کد خبر: ۳۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۱

خط آهن شیراز - بندرعباس دوباره به مناقصه گذاشته می‌شود

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه راه آهن شیراز ظرفیتی مناسب برای جا به جایی مسافر و بار است، گفت: خط آهن شیراز - بندرعباس دوباره به مناقصه گذاشته می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، محسن اردکانی بعد از ظهر امروز در مراسم ارسال نخستین محموله بار از فارس به مقصد آسیای میانه، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه آهن شیراز ظرفیتی مناسب برای جا به جایی مسافر و به ویژه بار است و فعالان بخش صنعت، کشاورزی و تجارت در سراسر فارس می‌توانند از این امکان برای حمل و نقل کالا به هر مقصدی در ایران و جهان استفاده کنند.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه در حال حاضر به صورت کامل از این ظرفیت استفاده نمی‌شود، اظهار امیدواری کرد که با توجه به مزایای این روش از نظر امنیت، هزینه و سایر ابعاد، شاهد افزایش اقبال به آن باشیم.

وی اضافه کرد: با ایجاد خط ریلی شیراز - عسلویه و شیراز - بندرعباس، ایستگاه دوم شیراز در محل پل فسا ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

اردکانی تصریح کرد: ایستگاه دوم راه آهن شیراز، با قابلیت تبدیل به چهارراه خطوط ریلی ایران پیش‌بینی می‌شود، بنابراین با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده، ایستگاه فعلی شیراز به ایستگاه خط ویژه گردشگری شیراز - تخت جمشید تبدیل می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر 70 درصد کار اجرای خط آهن شیراز - تخت جمشید اجرایی شده و امیدواریم که با توجه به بسترهای فراهم شده، زمینه برای افزایش تعداد گردشگران مهیا شود.

اردکانی در ادامه از نهایی و تحویل شدن پنج کیلومتر از خط آهن شیراز - عسلویه برای اجرای پروژه خبر داد و گفت: خط آهن شیراز - بندرعباس دوباره به مناقصه گذاشته می‌شود.

معاون استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خط آهن شیراز – اصفهان، امکان تردد قطار با سرعت 160 کیلومتر را دارد و هم‌اینک در بخشی از مسیر شیراز تا سعادت شهر سرعت قطار 90 و پس از آن تا اصفهان، 120 کیلومتر است.

وی زمان طی شدن مسیر شیراز - تهران با قطار را بالغ بر 16 ساعت اعلام و اضافه کرد: فاصله ریلی شیراز تا تهران یک‌هزار و 70 کیلومتر بوده و شکل جا به جایی مسافر با قطار در مقایسه با حمل و نقل زمینی شرایطی متفاوت دارد.

اردکانی با بیان اینکه افزایش سرعت قطار به تدریج تا سرعت نهایی پیش‌بینی شده در دستور کار قرار دارد، گفت: راه آهن شیراز امکانی برای مسافران فراهم می‌کند که در صورت تمایل اتومبیل خود را در شیراز به قطار باری تحویل داده و در تهران یا مشهد تحویل بگیرند.

وی گفت: هزینه پیش‌بینی شده برای حمل اتومبیل تا تهران 70 و تا مشهد 125 هزار تومان است که در مقایسه با هزینه استهلاک خودرو، سوخت و سایر هزینه‌ها به ویژه موضوع ایمنی تردد، بسیار مقرون به صرفه است.

به گزارش فارس، بعد از ظهر امروز نخستین محموله کالای صادراتی به وسیله قطار باری از شیراز به خارج از کشور ارسال شد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان