کد خبر: ۳۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱

نقش برجسته تنگ قندیل آسیب ندیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: اخبار نقل‌ شده در مورد آسیب دیدن نقش برجسته تنگ قندیل صحت ندارد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فریدون فعالی با اشاره به مطلب منتشره در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «تخریب نقش برجسته ازدواج شاپور ساسانی» و «آناهیتا» که در رسانه‌ها نیز بازتاب داشته است، اظهار داشت: اخبار نقل شده به طور کامل صحت نداشته و تصاویر منتشره اطلاعات نادرستی را در مورد تخریب این نقش برجسته ارائه می‌دهد.

وی افزود: تخریب صورت گرفته در محوطه پیرامونی نقش برجسته بوده و هیچ آسیبی به نقش اصلی وارد نشده است و تصاویری که انتشار یافته است بخش‌هایی از اثر را که سال‌ها پیش به موجب فرسایش طبیعی آسیب دیده بود به عوامل انسانی و در روزهای اخیر انتساب می‌دهد. 

این مسئول اضافه کرد: در تصاویر قدیمی فرسایش این بخش توسط عوامل طبیعی به وضوح دیده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مورد تخریب‌های صورت گرفته در محوطه پیرامون این اثر گفت: قطعه سنگی که دارای هیچ ارزش تاریخی و شواهد حجاری نبوده و در مسیر جریان آب‌های سطحی در فاصله حدود یک متری جلوی نقش قرار داشته توسط افراد مورد اصابت قرار گرفته و آسیب دیده است.

وی ادامه داد: در فاصله حدود 1.80 سانتی‌متری سمت چپ نقش در خارج از کادر حجاری شده نقش اصلی نیز ترکی حاصل از فرسایش‌های طبیعی وجود داشته است که این بخش نیز با استفاده از ابزار اهرم از بدنه اصلی جدا شده؛ البته این بخش نیز هیچ ارزش تاریخی نداشته و با وجود این موضوع تکه‌های جدا شده جمع‌آوری و مستندنگاری شده است.

این مسئول تصریح کرد: عوامل یگان حفاظت، دادستان و نیروهای انتظامی بلافاصله پس از آگاهی از این موضوع در محل حاضر شده و موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند.

فعالی بر لزوم انعکاس اخبار بر اساس واقعیت‌ها و مستندات تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود انعکاس این‌گونه مطالب بر اساس واقعیت‌ها باشد و از بزرگ‌نمایی و تحریف اخبار خودداری شود تا موجبات تشویش اذهان عمومی و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را فراهم نکند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از اعزام تیم مرمت سنگ به منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: این تیم به منظور بررسی عملیات مرمت نقش برجسته در نقاطی که در اثر فرسایش طبیعی و عوامل جوی و محیطی در طی قرون متمادی آسیب دیده است به محل اعزام شده و عملیات مرمت و تثبیت این اثر ارزشمند تاریخی نیز به زودی انجام می‌پذیرد.

نقش برجسته تنگ قندیل مربوط به دوره ساسانی بوده که در سال 1380 به شماره 4539 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این اثر در موقعیت شهرستان کازرون و در بخش قائمیه در مسیر قائمیه به نور‌آباد و در مسیر کوهستانی و صعب‌العبور قرار گرفته است.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان