کد خبر: ۳۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۱

تدوین سند آمایش استان‌ها قبل از پایان دولت دهم

معاون امور آمایش و توسعه منطقه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: تدوین سناریوهای توسعه فضایی برای استفاده در سندهای استانی تا قبل از پایان دولت دهم باید به انجام برسد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس  علیرضا قندهاری در سومین دوره آموزشی توجیهی مطالعات برنامه آمایش استانی اظهار داشت: نشست نخست این دوره در تهران، نشست دوم در نوشهر و سومین نشست در شیراز برگزار شد و پس از این نیز دو نشست در شهرهای تبریز و مشهد برگزار می‌شود.

به گفته وی، برنامه مطالعات آمایش استان از سال 85 شروع شده و عمده استان‌های کشور در فاز برنامه‌ریزی هستند.

معاون آمایش و نظارت راهبردی ریاست جمهوری افزود: ایجاد هماهنگی‌های منطقه‌ای در شورای هماهنگی توسعه منطقه‌ای بنابر آیین‌نامه ماده 184 قانون برنامه پنجم از مهم‌ترین اهداف این دوره است.

به گفته وی، مجموع مطالعات آمایش استان در شورای آمایش سرزمین رویکرد ملی آمایش را رقم می‌زند.

محسن اردکانی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری فارس دیگر سخنران این همایش بود که اظهار داشت: آمایش از سال‌ها قبل در کشور آغاز شده اما هنوز به نتیجه نرسیده و لازم است که این اسناد هر چه سریع‌تر تدوین و ارائه شود.

به گفته وی، انسان از دو عامل فضا و فعالیت در آمایش سرزمینی مهم‌تر بوده و انسان است که باعث بالفعل شدن این دو می‌شود.

وی بیان کرد: هر منطقه مزیت نسبی خود را دارد و سند آمایش هر سرزمین با مناطق دیگر تفاوت ماهوی دارد.

اردکانی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی آمایش هم باید از بالا به پایین و هم از پایین به بالا باشد بدین معنا که تمام عوامل تاثیرگذار در  توسعه باید به گونه ملی و استانی لحاظ شود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی استانداری فارس، برنامه‌ریزی دو سویه باید در نقطه عطفی همگرایی ایجاد کند و این همگرایی اهداف سند را محقق می‌سازد.

اردکانی با تاکید بر گسترده‌تر بودن منابع بخش خصوصی تصریح کرد: سند آمایش می‌تواند به‌عنوان نقشه راه تمام فعالیت‌های بخش دولتی و خصوصی را ترسیم کرده و با ایجاد همگرایی، ارزش افزوده، تولید ملی و توسعه پایدار را رقم زند.

وی اضافه کرد: در تدوین سند آمایش باید از نظرات گروه‌های مختلف ذی‌نفع در توسعه بهره برد و آنگاه که نظرات نخبگان؛ اساتید دانشگاه و سایر طیف‌های توسعه و برنامه‌ریزی لحاظ شود تمام‌جانبه بودن سند محقق می‌شود.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان