کد خبر: ۳۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱

رهاسازی 11 میلیون زنبور در مزارع فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از رهاسازی 10 میلیون زنبور براکون در سطح مزارع استان برای مبارزه با کرم میوه گوجه فرنگی خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس ،محمد کاظم مصلایی اظهار داشت: کرم هیلیوتیس هر ساله خسارت‌های بسیاری به مزارع گوجه فرنگی کشور وارد می‌کند که برای مهار آن از زنبورهایی با نام براکون که زنبورهای ریزی هستند، استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 10 میلیون از این گونه زنبور در سطح مزارع فارس رها شده است، اضافه کرد: این زنبورها توسط کلینیک‌های گیاه‌پزشکی بخش خصوصی به قیمت هر زنبور 52 ریال در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

مصلایی تصریح کرد: دانش تولید این زنبورها توسط دولت در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی با استفاده از این دانش به تولید و تکثیر زنبور می‌پردازند.

این مسئول در مورد چگونگی از بین بردن کرم میوه گوجه فرنگی توسط زنبور براکون گفت: براکون روی لارو هیلیوتیس تخم می‌گذارد و از امعا و احشای آن برای تغذیه استفاده کرده و به این طریق هیلیوتیس را از بین می‌برد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس رهاسازی زنبور براکون در اراضی کشاورزی را برای انسان‌ها بی‌خطر دانست و اظهار داشت: این زنبورها بسیار ریز و فاقد نیش هستند و تنها برای مهار کرم هیلیوتیس به کار می‌روند.

مصلایی کنترل آفت سن گندم را از دیگر آفاتی دانست که زنبورها به جنگ آن می‌روند.

وی با بیان اینکه این کار در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، ادامه داد: از سه سال پیش تاکنون هر سال یک ‌میلیون زنبور «تری سلخوس» در سطح پنج هکتار از گندم‌زارهای این استان رها شده است و در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج آن، این طرح به صورت فراگیر در تمام مزارع اجرا می‌شود.

این مسئول همچنین از شیوع آفات قرنطینه‌ای شب پره مینوز در بین اراضی زیر کشت گوجه فرنگی خبر داد و گفت: امسال این آفت به سطح وسیعی از مزارع حمله کرده که بلافاصله با روش‌های مختلف در قالب مدیریت تلفیقی آفت اقدامات پیشگیرانه انجام شده و خسارت این آفت به حداقل رسیده است.

وی گذاشتن تله نوری با استفاده از فرمون و تله برای شکار انبوه این آفت را از جمله راهکارهای اجرا شده برشمرد و افزود: تلاش شده با حداقل مبارزه شیمیایی آفت به بهترین شکل کنترل شود و به سلامت محصول خدشه‌ای وارد نشود.

 

انتهای خبر/ک

برچسب ها: زنبور ، شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان