کد خبر: ۳۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱

اتوبوس های شیراز، محلی برای مطالعه

بزرگ‌ترین طرح فرهنگی در جنوب کشور با همکاری سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه و معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز در روز خبرنگار رونمایی شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در آیین افتتاح این طرح اظهار داشت: طرح مطالعه در سفرهای شهری دومین طرح از این نوع در کشور است و در جنوب کشور برای نخستین‌بار به اجرا در می‌آید.

فرخ‌زاده افزود: حضرت امیر (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که پایی استوار بر زمین و دندان‌هایی بر هم فشرده صفوف دشمن را تا انتها محاسبه کن و این سخن ایشان بر مضمون آینده‌نگری دلالت دارد.

وی ادامه داد: امروز این نوع آینده‌نگری در شهرهای ایران اسلامی بسیار ضرورت دارد و لازم است که کلان‌شهرها با رویکرد آینده‌نگرانه اداره شوند.

این مسئول تصریح کرد: امروزه در مدیریت شهری بر مفهوم شهرهای یادگیرنده تاکید می‌شود و در این رویکرد تک تک عناصر و شهروندان در یک شهر باید یاد‌دهنده و یادگیرنده باشند تا پویایی شهر حفظ شود.

این مدیر شهری اضافه کرد: آموزش جنس و سن و زمان و مکان نمی‌شناسد و لازم است که اوقات مرده شهروندان را با فراهم آوردن امکان مطالعه زنده کرده و از تمام فرصت‌های آموزش غیر رسمی استفاده مطلوب ببریم.

به گفته وی، در شیراز 800 اتوبوس به عنوان ناوگان حمل و نقل در 73 خط به جا به جایی 700 هزار نفر می‌پردازند و ضریب نفوذ این فرصت آموزشی حتی می‌تواند از صدا و سیما نیز گسترده‌تر باشد.

فرخ‌زاده تصریح کرد: در شش دقیقه سفر کوتاه شهری و در قالب یک برگ A4 می‌توان حقوق متقابل شهروندی، لزوم حفظ اموال عمومی، احترام متقابل و پرهیز از خشونت و ... را به شهروندان آموزش داد.

وی خاطرنشان کرد: با فرض ۶ دقیقه مطالعه در سفری درون شهری 70 هزار نفرساعت مطالعه در شیراز رخ می‌دهد و سالانه 25 میلیون نفرساعت به سرانه مطالعه شهر افزوده می‌شود.

فرخ‌زاده ادامه داد: در بازه زمانی یک ساله 800 اتوبوس در شهر شیراز به فلایرپلاست‌های آموزشی تجهیز می‌شوند.

وی با اشاره به برخی از مزایای اجرای این طرح گفت: با قرار دادن فلایرپلاست در مقابل صندلی هر فرد، سخن گفتن با تلفن همراه، سخنان بیهوده و شایعه‌پراکنی و بسیاری از مسائل دیگر در ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد و برخی افراد که در طول سال هیچ فرصتی برای مطالعه ندارند حداقل کمی بر داشته‌های ذهنی خود می‌افزایند.

در این مراسم که با حضور حمیدرضا ناصری مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه و سیروس پاک فطرت مشاور و مدیر حوزه شهردار شیراز برگزار شد، خبرنگار خبرگزاری فارس به نیابت از مسئولان روبان افتتاح این طرح را قیچی کرد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان