کد خبر: ۶۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

شوربختی دریاچه ای شیرین در شمال فارس/ دریاچه یا زمین فوتبال؟!

اما کافتر زمین فوتبال شد! خشکی دریاچه بر اشتغال بومیان نیز تاثیر گذاشت و بر همین اساس تعاونیهای صید ماهی نیز تعطیل شدند و حالا مهاجرت آشناترین کلمه در آن منطقه است.
به گزارش سرویس شهرستان های شیـــرازه، دریاچه کافتر، باتلاق کافتر؛ نام‌هایی که شاید دیگر کمتر به گوش بخورند‌! امروز حتی در بعضی از نمایه‌ها و نقشه‌ها می‌نویسند کویر کافتر. به نظر تعمدی در کار است که این مفاهیم جایگزین شوند، زیرا دریا، دریا‌دلی می‌‌آورد. وقتی دریا باشد، سخن می‌گوید با محیط، با انسان‌ها، با پرندگان، با خزندگان و آب که نباشد هیچ نیست. گیاه و جانور هم ...

دریاچه کافتر یکی از دریاچه‌های استان فارس در 35 کیلومتری جنوب شهرستان اقلید بود که در شرق روستای کافتر و جنوب کوه بل در دشتی هموار در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده و این دریاچه آب شیرین از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور محسوب می‌شد.

طنین پاسارگاد نوشت: پیرامون این آبگیر، چمنزارهای وسیعی وجود دارد و یا به عبارتی داشت که در تابستان و بهار، محل چرای دام‌های ایل قشقایی بود.

روستای کافتر به دلیل مجاورت با امامزاده سید محمد که تقریبا می توان گفت برای همه استان فارسی ها امامزاده ای نام آشناست و غالب مردم استان فارس سفری به این منطقه زیارتی، سیاحتی داشته اند و درکنار زیارت این امامزاده جلیل القدر گذری هم به این دریاچه داشتند و در کنار آن عکس های یادگاری می گرفتند.

 عروس و دامادهای منطقه نیز در کنار این دریاچه زیباترین و شادترین لحظات عمر خود را ثبت می کردند و از منظر خیلی از مردم با طبیعت شمال کشور قابل مقایسه بود و اما اکنون فقط حسرت آن لحظات را می خورند.

حالا اما دریاچه کافتر که به آن آبگیر کافتر هم گفته می‌شود، بر اثر وقوع خشکسالی‌های اخیر کاملا خشک شده است. به دنبال خشکی این منبع حیات، کشاورزی هم دیگر در مجاورت این دریاچه تمام شده است

دومین دریاچه آب شیرین بعد از دریاچه پریشان که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی های کپور و آمور به شمار می رود. وجود چشمه سارها و قنوات متعدد علاوه بر ایجاد مناظر زیبا و دیدنی زمینه مساعدی برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم کرده است. به طوری که تا قبل از خشکسالی سالانه حدود یک هزار تن ماهی کپور از دریاچه صید می شد و تا حدود دو سال پیش نیز صید ماهی در این دریاچه به 700 تا 800 تن در سال نیز رسید.

اما کافتر زمین فوتبال شد! خشکی دریاچه بر اشتغال بومیان نیز تاثیر گذاشت و بر همین اساس تعاونیهای صید ماهی نیز تعطیل شدند و حالا مهاجرت آشناترین کلمه در آن منطقه است. با این اوصاف تنها باید به لطف پروردگار امیدوار بود و بس. به امید روزی که صدای پرندگان و درناهای خاکستری را بشنویم و پرواز با ابهت و سحر‌انگیزشان را نظاره کنیم؛ هرچند میزبان‌های خوبی برای آنها‌ نبودیم.تصاویری که مشاهدمی کنید قبل وبعد از خشک شدن دریاچه کافتر می باشد.
قبل از خشک شدن دریاچه


 

وضعیت فعلی دریاچه

نظرات بینندگان