به معظم‏له، ساعت دست‏ساز جیبی اهدایی از سوی سلطان قابوس پادشاه عمان، ظرف چوبی منبت و مشبک‏کاری اهدایی از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان، نخستین سریال چاپ اسکناس‏های 2000 و 50000 ریالی در ایران اهدایی توسط آقای ابراهیم شیبانی، مدال‌های طلایی المپیک سال 2008 میلادی چین اهدایی از سوی سفارت جمهوری اسلامی در پکن و ... در این موزه قرار دارد.

وی ادامه داد: قالیچه محرابی گلدانی (شجره طیبه) به ابعاد 148×82 سانتی‏متر به شیوه اول بافت و گره نامتقارن که در متن آن شجره طیبه به تصویر کشیده شده و ریشه در گلدانی حامل آیات سوره مبارکه «کوثر» دارد، تابلوی قلم‏زنی تمثال حضرت امام خمینی (ره) در ابعاد 96.5×76 سانتی‏متر که شامل آیه یا ایتها النفس المطمئنه. .. و بخشی از وصیتنامه الهی سیاسی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است، تابلوی معرق "عاشورا" در ابعاد 600×400 سانتی‏متر که در ساخت آن از 30 نوع چوب و 10125 قطعه از جنس صدف، مس، برنج و آلومینیوم استفاده شده و ساخت آن به مدت دو سال طول کشیده است، عصای مشاهیر به طول 133.5 سانتیمتر مزین به 107 نام تصویر برجسته از مشاهیر منتخب ایران و جهان که نام هر یک از آنها بر روی طوماری نوشته و در قسمت ... عصا جاسازی شده است نیز از جمله اشیای فاخر و نفیس اهدایی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به موزه آستان‌قدس رضوی است.

رئیس سازمان کتابخانه‏ها، موزه‌‏ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همچنین علاوه بر اهدای آثار موزه‌ای تاکنون در چند مرحله بیش از  14 هزار نسخه نفیس خطی به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا و بر غنای میراث مکتوب فرهنگی کشورمان بیش از بیش افزوده‏اند.
 
 
انتهای خبر/ک
نظرات بینندگان