کد خبر: ۳۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱

با20 میلیارد دلارهم می توان کشور را اداره کرد

قادری تصریح کرد: درست است که کشور به درآمدهای بالای 100 میلیارد دلار عادت کرده است اما فراموش نکنیم که در گذشته با درآمد نفت هفت دلاری نیز کشور اداره شده؛ بنابراین اداره کشور با 20 میلیارد دلار در سال تحقق یافتنی است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس،نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افزایش حدود 30 درصد نرخ اجاره‌بها در کلان‌شهرها به هیچ وجه قابل قبول نیست اما اقتصاد مقاومتی به معنای برگزیدن راهکارهایی که برخی کشورها در هنگام تحریم انجام دادند نیز نیست.

وی افزود: در کوبا برای ثابت نگاه داشتن نرخ مسکن و اجاره‌بها در زمان تحریم، دولت با زور تمام خانه‌ها را به مالکیت خود در آورد و آنها را به طور مادام‌العمر به مردم اجاره داد اما با توجه به قوانین شرعی و عرفی کشور ما چنین کاری حتی در مورد خانه‌های خالی نیز صحیح نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکل مسکن مانند معضل گرانی برخی اقلام غذایی نیست که با صرفه‌جویی مردم قابل حل باشد اما اتحاد و همدلی، تکیه بر تولید داخلی و توانمند شدن بخش خصوصی در این زمینه نیز می‌تواند کارساز باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت نادرست می‌تواند باعث افزایش اثر تحریم‌ها شود و لازم است که مسئولان در این‌گونه امور دقت بیشتری داشته باشند چرا که بحث مسکن با مواد غذایی تفاوت دارد و امری حیاتی تلقی می‌شود.

نماینده شیراز ادامه داد: برخی سوء‌مدیریت‌ها باعث شد که قیمت مرغ و تخم مرغ و نان بالا برود.

وی اضافه کرد: طرح هدفمندی با وجود اینکه مورد اجماع بود و باعث کاهش مصرف و وابستگی در بسیاری موارد شد اما در اجرا به طور صحیح جلو نرفت.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قرار بود 30 درصد از درآمد هدفمندی به تولید داده شود اما تمام درآمد به مصرف اختصاص پیدا کرد و افزایش نقدینگی و شاخص تولید باعث افزایش شاخص مصرف شد.

به گفته وی، این موارد باعث شد که نقدینگی به سمت بازار ارز و سرمایه برود و نرخ تورم بیش از سود سپرده‌های بانکی شود که این افزایش نرخ تورم و ارز باعث تامین نشدن موارد اولیه پرورش دام و طیور و مشکلات بعدی شد.

قادری اضافه کرد: در شرایط فعلی تمام دول استکباری بسیج شده‌اند که ما را با محدودیت بیشتر رو‌به‌رو کنند.

به گفته وی، در شرایط فعلی کشور نمی‌تواند از درآمد صادرات نفت خود به اندازه ظرفیت استفاده کند و استفاده از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه نیز به دلیل در اختیار قرار نگرفتن تکنولوژی لازم با تاخیر مواجه شده است.

قادری اضافه کرد: بیداری اسلامی باعث شد که نفرت و کینه غرب و دول استکبار از نظام جمهوری اسلامی بیشتر شود و تمام این تلاش‌ها نیز در این راستا انجام می‌شود که مانع این حرکت عظیم شوند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم مانع دستیابی به تکنولوژی و ابزار کارآمد بین‌المللی می‌شود، گفت: معنای این موضوع این است که باید خودباوری و اتکا به خود را در این زمینه‌ها گسترش دهیم.

قادری تصریح کرد: درست است که کشور به درآمدهای بالای 100 میلیارد دلار عادت کرده است اما فراموش نکنیم که در گذشته با درآمد نفت هفت دلاری نیز کشور اداره شده؛ بنابراین اداره کشور با 20 میلیارد دلار در سال تحقق یافتنی است.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط حتی اگر ما از بحث هسته‌ای کوتاه بیاییم دشمن بهانه دیگری پیدا می‌کند بنابراین راهی به جز مقاومت و اتکا به توانمندی داخلی پیش روی کشور نیست.

قادری خاطرنشان کرد: در همین استان فارس و شیراز 14 دکل حفاری به سفارش وزارت دفاع در دست ساخت است و با روند خودکفایی در تجهیزات نفتی و گازی تا یکی دو سال آینده برداشت ما با قطر از میدان پارس جنوبی برابر می‌شود.

پرهیز از طرح‌های فاقد اولویت آخرین موردی بود که این نماینده مجلس به مسئولان توصیه کرد و افزود: باید پروژه‌های عمرانی با اتکا به بخش خصوصی جلو رود تا حتی اگر سهم 50 درصد دولت محقق نشد وقفه‌ای در کار ایجاد نشود.


نظرات بینندگان