کد خبر: ۳۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۱

سازمان انتقال خون چه چیزی را تکذیب می‌کند؟

از برآیند این دو نکته می‌توان سوال پرسید که اگر طی چندماه اخیر این محصولات رایگان بوده است، چرا باید یک ماه قبل نامه ای زده شود و گفته شود «در صورت هرگونه مشکل برای پرداخت توسط همراهان بیمار این سازمان آمادگی عقد قرارداد با بیمارستان را دارد»؟

شیرازه - روز شنبه گذشته، شیرازه مطلبی تحت عنوان «خون فروشی رسمی در شیراز + سند» را منتشر کرد. این خبر خیلی سریع  توسط برخی سایتهای معروف کشوری بازنشر پیدا کرد. سازمان انتقال خون استان فارس طی متنی که برای شیرازه ارسال کرده است در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرده است که به صورت کامل می‌آید:

 مدیر مسوول محترم سایت شیرازه

با سلام و احترام با عنایت به درج مطلبی با عنوان " خون فروشی رسمی در شیراز " در تاریخ 3 تیر ماه سال 1391  کد خبر 32610 در آن سایت ضمن تکذیب خبر مذکور خواهشمند است دستور فرمائید بر اساس قانون مطبوعات نسبت به حذف فوری خبر و درج جوابیه این اداره کل درهمان صفحه از  آن سایت اقدام لازم بعمل آید .

به اطلاع آن سایت و کلیه هموطنان گرامی می رساند با توجه به اینکه خون پلاسما و پلاکت  باوجود صرف هزینه های گزاف از قبیل خرید کیسه های خون ، انجام آزمایشات و .... همیشه و همچنان بطور رایگان در اختیار تمام بیمارستان ها قرار گرفته و می گیرد و  نامه مندرج در سایت مذکور صرفا  جهت اطلاع بیمارستان ها در خصوص محصولات نوین و نه محصولات معمول این سازمان بوده است که تنها معدودی از بیماران از آن  بهره مند می شوند.

از طرفی در طی چند ماهه اخیر تولید این محصولات و خدمات نوین نیز تاکنون و روزانه در اختیار بیمارستان ها همچنان بدون هیچ مشکلی و بطور رایگان  قرار گرفته است و در این زمینه هیچگونه مبلغی اخذ نمی شود بنابراین خبر مذبور در آن سایت تکذیب می گردد .

لذا انتظار دارد جنابعالی و سایر سایت های مرتبط که به نقل از شما خبر مذکور را انتشارداده اند به منظور تنویر افکار عمومی و رفع تمام شبهات ناشی از خبر فوق نسبت به حذف فوری آن اقدام نمایند .

امید است با توجه به اشراف جنابعالی و سایر همکاران به خدمات ذیقیمت و پر ارزش سازمان برای نجات جان بیماران که به کمک مردم  خیر اندیش و انسان   دوست  صورت می گیرد. بیش از پیش شاهد فعالیت شما  در پشتیبانی از این سازمان مردمی در عرصه فرهنگ سازی برای اهدا خون سالم و مستمر باشیم .

مراتب جهت تنویر ذهن  جنابعالی و کلیه هموطنان محترم ارسال می گردد. بدیهی است حق شکایت برای این سازمان محفوظ می باشد.

                                                                                                                                          

 توضیحات شیرازه

اگرچه پاسخگویی سریع سازمان انتقال خون استان فارس در این خصوص قابل تقدیر بوده و می‌تواند الگویی برای برخی دیگر از مسئولین استانی باشد و ضمن تشکر از خدمات خوب و شایسته آن سازمان، اما ذکر چند نکته ضروری است:

 در متن نامه‌ای که تصویر آن در خبر مذکور (و انتهای صفحه) آمده،‌ این‌گونه نوشته شده است:

«در صورت هرگونه مشکل برای پرداخت توسط همراهان بیمار این سازمان آمادگی عقد قرارداد با بیمارستان را دارد.»

معنای صریح این جمله این است که بنا بوده است بازپرداختی از سوی همراهان بیماران صورت بگیرد که حالا اگر مشکل مالی‌ای داشته باشند باید ...

این در حالی است که در متن فوق آمده است: « نامه مندرج در سایت مذکور صرفا  جهت اطلاع بیمارستان ها در خصوص محصولات نوین و نه محصولات معمول این سازمان بوده است که تنها معدودی از بیماران از آن  بهره مند می شوند.»

از سوی دیگر تاریخ تنظیم نامه مذکور، شش خردادماه 1391 است، یعنی یک‌ماه قبل و این در حالی است که هم در نامه فوق و هم در مصاحبه مدیرکل با خبرگزاری ایرنا بر این نکته تاکید شده است که «در طی چند ماهه اخیر تولید این محصولات و خدمات نوین نیز تاکنون و روزانه در اختیار بیمارستان ها همچنان بدون هیچ مشکلی و بطور رایگان  قرار گرفته است و در این زمینه هیچگونه مبلغی اخذ نمی شود بنابراین خبر مذبور در آن سایت تکذیب می گردد.»


از سوی دیگر در متن نامه، سخن از تسویه حساب در آخر ماه و خزانه دولت و فرم قراردا در چهار نسخه آمده است و این در حالی است که مسئولین سازمان انتقال خون استان فارس فلسفه وجودی این نامه را صرفا جهت اطلاع بیمارستان‌ها از قیمت‌ها و در نتیجه صرفه جویی در مصرف بیان کرده ‌اند!!!

حال از برآیند این نکات می‌توان سوال پرسید که اگر طی چندماه اخیر این محصولات رایگان بوده است، چرا باید یک ماه قبل نامه ای زده شود و گفته شود «در صورت هرگونه مشکل برای پرداخت توسط همراهان بیمار این سازمان آمادگی عقد قرارداد با بیمارستان را دارد»؟


نظرات بینندگان