کد خبر: ۳۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۱

وضعیت خشکی 100 درصدی دریاچه های فارس

در حالیکه آخرین روزهای تابستان در حال سپری شدن است، کارشناسان نسبت به خشکی 100 درصدی برخی از دریاچه های استان فارس که وضعیت آنها نسبت به سال گذشته نیز بحرانی تر شده، اظهار نگرانی کرده اند.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، تالابهای استان فارس طی چند سال اخیر فراز و نشیبهای زیادی را سپری کردند.

طی این سالها گاهی سطح آنها به شدت افت کرده بود تا جایی که برخی از دریاچه ها به خشکی 100 درصد رسیدند و برخی دیگر نیز بخش زیادی از آب خود را از دست داده اند.

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه های استان فارس گفت: در حال حاضر با وجود اینکه فصل تابستان رو به پایان است اما همچنان وضعیت دریاچه های استان نسبت به سال گذشته بدتر است.

علمدار علمداری با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه های استان فارس افزود: طی مدت اخیر گرمای زیاد هوا منجر به تبخیر زیاد آب در دریاچه ها شده به همین دلیل با توجه به اینکه دریاچه ها ورودی آب نداشته اند به طور کامل خشک شده و در وضعیت نگران کننده ای به سر می برند.

کافتر

وی ادامه داد: در حال حاضر دریاچه ارژن به طور کامل خشک شده در حالیکه در اوایل سال به دلیل بارش زیاد باران این دریاچه تاحدودی آبدار بود و این امر خوشحالی دوستداران را به همراه داشت طی چند مدت اخیر به طور کامل خشک شده است.

این کارشناس محیط زیست در خصوص وضعیت دریاچه پریشان گفت: این دریاچه نیز طی چند مدت اخیر دچار مشکلاتی از جمله آتش سوزی، سبز شدن و... شده و در حال حاضر چشمه بنگ آن هم تا حد بسیار کمی آب دارد.

وی همچنین در رابطه با دریاچه طشک گفت: فقط چشمه گمبان در این دریاچه تا حدودی آب دارد که البته میزان آب آن زیاد نیست و این دریاچه نیز با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

علمداری با اشاره به وضعیت دریاچه بیان کرد: دریاچه کافتر در ابتدای سال تا حدودی آبدار بود اما طی مدت اخیر با گرم شدن هوا و تبخیر آب این دریاچه نیز به طور کامل خشک شد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال کشاورزان در اطراف دریاچه کافتر برای آبیاری از آب دریاچه استفاده کرده و این امر نیز باعث شدن شدن کامل آن شد.

این کارشناس محیط زیست وضعیت دریاچه بختگان را نسبت به دیگر دریاچه های استان بحرانی تر عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل خشک شدن دریاچه و بالا رفتن شوری آب در اطراف دریاچه بختگان شاهد وجود گنبدهای نمکی زیادی هستیم.

وی گفت: دریاچه بختگان چهارمین سال متوالی است که به طور کامل خشک است و وضعیت آن هر روز بدتر می شود.

علمداری با اشاره به رهاسازی حقابه این دریاچه بیان کرد: با وجود اختصاص حقابه اما این دریاچه احیا نشد و همچنان در خشکی مطلق به سر می برد از این رو باید هرچه سریعتر نسبت به اختصاص کامل حقابه این دریاچه اقدام شود.

وی همچنین در رابطه با دریاچه مهارلو گفت: این دریاچه نسبت به سایر دریاچه های استان در وضعیت بهتری است زیرا فاضلاب شیراز وارد آن می شود و این امر از خشک شدن دریاچه جلوگیری می کند.

 

برچسب ها: دریاچه ، فارس ، شیرازه
نظرات بینندگان