کد خبر: ۳۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۱

تكبر نمي گذارد آمريكا از شكست مقابل ايران درس بگيرد

يك هفته نامه آمريكايي معتقد است موضع كاخ سفيد در قبال برنامه هسته اي ايران از سر تكبر است اما چنين روشي در مقابل ايران موفق نخواهد بود.

مجله فارين پاليسي در تحليلي به قلم استفن والت نوشت: تكبر آمريكا در مواجهه با ايران جواب نمي دهد. شواهد نشان مي دهد كه مذاكرات آتي در مسكو نيز احتمالاً شكست خواهد خورد، همچنان كه در بغداد تفاهمي حاصل نشد. از نگاه استراتژيك مي توان بحران را به آساني توضيح داد و آن اينكه ايران هرگز حاضر نيست از حق خود در زمينه غني سازي چشم پوشي كند و اصرار غرب در اين باره باعث ناكامي مذاكرات خواهد شد.
اين تحليلگر بنيادكارنگي با بيان اينكه طرفين مي توانند در زمينه توقف غني سازي 20درصد به توافق برسند، مي افزايد: با اين وجود جاي تعجب است كه آمريكا چرا چنين توافقي را نمي پذيرد، در حالي كه بدين ترتيب مي تواند از احتمال حركت ايران به سمت ساخت سلاح اتمي كاست.
و اين در حالي است كه طرف هاي مذاكره ايران در گروه 1+5 و همچنين اسرائيل صاحب هزاران كلاهك اتمي هستند.
استاد دانشگاه هاروارد در تحليل فارين پاليسي بر سوابق جنگ افروزي آمريكا و رژيم صهيونيستي و كارنامه كاملاً پاك ايران در اين زمينه تصريح مي كند: آمريكا از جنگ جهاني دوم حداقل در 8 جنگ نقش مستقيم داشت و در موارد متعددي در كشورهاي ديگر دخالت نظامي كرده اما ايران فقط يك بار درگير جنگ شده كه آن هم دفاع از خود در برابر حمله ارتش صدام بوده است.
فارين پاليسي نوشت: در طول 10 سال اخير آمريكا و متحدانش هشدارها، تهديدها و قطعنامه هاي متعددي را براي منصرف كردن ايران از ادامه غني سازي تصويب كرده اند. 10 سال پيش كه اين تهديدها شروع شد ايران هنوز حتي يك سانتريفيوژ براي غني سازي در اختيار نداشت. اما اكنون هزاران سانتريفيوژ در مراكز هسته اي ايران مشغول غني سازي هستند و ايران توانسته مقداري اورانيوم غني شده ذخيره كند. تجارب يك دهه گذشته نشان مي دهد كه اين روش برخورد نتيجه اي ندارد. ولي مشكل اين است كه مسئولان سياست خارجي آمريكا ظاهراً هنوز اين نكته را درك نكرده اند و هنوز هم از سر تكبر حرف مي زنند. اين روش ديكته كردن تاكنون مقابل ايران جواب نداده و احتمالاً پس از اين هم جواب نخواهد داد.
در همين حال روزنامه وال استريت ژورنال درباره مقاومت مقتدرانه ايران در مقابل زورگويي هاي غرب نوشت: رفتار ايران در مقابل غرب همانند رفتار كوسه با صيد خود است. جان كيفنرگزارشگر نيويورك تايمز درباره اولين تلاش هاي آمريكا براي مذاكره در سال 1981 نوشت؛ مذاكرات با اعتقادات مذهبي سرسخت آيت الله خميني مواجه شده است. او مبارزه با آمريكا را مبارزه با كفر مي داند و مي گويد مردم ما آماده شهادتند و تحريم ها را به هيچ مي گيرند.بايد آيت الله فقيد را تحسين كرد زيرا شجاعت لازم براي پايبندي به اعتقاداتش را داشت و غرب را نيز خوب مي شناخت. رژيم او نيز همين گونه عمل مي كند. ايران با غرب رفتار كوسه با صيدش را مي كند، يعني رفتاري آميخته با هيجان و در عين حال نفرت و انزجار از اين كه مي داند طرف مقابل جرئت اقدام عليه او را ندارد.
اين روزنامه افزود: ايران نه تنها درخواست تعطيلي تأسيسات زيرزميني غني سازي در فردو و فرستادن مواد هسته اي به خارج را رد كرده، بلكه اعلام كرده كه درست عكس اين درخواست ها را انجام خواهد داد يعني سانتريفيوژهاي بيشتري را در فردو نصب كرده، غني سازي را گسترش خواهد داد و به بازرسان سازمان ملل اجازه بازرسي سايت هاي نظامي مشكوك را نخواهد داد.
پاسخ غرب چه بوده است؟ با دور ديگر مذاكرات در ماه آينده در مسكو موافقت كرده است بنابراين آنچه را كه ايرانيان مي خواستند از اين مذاكرات به دست آورند، به آنها داد يعني زمان. آنها به خاطر باورهايشان مي جنگند و آمريكا و غرب را دشمن مي دانند.

انتهای پیام/20

برچسب ها: تکبر ، آمریکا ، شکست ، ایران ، شیرازه
نظرات بینندگان