کد خبر: ۳۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۱

واكسن دوگانه نيوكاسل در شيراز تولید می شود

توليد واکسن دوگانه نيوکاسل آنفلوانزا در موسسه سرم سازي رازي شيراز آغاز شد.با توليد اين محصول در شيراز ديگر نيازي به واردات نمونه خارجي آن نيست.

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران،نيوکاسل بيماري ويروسي خطرناک و کشنده طيور  از  جمله  مرغ  است که تنها  راه  مقابله با آن واکسيناسيون به موقع و صحيح است.
رضائيان زاده مديرکل دامپزشکي فارس گفت: اين استان با ظرفيت توليد سالانه 60 ميليون قطعه جوجه ريزي به 60 ميليون دوز واکسن نياز دارد.
رئيس موسسه سرم و واکسن سازي رازي شيراز گفت : باتوجه به نياز سالانه کشور به اين  واکسن و دسترسي سريع مرغداران ، بويژه جنوب کشور توليد آن در شيراز آغاز شد.
مهربان افزود : پيش از اين واکسن نيوکاسل در شهرستان مرند توليد و بقيه از خارج وارد مي شد.
وي  گفت : هم اكنون اين واکسن به ميزان 2 ميليون دوز در ماه در شيراز توليد خواهد شد  که  تا چند ماه آينده با راه اندازي خط توليد تمام  اتوماتيک اين واکسن  ميزان  توليد  تا  پايان  سال  به 20 ميليون دوز در ماه افزايش مي يابد.
واکسن آنفلوآنزا نيوکاسل  پنجمين  واکسن  توليد شده در اين موسسه است  و 80 درصد  مواد  و ترکيبات موردنياز آن در داخل توليد مي شود.
عبودي يکي از مرغداران نمونه استان فارس با اشاره به اينکه سال 88 به دليل مواجه با اين بيماري و کمبود واکسن ، 40 درصد تلفات داده است گفت : براي تهيه اين واکسن  به  دليل  کمبود  نمونه ايراني چاره اي جز تهيه نمونه هاي خارجي نداشتيم.
وي افزود : نمونه هاي خارجي  واکسن نيوكاسل آنفلوانزا تا پنج برابر نمونه ايراني  هزينه  دارد و از طرفي  از  شرايط   نگهداري  صحيح   و   ايمن  نمونه هاي  خارجي 100 درصد  اطلاعي  نداريم  و نمي توانيم با اطمينان خاطر از آنها استفاده کنيم.
قيمت نمونه خارجي اين واکسن 110 هزار تومان و نمونه ايراني آن 22 هزار تومان است.

نظرات بینندگان