کد خبر: ۳۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱

زیباکلام: من به طور جدی به چیزی به نام فرهنگ اعتقاد ندارم !

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری دانشجو شب گذشته مناظره «بررسی سیر تحولات فرهنگی پس از انقلاب اسلامی» به همت انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شيراز با حضور ستار هدایتخواه، نماینده مردم یاسوج در مجلس هفتم و هشتم، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در تالار فجر اين دانشگاه برگزار شد.

 

ستار هدايتخواه با اشاره به مقوله فرهنگ بیان داشت: اگر چه فرهنگ یک عنوان وسیع و کلی را شامل می شود، اما با مروری کوتاه بر وضعیت فرهنگ پس از انقلاب به این نتیجه خواهیم رسید که انقلاب اسلامی در ادامه نهضت انبیای الهی بوده است.

 

نماینده مردم یاسوج در دور هفتم و هشتم مجلس، مهمترین هدف از ارسال رسل و انزال کتب را رشد و تعالی انسان دانست و افزود: در یک کلام می توان گفت انسان سازی انسان همان فرهنگ بوده است.

 

هدايتخواه با بیان این مطلب که قرآن وقتی بحث از ارسال رسل را مطرح می کند، هدف مهم و اصلی عدالت اجتماعی را مدنظر قرار می دهد، گفت: عدالت اجتماعی شامل حوزه های فرهنگی می شود.

 

وي ادامه داد: انقلاب اسلامی که تداوم بخش نهضت اسلامی بوده است نیز سبقه اصلی آن فرهنگی بوده و انقلاب با چنین هدفی تحقق پیدا کرد.

 

هدایتخواه: آیا ما به اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی پس از گذشت چهار دهه دست پیدا کرده ایم یا نه؟

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، انقلاب اسلامی امروز ایران را منشأ تحولات عظیمی در دنیا عنوان کرد و گفت: آیا ما به اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی پس از گذشت چهار دهه دست پیدا کرده ایم یا نه؟

 

هدايتخواه در پاسخ به این سوال خود خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب گام های بلندی در راستای تحقق فرهنگ برداشته شد، اما آن چنان که شاهد بوده ایم قطعا مطلوب چهار دهه نبوده است.

 

وي تصریح کرد: سیاست های فرهنگی دولت های مختلف پس از انقلاب سیاست های واحدی نبوده اند و تشتت در اعمال سیاست های فرهنگی زمینه ساز این مهم بوده است که به مقوله فرهنگ به طور مطلوب نرسیده باشیم.

 

زیباکلام: من به طور جدی به چیزی به نام فرهنگ اعتقاد ندارم

 

زیباکلام نیز در ادامه مناظره با اشاره به اینکه فرهنگ یک بحث پیچیده اجتماعی است، گفت: من به طور جدی به چیزی به نام فرهنگ اعتقاد ندارم.

 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر شما آماری در یک هفته معمولی یا یک ماه بدون مناسبت خاصی در تقویم را در نظر بگیرید، مشاهده خواهید کرد که به طور مرتب از رادیو و تلویزیون این را خواهید شنید که در بسیاری از امور فرهنگ سازی نشده است.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ سازي تنها به مسئله عقیدتی مربوط نیست، بلکه صحبت از تمام مسائل اجتماعی می شود که بر روی آنها فرهنگ سازی نشده است، عنوان کرد: وقتی صحبت از اعتیاد، طلاق و دیگر ناهنجاری های روز جامعه می شود، دلیل آن را عدم فرهنگ سازی صحیح بیان می کنند.

 

زیباکلام: ایران یکی از معدود کشورهایی است که بالاترین هزینه را در بحث فرهنگی در بین کشورهای جهان دارد 

 

زیباکلام با اشاره به اینکه مسئولین جمهوری اسلامی معتقدند برای همه چیز حتی نفس کشیدن باید فرهنگ سازی شود، اذعان داشت: ایران یکی از معدود کشورهایی است که بالاترین هزینه را در بحث فرهنگی در بین کشورهای جهان دارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب که وقتی فرهنگ سازی می شود و بودجه کافی نیز به آن اختصاص داده مي شود، پش چرا به کج و بیراهه می رویم، گفت: قانون چیز خوبی است، ولی بسیاری از ایرانی ها به آن احترام نمی گذارند؛ چرا که احترام به قانون را به خانواده ها آموزش نداده ایم.

 

وی تصریح کرد: من معتقدم اگر این چنین بود باید انسان ها متدین تر، راستگوتر، نمازخوان تر و ... شده بودند و باید تا کنون دنیار را گرفته باشیم، در حالی که این چنین نبوده است.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در جامعه ما علی رغم تمام تلاش هایی که در راستای فرهنگ می شود اما نقایص زیادی به وجود آمده، افزود: مسئولان ما کاملا اینگونه فکر می کنند که با فرهنگ سازی همه چیز حل می شود و برخی نیز آن را به هجمه دشمن، ماهواره و ... نسبت می دهند، در حالی که دشمن بیکار نیست و بیکار هم ننشسته است.

 

هدایتخواه در ادامه بحث زیباکلام موضوع فرهنگ را یکی از چالش های دولت های مختلف پس از انقلاب عنوان کرد و گفت: تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «فرهنگ فضایی است که ما در آن تنفس می کنیم»، را بارها شنیده ایم و منظور از فرهنگ سازی این نیست که مسئولین و یا نهادهایی بیایند و رفتاری را به مردم تحمیل کنند؛ ما فرهنگ سازی را نوعی بسترسازی امور تلقی می کنیم.

 

وی ادامه داد: وقتی مسئله تربیت فرزند مطرح مي شود، بستری را فراهم می کنیم که كودك به سمت کارهای خلاف کشیده نشود؛ فرهنگ نیز همان فراهم کردن بستری است که انسان با شناخت و آگاهی در مسیر صحیح جامعه گام بردارد.

 

نماینده مردم یاسوج در دور هفتم و هشتم مجلس با اشاره به اینکه لزوما فرهنگ سازی ابعاد مثبتی ندارد و گاه ممکن است که منفی تلقی شود، خاطرنشان کرد: در هر حال ما بر اساس معیارهای عقلی و شرعی جامعه خود به بحث فرهنگ می پردازیم.

 

هدایتخواه در پاسخ به سوال دانشجویی که آیا انسان تربیت پذیر است یا نه؟ عنوان کرد: مجموعه ای از مفاهیم، ساختارها و محصولات، ابزارهای فرهنگی را آماده ارائه به جامعه می کنند و مجموع اینها باعث ساخته شدن ذهنیت و نگرش افراد جامعه می شود.

 
هدایت‌خواه: تفاوت جمهوری اسلامی با رژیم شاهنشاهی در این بود که رژیم پهلوی می خواست فضایی ایجاد شود که پیشرفت مردم جامعه را محدود کند
 
وی با بیان اینکه آیا زیباکلام می پذیرد که در رژیمی یا نظامی مانند رژیم شاهنشاهی که طعنه زدن به دین و تمسخر ارزش های دینی را مورد هجوم خود قرار داده بود، مي توان سمت ارزش های اسلامی حرکت کرد؟، تصریح کرد: تفاوت جمهوری اسلامی با رژیم شاهنشاهی در این بود که رژیم پهلوی می خواست فضایی ایجاد شود که پیشرفت مردم جامعه را محدود کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: در جمهوری اسلامی بر عکس این موضوع وجود دارد اگر کسی بخواهد در مسیر کمال و تعالی حرکت کند منعی برایش بوجود نمی آید، اگر چه هنوز هم به بسیاری از جایگاه های واقعی خود نرسیده ایم.
 
هدايتخواه به رویکرد دولت های مختلف پس از انقلاب اسلامی نسبت به فرهنگ اشاره و اذعان داشت: دولت اول پس از انقلاب همچنان که در راستاي اهداف اقتصادی قرار داشت می خواست تصدی گری مهم در عرصه فرهنگ را نیز داشته باشد در حالی که در دولت دوم نیز علاوه بر نوع نگاه لیبرالی آن دولت به موازی سازی، به خصوصی سازی اقتصادی وارد شدند و معتقد بودند که دولت در مسئله فرهنگی باید به صورت یک مسئله سیاسی ورود کند.
 
وي خاطرنشان کرد: در دولت دینی در مقابل روحیات و ارزش ها فرهنگ نیز مطرح شد و در این دولت حلقه مفقوده در عرصه فرهنگی داشته ایم که اگر به عنوان یک اصل آن را پذیرفته باشیم که بینش ها، ارزش ها، آداب و رسوم یک جامعه را فرهنگ بدانیم آن نیز می شود میراث مشترک یک اجتماع عظیم.
 
زیباکلام نیز در پاسخ به سوال دانشجویی مبني بر اينکه حیف است که به جای بحث مبنایی در مورد فرهنگ بحث دیگری مطرح شود، گفت: بعضی از مطالب هدایتخواه غلی رغم اینکه نمی خواهم جدال کنم، سخت و تلخ و دردناک است که انسان نمی تواند به آن پاسخ ندهد.
 
وی در پاسخ به صحبت هدایتخواه در مورد رژیم قبل از انقلاب، عنوان کرد: باید بگویم که اتفاقا در زمان انقلاب که رادیو، تلویزیون، سینما و هیچ چیز دیگر در دست مسلمانان نبود شهادت می دهم که وقتی نماز جماعت در دانشگاه تهران برپا می شد، چندین برابر امروز صف های طولانی نماز بود.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در زمان شاه حجابی مد شده بود به نام حجاب اسلامی که مانند لباس زنان عرب گردی صورت ها با آن پوشیده می شد و چه کسی اینها را به وجود آورد؟ رژیم شاه؟ انگلیس؟ در حالی که مردم خود خواستار بودند.
 
زيباكلام تصریح کرد: اگر آماری بگیرید از 31 شهریور 59 که هنوز دو سال کامل از انقلاب نمی گذشت و دانشجویان دانشگاه های مختلف تربیت شده زمان شاه بودند خواهید دید که چه تعداد از اینها دواطلب شدند و به جبهه های نبرد شتافتند و اسلام خواهی در جامعه موج می زد و آیا زمان کنونی نیز چنین است؟
 
وی بیان کرد: چرا انقلاب ما یک انقلاب معمولی نشد و چرا جریانات سکولار، مارکسیست و ... رهبری انقلاب را به دست نگرفتند و مردم با همه وجود یک روحانی و مجتهد را قبول کردند.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه تهران تصریح کرد: در حالی که امروز به زور می خواهند مردم را مسلمان و انقلابي کنند، وقتی امروز را با آمارهای سال 56 مقایسه کنیم آیا در زمان شاه مشکلی به نام فرقه های کاذب و شیطان پرستی رواج داشت؟
 
زیباکلام: در همه جای دنیا ایرانی ها را با عدم روحیه کار سیاسی، تشکیلاتی و دسته جمعی می شناسند
 
زيباكلام با اشاره به اینکه خرده فرهنگ هایي که بوجود آمده نشان می دهد که به مشکلات جدیدی در نتیجه رفتارهای سیاسی و اجتماعی آن مبتلا شده ایم، گفت: در همه جای دنیا ایرانی ها را با عدم روحیه کار سیاسی، تشکیلاتی و دسته جمعی می شناسند و می گویند ایرانی ها به لحاظ فرهنگی اساسا فرد گرا هستند و به همین دلیل تحزب و تشکل در ایران موفق نشده است.
 
وی در پایان در پاسخ به سوال یک دانشجو در مورد رفتارهای ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: حدود سه میلیون ایرانی پس از انقلاب از کشور خارج شدند و آیا رفتارهای امروز آنان با زمانی که در ایران بودند قابل مقایسه است، مشکل همه ما این است که مشکلات را در سرابی به نام فرهنگ ریخته ایم.
نظرات بینندگان