کد خبر: ۳۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۱

هزار و 900 روستای فارس مقاوم‌سازی نشده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس گفت:هنوز در یک‌هزار و 900 روستای استان فارس اقدامی برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی نشده است که در این زمینه نقشه‌های هر شهرستان تیپ‌بندی شده و مناسب با اقلیم هر منطقه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در هر روستا ناظران نظام فنی روستایی آماده مشارکت در امر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس،سید علی نقی لقمانی با بیان اینکه چهار زلزله نسبتاً شدید منطقه اهل از توابع شهرستان لامرد را در هفته گذشته لرزانده است، اظهار داشت: با اجرای عملیات بازسازی این منطقه و مشارکت جدی مردم در امر مقاوم‌سازی، زلزله‌هایی با قدرت 3.2، 4.2، 5.3، 4.9 در مقیاس ریشتر هیچ آسیبی را به این واحدهای تازه احداث شده با نظارت بنیاد مسکن وارد نکرده است.

وی اضافه کرد: ایستادگی واحدهای مسکونی در این منطقه برگ زرینی بر افتخارات متخصصان فنی بنیاد مسکن فارس است که خانه‌های روستایی را به پناهگاهی امن برای سکونت خانواده‌ها تبدیل کرده‌اند.

به گفته این مسئول، اگر زلزله مشابه و با این قدرت در دیگر مناطق مقاوم‌سازی نشده استان اتفاق بیفتد باید در انتظار خسارت‌های شدیدی باشیم.

لقمانی خاطرنشان کرد: در بیش از یک‌هزار و 900 روستای استان فارس کار مقاوم‌سازی انجام نشده است که این امر مشارکت جدی روستائیان را در تامین امنیت خانواده‌های خود می‌طلبد.

این مسئول اضافه کرد: در 31 شهریور‌ماه سال 1389 زلزله 5.8 ریشتری 12 روستا و دو شهر اهل و اشکنان را در شهرستان لامرد لرزاند و خسارت‌های بسیاری را به واحدهای مسکونی وارد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس گفت: کار بازسازی واحدهای مسکونی در این روستاها در سال گذشته پایان یافته است، در شرایطی که هر واحد 10 میلیون تومان وام با کارمزد چهار درصد دریافت داشته‌اند و از 1.5 میلیون تومان وام بلاعوض نیز بهره‌مند شده‌اند.

لقمانی با بیان اینکه بنیاد مسکن در هر سال مقاوم‌سازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی را در دستور کار خود قرار می‌دهد، تصریح کرد: تکلیف ما ترویج و اشاعه فرهنگ مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی است.

وی ادامه داد: ما از روستائیان می‌خواهیم تا از فرصت به وجود آمده با مساعدت استاندار فارس و تعامل بانک‌های عامل، هرچه سریع‌تر برای تامین امنیت خانواده‌های خود به مراکز تعیین شده و شعب بنیاد مسکن شهرستان‌ها مراجعه کنند تا ترتیب معرفی آنان به بانک‌های عامل و بهره‌مندی از تسهیلات مقاوم‌سازی داده شود.

لقمانی افزود: این تسهیلات با کارمزد پنج درصد در اختیار روستائیان قرار داده می‌شود و در مجموع 900 میلیارد تومان اعتبار را در بر می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس خاطرنشان کرد: 11 شهر این استان در منطقه پرخطر و لرزه‌پذیر و 19 شهر در مناطق دارای احتمال زلزله قرار دارند که می‌طلبد مردم به این هشدارها توجه جدی داشته باشند.

این مسئول گفت: هنوز در یک‌هزار و 900 روستای استان فارس اقدامی برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی نشده است که در این زمینه نقشه‌های هر شهرستان تیپ‌بندی شده و مناسب با اقلیم هر منطقه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در هر روستا ناظران نظام فنی روستایی آماده مشارکت در امر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی هستند.

لقمانی با اشاره به زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی گفت: استان فارس به عنوان استان معین برای پشتیبانی از روند ساخت پر شتاب واحدهای مسکونی خسارت دیده در این استان اعلام آمادگی کرده است و ساخت یک‌هزار و 300 واحد مسکونی روستایی را در تعهدات خود دارد.

نظرات بینندگان