کد خبر: ۳۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱

منابع آب حوزه‌های تالاب‌ فارس مدیریت شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با توجه به خشکسالی‌ها 10 تالاب فارس به طور کامل خشک شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی امروز  اظهار داشت: فارس حدود 10 سال است که با خشکسالی مواجه است و همین امر باعث شده تمام تالاب‌های استان خشک شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه بالادست اکثر تالاب‌های این استان سد وجود ندارد، گفت: بیشترین تاثیر خشکسالی به دلیل عدم وجود سد در بالادست‌های تالاب‌هاست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بالادست برخی تالاب‌ها از جمله بختگان و طشت سد وجود دارد انتظار داریم حق‌آبه زیست محیطی تالاب رها شود.

ابراهیمی افزود: برای نخستین بار امسال 40 میلیون مترمکعب آب در تالاب بختگان رها شد اما این میزان آب نیازهای آبی مجموعه این تالاب را برطرف نمی‌کند.

وی مقدار واقعی نیاز حق‌آبه تالاب بختگان که در شرایط کم‌آبی به آن نیاز دارد را حداقل 160 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: منابع آب حوزه‌های تالاب باید مدیریت شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده غیرمجاز از چاه‌های موجود باعث شده است که منابع آبی این استان به شدت آسیب ببیند.

وی گفت: باید با مدیریت منابع آب در حوزه‌های تالابی و همچنین تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی همجوار تالاب‌ها گام‌های مثبتی در راستای احیای تالاب‌ها برداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: خشک شدن خاک‌های اطراف تالاب‌ها، کاهش عمق نباتی خاک و بازدهی اراضی کشاورزی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌های خشک شدن تالاب‌ها هستند.

وی افزود: خشک شدن تالاب‌ها باعث مهاجرت کشاورزان و روستائیان به شهرها، گسترش حاشیه‌نشینی و متعاقب آن بحث‌های ناهنجاری‌های اجتماعی شده که در این راستا رشد و توسعه شهرنشینی باعث افزایش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بسیاری از جانوران در برخی تالاب‌ها از بین رفته‌اند، تصریح کرد: با خشک شدن تالاب‌ها، تنوع زیست محیطی در خود تالاب‌ها نیز که کارکردهای بسیاری در زنجیره حیات دارند را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به ایجاد برکه و زیستگاه مصنوعی در تالاب پریشان گفت: با ایجاد برکه مصنوعی در تالاب پریشان اقداماتی در راستای احیای جانوران صورت گرفته است.

ابراهیمی گفت: بارندگی‌های بهار امسال باعث احیای موقت تالاب کم‌جان پریشان شد اما تداوم این امر نیاز به وجود آب در تالاب دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای احیای تالاب طشک و بختگان باید اراده جمعی در مجموعه دست‌اندرکاران تقویت شود.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان